InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Potplanten in de winter

Potplanten in de winter

Potplanten op het balkon of in de tuin kunnen de winter prima overleven. Je kunt ze verzorgen door ze dicht bijeen te zetten zodat de ijskoude wind niet rechtstreeks op de pot blaast. Vrieskou is niet goed voor planten. Sneeuw is wel goed. Wanneer het heeft gesneeuwd worden de planten beschermd tegen de snijdende kou die door de wind veroorzaakt wordt.

Inhoudsopgave:

Planten in de winter

Planten groeien langzaam of helemaal niet in de winter. Sommige planten zoals de ballonplant verdwijnen helemaal onder de grond om in het voorjaar weer nieuwe spruiten op de zon te richten. Andere planten laten hun bladeren vallen in de herfst zodat de bodem minder snel bevriest. Voordat een plant of boom zijn bladeren laat vallen haalt hij allerlei nuttige en voedzame stoffen uit het blad. Dat helpt de plant om een vrucht te maken zodat het voortbestaan van de plant is verzekerd. De meeste vruchten worden in de herfst gemaakt. De plant bereidt zich voor op een eventuele keiharde winter. Wanneer je een plant in een pot houdt, geeft dat een kleine onnatuurlijke situatie omdat de aarde van de pot totaal kan bevriezen. Normaal gesproken geldt voor buitenplanten dat alleen de bovenlaag van de aarde bevriest. Wanneer buitenplanten zich in een pot bevinden zijn ze gevoeliger voor de kou.

Iglo voor planten

Veeg nooit de sneeuw van de planten. Ze zouden beschadigd kunnen worden doordat je de sneeuw eraf veegt. Bovendien geeft sneeuw een beschermende laag op de plant. Als het harder dan 10 graden vriest dan gaan sommige planten dood als er geen sneeuwlaag om de plant zit. Denk ook maar aan de iglo. In zijn hut van sneeuw is de temperatuur voor de eskimo veel hoger dan buiten de hut. Dat komt vooral omdat er geen wind waait. Datzelfde geldt voor de sneeuwlaag op een plant. Hoewel de sneeuw koud is, is het minder koud dan de aanvoelstemperatuur van een snerpend koude ijswind.

Stro

Wanneer de winter zijn intrede doet kun je de potplanten beschermen tegen de koude door stro om de pot te binden. Stro kan de planten beschermen wanner het te weinig heeft gesneeuwd. De stro zorgt ervoor dat de wind niet rechtstreeks op de pot blaast. In plaats van stro kun je allerlei tuin afval bij elkaar binden en gebruiken als beschermingslaag. Een andere goede tip is om de potten dicht bijeen te zetten zodat ze elkaar beschermen tegen de winterwind. Het heeft geen zin om planten water te geven in de winter. Ze groeien in kou een stuk langzamer. Daarom hebben ze vrijwel geen water nodig. Het regent genoeg. Dit in tegenstelling tot ´s zomers. Op droge dagen hebben de planten elke dag water nodig.

Winterbestendig

Let er op dat sommige planten niet winterbestendig zijn. Geraniums zijn planten die het niet overleven bij vrieskou. Deze potten zul je gewoon binnen moeten bewaren totdat ze eind april weer de lentezon buiten kunnen opvangen. Wanneer je de beschikking hebt over een serre is dat de ideale plek om een buitenplant te laten overwinteren. Planten als de geranium doen het ´s winters binnen goed. Sommige planten die oorspronkelijk niet uit de tropen komen maar uit de subtropen kunnen zich aanpassen aan de kou. Zo kunnen ze onverwachts een winter overleven. Het lijkt erop dat deze planten verder evolueren door de veranderde omgeving. Door planten te verhuizen vanuit andere delen van de planeet naar Nederland dragen we als mens bij aan veranderende eigenschappen van planten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Interviews met ervaren tuiniers

Reageer op het artikel "Potplanten in de winter"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 08-05-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Groene vingers
Schrijf mee!