InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Welke planten zijn het meest geschikt voor op een balkon?

Welke planten zijn het meest geschikt voor op een balkon?

Welke planten zijn het meest geschikt voor op een balkon? Op een balkon is het vaak lastig om plantjes te houden, zeker planten die groter groeien zijn lastig. De wortels van de planten hebben maar een beperkte ruimte om te groeien omdat er op het balkon vaak gebruik wordt gemaakt van bakken en potten. Daarmee is de aarde vaak te nat of te droog. Als je wilt weten welke planten je het beste kunt gebruiken op je balkon en op welke manier je ze moet verzorgen, lees dan snel verder. De eerste gouden regel om je balkonplanten mooi en goed te houden is: geef ze water. Check met warm weer elke dag of de aarde niet te droog is. Als de aarde te droog is geef ze dan water. Een dagje overslaan kan het einde al betekenen van je mooie plantjes. Je kan ook eenmaal per maand wat mest in het drinkwater doen. Dit is wat extra verzorging en voeding voor je planten.

Bloemen

Geraniums

Een van de bekendste balkonbloemen zijn toch geraniums. Je hebt ze in vele kleuren. Voor een balkon is het het mooiste als je kiest voor hanggeraniums. Van buitenaf krijg je een prachtige bloemenzee. De geraniums doen het prima in de volle zon.

Vlijtig liesje

Een vlijtig liesje is ook geschikt voor op het balkon. Deze mooie bloemen zijn verkrijgbaar in vele verschillende kleuren. Een vlijtig liesje bloeit tot laat in de herfst door als je hem goed verzorgd. De plant kan prima in de volle zon, geef hem regelmatig water en verwijder de uitgebloeide bloemen.

IJsbloemen

Hou je van veel kleuren en felle kleuren? Kies dan voor ijsbloemen. In het voorjaar kun je deze kopen, je kan ze ook zelf zaaien. IJsbloemen houden van een zonnige standplaats. In de volle zon gaan de bloemen namelijk open, zodra de zon wegtrekt en het donker wordt dan sluitend de bloemen zich.

Spaanse margriet

Spaanse margrieten houden ook van een zonnige standplaats. Geef ze op tijd water, zo voorkom je uitdroging. Verwijder ook de uitgebloeide bloemen. Als je dat doet komen er sneller nieuwe bloemen voor terug.

Campanula

De campanula is ook een gemakkelijk plant om op het balkon te plaatsen. In balkonbakken en hanging baskets komt deze plant het mooiste tot zijn recht. Hij hangt namelijk een beetje. De campanula heeft mooie paarse bloemtjes en doet het goed in het voorjaar, de zomer en de herfst.

Petunia's

Een petunia is ook een zeer bekende balkonplant. Naast de gewone petunia is er ook de hangpetunia. Deze is prachtig in hanging baskets. De petunia is verkrijgbaar in verschillende kleuren. Verwijder ook bij deze plant de uitgebloeide bloemen.

Groente en/of fruit

Bepaalde soorten groenten en fruit doen het prima op een balkon in potten. Kies voor soorten waar de plantjes klein van blijven. Dus geen bomen of iets dergelijks omdat dat niet werkt in potten, maar alleen in de volle grond.

Aardbeien

Aardbeien zijn erg geschikt voor een balkon, vooral een zonnig balkon is erg geschikt. Voor zoete aardbeien moeten de plantjes veel zon hebben. Aardbeienplantjes gaan een beetje hangen op den duur dus een hangende pot of balkonbak is het beste om aardbeien mee te kweken.

Tomaten

Een tomatenplantje doet het ook erg goed op een zonnig balkon. Deze kun je het beste planten in een pot. Zorg wel voor een bamboestokje ter ondersteuning van de plant, zonder stokje breekt de plant of gaat hij helemaal scheeft hangen.

Wortels

Ook wortels doen het goed op een balkon. Deze kun je ook het beste planten in een pot, zorg wel voor voldoende ruimte tussen de plantjes, dan kunnen de wortels goed in de aarde groeien. Zorg ook voor een diepe pot, want de wortels groeien natuurlijk in de aarde.

Radijsjes

Radijsjes zijn ook erg geschikt en hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde als bij de wortels.

Paprika's

Een paprikaplant is een vrij grote plant, een grote pot is dus wel belangrijk. Ook een zonnige standplaats en voldoende water is gewenst. Met de juiste verzorging kun je eind van de zomer genieten van lekkere paprika's.

Rode pepers

Rode pepers zijn ook geschikt om op je balkon te kweken. Rode pepers houden wel van een zonnige plaats. Als de plant wat groter is ondersteun deze dan met een bamboestokje.

Kruiden

Kruiden kun je ook goed plaatsen op je balkon, al kun je in de winter wel het beste binnen laten of op een beschut plekje zetten. Bij kruiden moet je zorgen dat de grond vochtig blijft en niet uitdroogt. Vooral basilicum is een gevoelige plant, maar zal het wel prima doen op een zonnige standplaats. Peterselie groeit snel. Verder kun je kiezen voor tijm, rozemarijn, bieslook. Het is maar net wat jij graag gebruikt.

Zelf kweken of plantjes kopen?

Bij het tuincentrum vind je een grote collectie met zakjes met zaden om zelf plantjes, groenten of fruit te kweken. Dit is erg leuk om te doen, al vergt dit wel een goede verzorging van de jonge plantjes. Je moet ook een aantal keren overpotten en de plantejs opsplitsen. Want teveel plantjes op elkaar werkt niet, dan verdrukken ze elkaar en is er ook niet genoeg ruimte voor de groei van de wortels. Als je daar niet veel zin in hebt dan kun je het beste kiezen voor een plantje te kopen. Deze zijn vaak al sterk genoeg om gelijk buiten te plaatsen. Je hebt vaak ook weer de keuze uit grote en kleine plantjes. Met de kleine plantjes moet je zelf nog verder kweken. In de grote planten zie je vaak al de (eventuele) vruchten of bloemen hangen.

In potten

Als je planten in potten zet heb je al snel last dat ze of te droog of te nat zijn. Met warm weer kun je planten in pot het beste elke dag even kijken of ze nog water moeten. Vooral als de zon op de potten schijnt, zul je ze elke dag wat water moeten geven. Als de regen op de potten staat heb je al snel dat ze te nat worden, dit kan je wat tegenhouden door onderin de pot absorbtiekorrels te gebruiken. Gebruik ook altijd een plastic binnenpot, het liefste een die niet de bodem van de buitenpot raakt. Zo raak je overtollig water ook makkelijker kwijt.

Balkonbakken

Balkonbakken zijn wat makkelijker omdat daar onderin vaak al gaatjes zitten zodat overtollig water wegloopt. Droogte in de zomer is dan wel veel voorkomend. Dit kan je eenvoudig oplossen door in de zomer elke dag even te controleren of de plantjes nog water moeten.
Gerelateerde artikelen
Eetbaar Tuinieren; Het Eetbare BalkonGeen tuin en toch graag zelf verse groenten en kruiden kweken? Als je een balkon hebt, is dit geen probleem. De mogelijk…
Plaatsgebrek: Zo realiseren we een moestuin op ons balkonPlaatsgebrek: Zo realiseren we een moestuin op ons balkonMeer en meer landgenoten geven de voorkeur aan het kweken van groenten in hun eigen moestuin. Vele anderen willen hetzel…
Je eigen moestuin: potten en bakkenJe eigen moestuin: potten en bakkenVeel mensen denken dat je een grote tuin nodig hebt als je zelf groenten, fruit en kruiden wilt gaan kweken. Dit is echt…
Een compacte moestuin: tuinieren op terras of balkonVeel groenten kan je kweken in potten. Zo kan je een compacte moestuin maken op je terras of balkon met weinig moeite. I…
Bloemen en planten in en om het huisBloemen en planten in en om het huisBloemen en planten in huis en tuin. Iedereen houdt ervan. Ben je niet geboren met groene vingers? Geen nood, met onderst…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Welke planten zijn het meest geschikt voor op een balkon?"

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 31-05-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!