InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > 10 tips voor balkonplanten

10 tips voor balkonplanten

10 tips voor balkonplanten Deze tips zijn specifiek gericht op het balkon en de balkontuin. Sommige tips zijn ook toepasbaar voor mensen met een gewone tuin omdat ook daar het leuk is om een pot met bloemen op het terras te hebben staan. Er is een aantal zaken waar je rekening mee moet houden als je balkonplanten wilt gaan houden. Je moet bijvoorbeeld regelmatig gaan water geven en nadenken over een teveel aan regenwater wat in de potten kan komen.

Potten en bloembakken

Je balkon kun je opfleuren door er enkele potten met bloemen neer te zetten of bloembakken aan het balkonhek te hangen. Planten verzorgen vereist wel enige aandacht. Als je het een week af laat weten om water te geven, gaan veel planten dood. Als je ze goed water geeft kun je een vrolijke bloemenzee creëren.

10 tips voor de balkontuin

1 Piepschuim onder in pot.
Deze tip is bedoeld voor mensen die hun potten niet te zwaar willen maken. Door een laag piepschuim onder in de pot te doen hebben de wortels extra ruimte. Normaal gesproken worden daar stenen of potscherven voor gebruikt, maar piepschuim is veel lichter.

2 Elke dag water.

Sommige zomers verregenen totaal. Dan hoef je natuurlijk geen water te geven. Een klein regenbuitje is niet genoeg voor potplanten. Het water valt op de bladeren, glijdt van de blaadjes af en valt buiten de pot. Je zult merken dat na een kleine zomerse regenbui de aarde nog droog is. Planten in een pot drogen snel uit. Het is belangrijk om elke dag water te geven als het niet hard regent. Dan groeien de planten veel beter.

3 Zet potten met gat in bodem op schalen.

Daarmee stroomt het overtollig water niet over het balkon weg. Het water blijft in de schaal staan. Op die manier heeft de plant in de pot nog een beetje reservewater en droogt de aarde minder snel uit.

4 Gebruik potten meerdere malen; bollen eruit- eenjarige bloeiers erin

Nadat de bollen in het voorjaar gebloeid hebben kun je de pot gebruiken om een éénjarige bloeier in de pot te stoppen. Zo gebruik je potten meerdere malen. Dat spaart ruimte op je balkon. De bollen kunnen opgeslagen worden totdat het tijd is om ze weer te planten.

5 Vaste planten
Deze tip is voor als je van bloemen houdt, maar niet vaak wilt verpotten. Dan kun je vaste planten kopen; dat zijn planten die meerdere jaren groeien en bloeien, in tegenstelling tot éénjarige bloeiers. Vaste planten die veel bloeien en goed in een pot doen zijn: geraniums, rozen, clematis en passiebloem. Denk er wel aan dat planten als clematis en rozen extra meststoffen nodig hebben. Buxussen blijven het hele jaar mooi groen en behoeven niet al te veel zorg. Ze bloeien niet of weinig en hebben een paar mestkorrels nodig die je eens per maand toedient. Je kunt ze in elke vorm knippen die je wenst.

6 Niet te vol

Doe potten niet te vol met aarde anders stroomt tijdens het begieten het water erover heen. Daarnaast is het goed om wat extra waterreservoir te heben mocht er een stortbui komen. Normaal gesproken zit er ook een waterreservoir onderin de pot. De scherven en piepschuim houden het luchtig in droge tijden en zorgen dat de plant niet gelijk onder water komt te staan als het even een dagje regent. Goede planten voor balkons zijn de buxus, vlijtige liesjes en geraniums of pelargoniums.

7 Regelmatig overpotten

Vaste planten moeten om de 1 of 2 jaar overgepot worden. Als de pot met wortels gevuld is, heeft de plant te weinig ruimte om door te groeien. Dat zelfde geldt voor planten in een bloembak. De meeste mensen mengen oude tuinaarde met nieuwe tuinaarde.

8 Tuinaarde
Balkons liggen vaak op de 1e, 2e of 3e verdieping. Je wilt natuurlijk niet elk jaar de oude aarde naar beneden slepen om weg te gooien en zakken nieuwe aarde naar boven sjouwen. Je kunt de oude aarde ook hergebruiken door ze te mengen met nieuwe aarde en een beetje tuinafval zoals dorre blaadjes en takjes. Eventueel kun je een beetje mestkorrels toevoegen als je denkt dat de aarde niet genoeg voedingswaarde heeft voor de plant. Mestkorrels altijd bovenop de aarde gooien want ze mogen niet in contact met de wortels komen.

9 Doe wormen in de pot

In een grote pot kunnen makkelijk een paar wormen rond kruipen. Ze houden de aarde luchtig en in goede conditie. Je haalt ze gewoon ergens uit een tuin door een schep in de grond te steken. Als je een paar keer tegen de schep slaat, gaan er trillingen door de omliggende aarde. Door deze trillingen kruipen de wormen boven de grond, waarna je ze kunt oprapen.

10 Buiten en binnen

Het voordeel van bloemen in een pot of bloembak die zowel buiten als binnen kunnen groeien is dat als je een paar dagen weg gaat de plant binnen kunt zetten zodat hij niet totaal uitdroogt in de hete zomerzon. Vlijtig liesjes van de soort impatiens new guinea kunnen zowel binnen als buiten groeien. Geraniums groeien buiten en binnen goed. Je kunt de planten een week in een gootsteen bewaren met een laag water onderin. De vrolijk bloeiende plant houdt van veel water want hij komt oorspronkelijk uit het regenwoud. Een ander kenmerk van het vlijtig Liesje is het feit dat hij goed in de schaduw bloeit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vlijtig liesje of Impatiens: hele zomer kleur in de tuinVlijtig liesje of Impatiens: hele zomer kleur in de tuinImpatiens walleriana is het oorspronkelijke vlijtig liesje en komt uit Oost-Afrika. Al vele eeuwen wordt vlijtig liesje…
Welke planten zijn het meest geschikt voor op een balkon?Welke planten zijn het meest geschikt voor op een balkon?Op een balkon is het vaak lastig om plantjes te houden, zeker planten die groter groeien zijn lastig. De wortels van de…
Winterharde geranium of Ooievaarsbek; verschillende soortenWinterharde geranium of Ooievaarsbek; verschillende soortenWinterharde geraniums zijn er in vele soorten en maten. Voor iedere tuin is er wel een leuke winterharde geranium te vin…
Geraniums: verschillende soortenGeraniums: verschillende soortenGeraniums zijn winterharde vaste planten. Er zijn vele soorten geraniums met mooie bloemen en bijzonder, soms wintergroe…
Geraniums en pelargoniumsGeraniums en pelargoniumsDe geranium is een makkelijke plant die het hele seizoen bloeit. Sommige soorten hebben hele grote bloemen. Helaas heeft…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 422737, Pixabay
  • Jarenlange ervaring in de tuin en op balkon
  • Interview met andere balkontuiniers

Reageer op het artikel "10 tips voor balkonplanten"

Reacties

Hans, 11-02-2017 11:32 #12
Welke vaste, bloeiende planten zijn geschikt op balkon 7 hoog? Voor pal op zuiden (goed heet in de zomer) en achter pal op noorden (altijd in de schaduw)?

Annie, 29-07-2016 16:34 #11
Wat kan ik doen tegen schimmel in balkonbakken met petunia's? Reactie infoteur, 06-09-2016
De meeste schimmels bij petunia´s worden veroorzaakt door te veel water geven. Geef de plant even helemaal geen water; laat de aarde uitdrogen. En daarna kan je weer beginnen met water geven, maar dan minder dan eerst.

M. ter Denge, 22-10-2015 22:17 #10
Dag,
Welke groenblijvende planten (struiken) zijn geschikt op een balkon 3 hoog op het westen?
Bij vorbaat dank Reactie infoteur, 11-02-2016
Buxus, coniveren, rozen. Op een balkon op het westen kan je bijna alles neerzetten. Ook groenten en bloeiende planten als geraniums doen het op een balkon op het westen.

Michelle, 13-05-2015 14:32 #9
Bedankt voor deze handige tips! Wij zijn net samen gaan wonen en hebben een redelijk groot balkon. Toch willen we vooral met veel potten werken om dit balkonnetje een beetje een zomers sfeertje te geven. Kan kwaad om stenen bloempotten op een houten balkonvloer te plaatsen i.v.m. vocht dat niet echt weg kan lopen? Reactie infoteur, 14-05-2015
Beste Michelle, Als het een hard houten vloer betreft kan het weinig kwaad. Er kan wel verkleuring optreden. Als je een extra voorzorgsmaatregel wilt nemen kun je de potten op een verhoging zetten van twee naast elkaar geplaatste latjes.

Lars, 10-11-2013 20:26 #8
Interessante informatie, alleen kan me echt een beetje kwaad maken over de tip van het toevoegen van piepschuim in een pot. Mensenkinderen we komen al om in het plastci in de wereld, ga het even promoten in het werken met de natuur. Sorry hoor maar erg gemakkelijk, naief en erg milieuonvriendelijk dat te adviseren of er geen natuurvriendelijke initiatieven zijn te bedenken voor lichtgewichtvulling.

Hydrokorrels bijvoorbeeld?

Hydrokorrels zijn gemaakt van zuivere gebakken klei. Ze bevatten een zeer lage concentratie aan elementen. De kwaliteit van hydrokorrels wordt grotendeels bepaald door de Ph. Daarnaast is de concentratie Fluor, Natrium en Mangaan belangrijk.
Je kunt hydrokorrels op een aantal manier gebruiken bij het kweken.
1: Je kunt ze onderin je pot leggen en vervolgens de aarde er over heen gooien. Op deze manier zullen de hydrokorrels voor een betere drainage in de pot zorgen, dit is vooral handig bij grote bakken.
2: Je kunt ze door de grond heen mengen. Deze manier heeft op twee manieren nut. De korrels houden water vast wat voor een vochtige grond zorgt en de korrels zorgen er tevens voor dat de grond luchtig blijft wat de wortels weer ten goede komt. Mocht je dit doen dan is het aan te raden om dan wel de kleine korrels eruit te zoeken of de korrels te verbrijzelen en dan door de aarde heen te mengen.
Het is af te raden hydrokorrels te gebruiken indien men bewaterd van onderen. Door de hydrokorrels zal het water onder in de bak blijven en dus niet naar de wortels gaan waar het heen moet. Je bent dan ook erg tegenstrijdig bezig, de wortels trekken het water omhoog en jij trek met de hydrokorrels het water weer naar beneden. Bij bewatering van onder kan je dus het best voor optie 2 gaan.
TIP: Spoel de korrels even schoon alvorens je ze door de aarde mengt. Reactie infoteur, 11-11-2013
Beste Lars,
Weet wat je zegt. Voor het maken van hydrokorrels moeten ze klei in een oven stoppen en 1200 graden celsius verwarmen. Dat is pure milieuverspilling. Piepschuim zit in verpakkingsmateriaal, is gratis en wordt op deze manier hergebruikt. Dat is milieuvriendelijk. Of vind je dat iets nieuws kopen wat energie en verpakkingsmateriaal heeft gekost meer milieuvriendelijk dan het recyclen van afval?

Geurts, 25-07-2010 10:31 #7
Een tip voor balkonplanten water geven als je op vakantie gaat. Een cacavan pompje, een tijdklok, een waterton en druppel systeem van gardena. Ik gebuik het al 2 jaar en het werkt prima.

Tom008 (infoteur), 30-08-2009 15:59 #6
Winterbloeiende planten voor op het balkon zijn onder andere: Winterakoniet, blauwe druif, Lonicera fragrantissima (kamperfoelie die in de winter bloeit), winterjasmijn, Viburnum tinus(grote witte bolvormige bloemen vanaf november), krokus, sneeuwklokje, iris reticulata., sleutelbloem(in vele kleuren), ideaal voor een bloembak.

José Lokin, 29-08-2009 20:59 #5
In de winters heb ik er blauwe viooltjes in. Zomers niets want dan varen we veel, maar daarna is het wel weer erg saai. Wat kan ik er vanaf september bijv. in zetten?

Tom008 (infoteur), 24-09-2008 15:50 #4
Linda en Mirjam: luizen worden gegeten door allerlei insecten zoals vliegen, lieveheersbeestjes en mieren. Als deze worden weggjaagd door bv chemische bestrijdingsmiddelen, is de kans op ontstaan van teveel luizen groter.
CH de Vries: Een goede (niet bloeiende) balkonplant is een buxus. Een plant waar vlinders van houden is de vlinderstruik. Vlinders komen op vrijwel alle bloemen af.

Ch de Vries, 18-08-2008 06:15 #3
Graag zou ik willen weten welke planten ik kan gebruiken het hele jaar door, mijn de zon komt op uit het noord oosten, dit is de eerste zon die opmijn planten komt.Dan wil ik weten welke planten ik kan planten om vlinders te zien.

Linda, 14-05-2008 13:21 #2
Wie kan mij een tip geven voor bloeiende planten die niet zo luisgevoelig zijn. Mijn balkon ligt nogal op de wind en ieder jaar wordt ik "verrast" met luis. Geraniums zijn geen succes op mijn balkon. De bloemetjes vallen er snel af door de wind en dan kan ik de hele dag wel aan het vegen blijven. Heb ook al petunia's geprobeerd, maar daar zijn de luizen ook gek op.

Mirjam, 15-01-2008 21:34 #1
Hallo, bedankt voor deze nuttige informatie. Misschien heeft u ook een antwoord op mijn vraag, n.l. elk jaar kan ik mijn balkonplanten weggooien omdat de planten vol met bladluizen zitten. Wil ze heel graag voorkómen ipv ze zelf dood te maken, weet u een oplossing? Alvast bedankt

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Groene vingers
Reacties: 12
Schrijf mee!