InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Winterharde geranium of Ooievaarsbek; verschillende soorten

Winterharde geranium of Ooievaarsbek; verschillende soorten

Winterharde geranium of Ooievaarsbek; verschillende soorten Winterharde geraniums zijn er in vele soorten en maten. Voor iedere tuin is er wel een leuke winterharde geranium te vinden waarbij je kunt kiezen uit verschillende kleuren van bloemen en blad, bladvormen en herfstverkleuring van het blad. Geraniums of Ooievaarsbekken zijn daardoor erg populair en in veel tuinen kom je enkele soorten tegen. Er zijn wintergroene en bladverliezende Ooievaarsbekken.

Geraniumsoorten

Geranium cont. Cambridge

Geranium cont. CambridgeGeranium cont. Cambridge
Deze geraniumsoort is winterhard maar bladverliezend in de winter. Het lichtgroene blad verkleurt in de herfst mooi. De geranium is bodembedekkend, wordt ongeveer 30 cm hoog en staat graag in de volle zon, halfschaduw en kan eventueel in de schaduw. Geranium cont. Cambridge bloeit met roze bloemen van mei t/m juli en de geurende bloemen trekken veel insecten. De plant hoeft niet gesnoeid te worden en kan goed droogte verdragen. De grond moet waterdoorlatend zijn. Houd voor het planten een planten aantal aan van 5 tot 9 per vierkante meter.

Geranium macr. Bevans Variety

Deze geraniumsoort is goed winterhard en wintergroen. Het blad verkleurd in de herfst mooi. Geranium macr. Bevans Variety verdraagt droge grond en kan in de volle zon of halfschaduw staan. Deze bodembedekkende geranium wordt 30 cm hoog en bloeit met roze/ rode bloemen in juni en juli. Houdt bij het planten een plantafstand aan van 30 cm.

Geranium RenardiiGeranium Renardii

Geranium Renardii

Deze geraniumsoort is winterhard en wintergroen en wordt ongeveer 25 cm hoog. Het kleine blad is groenblauw van kleur en is behaard. Geranium Renardii is een bodembedekkende plant en houdt van een open plek in de border in de volle zon of halfschaduw en staat graag in waterdoorlatende grond. Hij bloeit met witte bloemen met violette aders vanuit het hart in mei en juni. De bloemen zijn vrij onopvallend, maar het kunnen er wel veel zijn en zijn aantrekkelijk voor insecten.

Geranium wallichianum Buxton’s Variety

Deze winterharde geranium is bladverliezend in de winter en wordt ongeveer 40 cm hoog. De plant staat graag in vochthoudende, maar waterdoorlatende humusrijke grond in halfschaduw of zon. Geranium wallichianum Buxton’s Variety bloeit langdurig van juni t/m september met blauwe bloemen, die aantrekkelijk zijn voor bijen. Knip na de eerste bloei de bloemenknoppen terug voor doorbloei. Zet de plant in de border met 7 tot 9 stuks per vierkante meter.

Geranium Johnson Blue

Geranium Johnson BlueGeranium Johnson Blue
Deze winterharde geranium is bladverliezend in de winter en is bodembedekkend. De plant wordt 60 cm hoog en bloeit in mei, juni en juli met mooie, haast lichtgevende, blauwe bloemen die aantrekkelijk zijn voor insecten. De plant kan in volle zon en halfschaduw staan. Plaats 5 tot 9 planten per vierkante meter voor bodembedekking.

Geranium himalayense Plenum

Deze geranium is goed winterhard, wordt 30 cm hoog en staat graag in halfschaduw of zon in vochthoudende maar waterdoorlatende grond. Geranium himalayense Plenum bloeit in juni en juli met gevulde paars/ blauwe bloemen. Houd bij het planten 7 tot 9 stuks aan per vierkante meter.

Geranium Endressii

Deze geraniumsoort is half wintergroen, goed winterhard en wordt ongeveer 40 cm hoog. De geranium kan in volle zon of halfschaduw staan en kan droogte goed verdragen. Geranium endressii bloeit langdurig met roze bloemen vanaf juni tot ver in de zomer. Na de eerste bloei knip je de uitgebloeide bloemen eraf om een tweede bloei te stimuleren. De bloemen trekken veel insecten. Deze plant is een goede bodembedekker. Plant 5 tot 9 planten per vierkante meter.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geraniums: verschillende soortenGeraniums: verschillende soortenGeraniums zijn winterharde vaste planten. Er zijn vele soorten geraniums met mooie bloemen en bijzonder, soms wintergroe…
Geraniums en pelargoniumsGeraniums en pelargoniumsDe geranium is een makkelijke plant die het hele seizoen bloeit. Sommige soorten hebben hele grote bloemen. Helaas heeft…
Bodembedekkers voor een plek in de schaduwBodembedekkers voor een plek in de schaduwBodembedekkers vinden voor een schaduwrijke plek is voor veel mensen een lastige opgave. Toch zijn er voldoende geschikt…
De donkere ooievaarsbek is donkerpaars gekleurdDe donkere ooievaarsbek is donkerpaars gekleurdEen prachtige plant waarvan de botanische naam Geranium is. Bij Geranium gaan veel gedachten naar Moederdag. De tweede z…
Blauwe planten voor de tuinBlauwe planten voor de tuinBlauw bloeiende planten zie je niet vaak in de natuur. Toch is er voor de liefhebber een grote keuze aan blauwe planten…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto
  • www.plantnu.nl
  • Boek Welke plant waar?

Reageer op het artikel "Winterharde geranium of Ooievaarsbek; verschillende soorten"

Reactie

Patricia Detering, 08-10-2017 17:36 #1
Geachte heer/mevrouw,

Momenteel zie ik in diverse gemeenten een blauwe (ik denk ooievaarsbek) geraniumachtige bodembedekker bloeien. Is dit normaal voor deze tijd van het jaar?

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 26-10-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Reacties: 1
Schrijf mee!