InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Geraniums: verschillende soorten

Geraniums: verschillende soorten

Geraniums: verschillende soorten Geraniums zijn winterharde vaste planten. Er zijn vele soorten geraniums met mooie bloemen en bijzonder, soms wintergroen blad. De geranium Johnsons Blue heeft blauw/ lavendel kleurige bloemen en groen blad, de Geranium Endressii heeft zeer veel roze bloemen en groen blad en is in een zachte winter wintergroen en de geranium Renardii heeft wit/ blauwe bloemen en mooi grijs/ groen behaard blad. Deze geranium is wintergroen. Allen trekken bijen en hommels aan.

Geranium ‘Johnsons Blue’

De Geranium ‘Johnsons Blue’ is een goed winterharde vaste plant. De plant wordt ongeveer 40 à 50 cm hoog en is te gebruiken als borderplant, bodembedekker en als randplant langs een border. Het is mooi om 6 tot 9 planten per vierkante meter te planten. Deze geranium bloeit van mei t/m juli. De bloei is overvloedig en lang. De bloemen hebben een prachtige blauw/ lavendel kleur en worden bijna 5 cm groot. Na de eerste bloei kun je de plant flink terugknippen, waarna weer nieuwe frisse bladeren en een aantal bloemen terugkomen. De bladeren hebben een groene kleur, zijn groot en zijn diep ingesneden. Johnsons Blue houdt van een zonnige plek of eventueel lichte schaduw. De plant gedijt in normale tuingrond. De geranium kan vermeerderd worden door wortelstekken of delen van de plant. De Johnsons Blue trekt bijen en hommels aan.

Geranium Endressii

De geranium Endressii is goed winterhard. De plant wordt ongeveer 35 à 40 cm hoog en 50 cm breed en is te gebruiken als bodembedekker, randplant langs een border en als onderbeplanting bij heesters en bomen. Het is mooi om de plant met 6 tot 9 planten oer vierkante meter te planten. De Endressii bloeit in juni en juli. De bloemen zijn roze van kleur en worden ongeveer 3 cm groot. De bladeren zijn groen van kleur en zijn getand en diep ingesneden. In een zachte winter blijft de Endressii wintergroen. De plant staat bij voorkeur op een zonnige, lichtschaduwrijke plaats., maar kan bijna alle standplaatsen verdragen. Deze geranium houdt van een voedselrijke, doorlatende, droge tot lichtvochtige grond. De plant vermeerderd zichzelf door ondergrondse uitlopers en is daardoor uitermate geschikt als bodembedekker. De plant trekt hommels en bijen aan.

Geranium Renardii

De geranium Renardii is goed winterhard. De plant wordt ongeveer 20 tot 30 cm hoog en is een goede bodembedekker. De plant houdt wel van een open plek, uit de buurt van bomen en struiken. De plant kan het best met 9 stuks tegelijk geplant worden, voor een mooi resultaat. De bloemen van de Renardii zijn wit/ blauw van kleur en ongeveer 2 cm groot. De plant bloeit in juni en juli. De Renardii heeft groen/ grijze behaarde bladeren. Het blad is klein. De plant woekert niet en is in de winter bladhoudend/ wintergroen. De plant houdt van een voedselrijke grond, die goed gedraineerd is en houdt bovendien van een zonnige plaats. De plant trekt veel hommels en bijen aan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto
  • www.plantnu.nl

Reageer op het artikel "Geraniums: verschillende soorten"

Reacties

Aivin (10 Jaar) Uit Mijn Hoofd, 16-07-2010 20:40 #2
Geraniums komen oorspronkelijk uit zuid-afrika waar wel 10 % van alle plantensoorten groeit

Tiny Keun, 07-05-2010 16:10 #1
M.,
Goedemiddag ik heb een zeer moeilijke vraag, hoe kan ik het beste de tuingeraniums onderscheiden, om de goede
naam erbij te krijgen. Graag antwoord hierop. Groet Tiny Keun Reactie infoteur, 21-05-2010
De bladvormen en kleur van het blad verschillen van elkaar. Ook qua hoogte zijn er veel verschillen.

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 15-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Reacties: 2
Schrijf mee!