InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Besparen door minder water te gebruiken

Besparen door minder water te gebruiken

Besparen door minder water te gebruiken Besparen op water levert niet zoveel op als besparen op gas en elektriciteit. Desondanks is waterbesparing zeker de moeite waard. Besparingen zijn vooral te behalen in de douche en op het toilet. Met eenmalige investeringen kun je door de jaren heen honderden euro's besparen. Het voordeel van terugdringen van warm watergebruik is dat je zowel op water bespaart als op gas. Dat is dus dubbel geld verdienen. Wanneer je wilt besparen op je maandelijkse uitgaven loont het de moeite om daarbij goed te kijken naar je energiekosten. Gas, elektriciteit en water zijn in de meeste huishoudens samen goed voor tientallen procenten van de vaste lasten. De grootste besparingen zijn te behalen op gas en elektriciteit. Maar daardoor worden in veel rijtjes met besparingstips, besparingen op water vergeten. En dat is jammer, want ook daar valt wel degelijk op te besparen. Wanneer je warm water bespaart, gaat de teller dubbel lopen: je bespaart dan tegelijkertijd op water én gas.

Een normale douchekop vervangen door een waterbesparende douchekop

In het gemiddelde Nederlandse huishouden wordt meer dan een derde van het water gebruikt onder douche. Daar valt dus het meest te besparen. Een gewone douchekop laat ongeveer 12 liter water per minuut door. Bij een waterbesparende douchekop is dat niet meer dan 8 liter water per minuut. Bij een douchebeurt van 8 minuten bespaar je daarmee 4 liter per douchebeurt.

In een huishouden van vier mensen die elk iedere dag 8 minuten douchen, kom je dan uit op een besparing van 128 liter per dag, dus 46.720 liter per jaar. In geld uitgedrukt is dit een besparing van 70 (water kost tussen 1,00 en 1,50 per 1000 liter). Dat is alleen al qua water; daar bovenop komt nog de besparing op gas. Een waterbesparende douchekop terugverdienen is in veel gevallen dus niet moeilijk (maar wel sterk afhankelijk van frequentie en lengte van de douchebeurten)

Een douchetimer

Nog een manier waarop het mogelijk is om te besparen onder de douche is door simpelweg korter te douchen. Aangezien de meeste mensen onder de douche geen tijd bij zich hebben, en waarschijnlijk ook geen zin hebben om voortdurend op de klok te kijken, kan het helpen om een timer aan te schaffen voor onder de douche. Elke minuut scheelt 12 liter water, of met een waterbesparende douchekop 8 liter water. Wanneer elk gezinslid (in een huishouden met vier mensen) elke dag een minuut korter douchen, scheelt dat met een waterbesparende douchekop 32 liter per dag, oftewel 11.680 liter per jaar. Dat staat gelijk aan zo'n 15. Voor langdouchers is er natuurlijk nog veel meer voordeel te behalen.

De tuin besproeien

Wanneer het in de zomer warm weer is, is het soms nodig om planten een beetje extra water te geven. Ook wanneer je een moestuin hebt, is het vaak nodig om de regen aan te vullen met wat extra water. Veel mensen halen dit water uit de kraan, maar dat hoeft niet. Het is heel eenvoudig om regenwater uit de regenpijp op te vangen in een regenton. Wat je hiermee bespaart is sterk afhankelijk van de hoeveelheid water die je nodig hebt. En van het feit of er steeds wanneer jij het nodig hebt voldoende water in de ton zit.

Minder water gebruiken met het doorspoelen van het toilet

Toiletten gebruiken per keer dat ze doorgespoeld worden ongeveer 9 liter water. Bij moderne toiletten kun je de vlotter zelf instellen, en kun je het waterverbruik bijvoorbeeld terugbrengen van 9 naar 6 liter. In een huishouden met vier mensen zijn dat 20 toiletbezoeken per dag. Ervan uitgaande dat ongeveer de helft daarvan thuis plaatsvindt is een besparing mogelijk van 30 liter per dag, dus 11.000 liter per jaar. Toch een besparing van 15.

Bij oudere wc´s kun je een waterstop plaatsen, waarmee je de watertoevoer voortijdig afbreekt. Ook daarmee kun je gemiddeld makkelijk 3 liter per toiletbezoek besparen. Een laatste manier is het plaatsen van twee met water gevulde petflessen van 1,5 liter in de stortbak. Deze nemen de plaats in van 3 liter water die nu niet meer wegspoelt.

Laat geen kranen onnodig openstaan en pak druppende kranen en lekkages aan

Hoewel een druppende kraan of een kleine lekkage misschien onschuldig lijkt, gaan er in een gemiddeld huishouden op die manier duizenden liters water verloren. Aangezien je dit soort zaken toch al aan wilt pakken, doe je er goed aan dit zo snel mogelijk (meteen) te doen, zodat je jezelf ook weer geld bespaart. Ook kranen die open blijven staan tijdens tanden poetsen, koken of andere bezigheden kunnen op de lange duur veel water (en dus geld) doorlaten. Probeer kranen alleen open te doen wanneer je ze daadwerkelijk gebruikt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.nibud.nl/consumenten/energie-en-water/ (Nibud)

Reageer op het artikel "Besparen door minder water te gebruiken"

Infoteur: Brempie
Laatste update: 17-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Geld besparen
Schrijf mee!