InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Vlijtig liesje of impatiens

Vlijtig liesje of impatiens

Vlijtig liesje of impatiens Het vlijtig liesje is een vrolijke plant die het hele jaar door onvermoeibaar blijft bloeien. Ze komen voor in het wit, rood en roze. Het is een ideale plant voor zowel tuin als balkon. Fleur uw geveltuin, vensterbank, terras, border of huiskamer op met dit vrolijk en vlijtig bloeiend plantje. Hij doet het redelijk goed in de zon maar nog beter in de schaduw of halfschaduw. Vlijtig liesje is een dankbare plant. Hij bloeit maandenlang in de zomer. Het geeft de zomer een extra vrolijk tintje.

Inhoudsopgave:

Verkooptijd

Half april begint de tijd dat vlijtige liesjes verkocht worden. Deze plant heeft als Latijnse naam impatiens en valt onder het springzaad wat een geslacht is van de balsemienfamilie. Er zijn twee soorten vlijtige Liesjes. De impatiens walleriana en de impatiens new guinea. De walleriana komt uit Afrika. Dat is het vlijtige liesje wat dunne, lichtgroene, kleinere blaadjes heeft dan de new guinea. Deze heeft stevige, puntige, donkergroene blaadjes. De bloemetjes lijken sterk op elkaar. De bloemetjes van de new guinea zijn iets groter en steviger.

Schaduwbloeier

De plant heeft veel water nodig en groeit en bloeit goed in de schaduw. Je moet de aarde van dit plantje goed vochtig houden; vergeet niet dat hij uit een gebied komt waar veel regenwoud is. Hij doet het zowel goed in de grond als in een pot. Het vlijtig liesje is een uitstekende balkonplant. Het vlijtig Liesje kun je vaak in een tray per 10 kopen. Het is geen dure plant. Hij kan redelijk groot worden. Als je een pot ophangt gaan de takjes ook hangen en is de pot al snel niet meer zichtbaar.

Stekken

Als er een takje van een vlijtige liesje afbreekt hoef je die alleen maar in een fles water te doen en er komen binnen 3 dagen wortels aan. Hij is makkelijk te stekken. Er is een nadeel aan het stekken. De tweede generatie stekplant is lang zo sterk niet als de eerste generatie die uit het zaad komt. Deze stekplant van het vlijtig liesje houdt het minder lang vol. Toch is het stekken goed als er een takje afbreekt. Uiteindelijk heb je met vijf stekjes een nieuwe pot met vlijtig liesjes erbij. Het zijn éénjarige planten. Eventueel kun je de zaden bewaren en volgend jaar opnieuw in de grond stoppen.

Springzaad

Als je de bloemetjes niet weghaalt ontstaat er een kokertje waarin het zaad van de plant zich ontwikkeld. Dit puntige kokertje wordt steeds groter, totdat het barst. Alle zaden vliegen in het rond. Vandaar de naam “springzaad”. Als je het aanraakt springt het open. Impatiens betekent in het Latijn ongeduldig. Het is alsof de plant niet meer kan wachten en zo snel mogelijk nieuwe zaadjes wil verspreiden.

De impatiens new guinea kan binnen het goed doen in tegenstelling tot de walleriana. Hieronder en hiernaast zijn foto's van de impatiens new guinea in het roze en het rood.

Bloei

Een vlijtig liesje bloeit het hele jaar door. Als je een mooie volle bloeiende plant wilt, is het belangrijk om te voorkomen dat zaden worden aangemaakt. Daarom moet je het uitgebloeide bloemetje met steeltje en al eruit halen. Als je dat niet doet steekt de plant zijn energie in het maken van zaden. Wanneer het uitgebloeide bloemetje is weg gehaald gaat de plant snel weer een nieuw bloemetje vormen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vlijtig liesje of Impatiens: hele zomer kleur in de tuinVlijtig liesje of Impatiens: hele zomer kleur in de tuinImpatiens walleriana is het oorspronkelijke vlijtig liesje en komt uit Oost-Afrika. Al vele eeuwen wordt vlijtig liesje…
Reuzenbalsemien of Himalaya balsemienReuzenbalsemien of Himalaya balsemienDe reuzenbalsemien is een wilde plant die in Nederland tegenwoordig in elk natuurgebied te vinden is. Het is familie van…
Springzaad, ongeduldig plantjeZelfverspreiding (Autochorie). Een vreemd woord waar je veel kan onder verstaan. Ik heb het hier over de manier waarop e…
Balsemien voor springerige mensen?Als we door de nauwe, schaduwrijke straatjes van Chatillon en Diois in de Franse Drômestreek flaneren, vinden we niet al…
Zomerplanten - klaproos, vlijtige lies en zonnebloemZomerplanten - klaproos, vlijtige lies en zonnebloemKlaprozen en zonnebloemen, beide zijn zonliefhebbers en vlijtige liesjes die juist liever in de schaduw staan. Toch kunn…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vlijtig liesje of impatiens"

Reacties

Ah Munn, 13-02-2015 13:10 #8
Ik heb een plant vlijtig liesje reeds meer dan een jaar als potplant. Na stekken heb ik vermeerderd en alle planten kwamen regelmatig in bloei. Vanaf de laatste december draagt geen enkele plant nog bloemen. Wat kan daar de reden voor zijn? Zij staan nog steeds op dezelfde plaats. Helpt het als ik ze in een grotere pot zet met nieuwe potgrond? Reactie infoteur, 03-05-2015
Bij stekken van vlijtig liesje gaat op zeker moment toch de fut eruit. Het is namelijk een eenjarige plant. Als je zelf vlijtig liesjes wilt kweken kun je het zaad opvangen en dat in de grond stoppen.

Julsing, 09-07-2011 15:20 #7
Ik heb een vlijtigliesje en heef mooie knoppen maar ze springen niet open!
het krijgt voeding.
wat mankeert daaraan en hoe moet ik dat behandelen, dat ze open spingen? Reactie infoteur, 11-07-2011
Julsing; als de bloem is uitgebloeid dan ontstaat er een zaadlob. Deze springt op een gegeven moment vanzelf open om het zaad te verspreiden. De zaadlob ontwikkelt zich uit het middelste groene puntje in de bloem.

Tom008 (infoteur), 09-08-2010 20:01 #6
Beste Geertje,
Zaadjes kunnen goed bewaard worden in een envelop. Het is belangrijk dat ze in het donker worden bewaard. Voor de rest kunt u het beste zoveel zaadjes sparen dat je een paar in één potje doet. Ook kan ik aanraden om alvast deze zomer te beginnen met een zaadje in een pot te doen; dan ziet u vanzelf hoe het werkt. Bovendien heeft u dan wellicht in november ook nog een mooie Vlijtige Lies op uw balkon prijken.

Geertje van Elleswijk, 31-07-2010 20:44 #5
Als ik de zaadjes opgevangen heb moet ik ze dan droog bewaren tot het voorjaar, bv in een vorstvrije ruimte? Als het dan voorjaar is moet ik dan 1 zaadje in een potje doen? Graag hoor ik nog van u hoe ik het het beste kan doen.

Arno van de Ven, 10-10-2009 18:22 #4
Ik heb vlijtige liesjes gestekt in september/oktober. Ging prima, ze kregen al heel snel wortels. Ik heb ze in een pot met goede grond gezet en ze groeien voorspoedig, ik weet echter niet of ze de winter gaan overleven. Misschien heb ik ze te vroeg gestekt?

Caro, 14-05-2008 13:04 #3
Viviane, het zal wel al wat te laat zijn maar ik denk dat jouw vlijtige liesjes met wolluizen zitten. Dat is familie van de bladluis, te bestrijden met een mengeling van een liter warm water, een eetlepel afwasmiddel en een goeie scheut azijn. Als je ze daarmee besproeit zijn ze er normaal aan. Mocht het niet lukken kan je wel nog de minder ecologische bestrijdingsmiddelen gebruiken.

Viviane van Wijngaerden, 10-01-2008 15:29 #2
Hallo, Mooi artikel en ik dacht daarin een antwoord op mijn vraag te vinden. Helaas. Dus stel ik ze maar in de hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb 2 Vlijtige Liesjes die reeds sinds april bloeien. Iedereen die in mijn kantoor komt is er jaloers op, zoveel bloemen dragen ze.Nu komen er overal, zowel op de uiteinden van de blaadjes als op de steeltjes, witte, suikerachtige korreltjes aan. Kan iemand mij vertellen wat dit is, moet ik daar iets tegen doen, en indien ja, wat dan?
Hartelijk bedankt voor een reactie.
Met vriendelijke groeten,
Viviane

Marieta Cuijpers, 05-05-2007 22:12 #1
Een vraagje… ik heb een vlijtig liesje in een hangpot en na twee dagen begonnen de blaadjes witachtig te verkleuren. Ook zitten er aan de onderkant van het blad bruinachtige vlekjes in het blad. Ze krijgt voldoende water, voldoende zon en schaduw… Ik weet niet wat ermee is, maar volgens mij gaat het niet echt goed! Graag uw tips Vriendelijke groeten, een prille bloemengenietster.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 18-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Groene vingers
Reacties: 8
Schrijf mee!