InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Vlijtig liesje of Impatiens: hele zomer kleur in de tuin

Vlijtig liesje of Impatiens: hele zomer kleur in de tuin

Vlijtig liesje of Impatiens: hele zomer kleur in de tuin Impatiens walleriana is het oorspronkelijke vlijtig liesje en komt uit Oost-Afrika. Al vele eeuwen wordt vlijtig liesje door Europese kwekers gekweekt als perkplant. Het gaat om een ijzersterke plant, de bloeitijd beslaat meer dan een half jaar en vlijtig liesje gedijt in de zon, maar ook in de schaduw. Ook langdurige regenval deert vlijtig liesje niet. De plant komt tot zijn recht in potten, bakken en in de volle grond. Een vlijtig liesje kun je aantreffen in vele kleuren, het is een éénjarige plant.

Inhoud artikel

Vlijtig liesje

Een van de meest bekende perkplanten is vlijtig liesje: de bloemen blijven verschijnen, vlijtig liesje lijkt onvermoeibaar. De latijnse naam is Impatiens: ongeduld. Vlijtig liesje groeit maandenlang, in de zon, maar ook in de schaduw.

Verschillende namen voor vlijtig liesje

  • Impatiens
  • Balsemien
  • Springzaad

Het zaaien en planten van vlijtig liesje

In de maand april kun je de zaden van vlijtig liesje zaaien in een kweekbak. Druk de grond goed aan. In mei kun je de plantjes in de tuin neerzetten. Heb je geen tijd om te zaaien, dan kun je ook een plant aanschaffen bij kweker of tuincentrum.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Verzorgen van vlijtig liesje

Het is een sterke plant, groeit goed in de zon, maar ook in de lichte schaduw. En ook een groot pluspunt: vlijtig liesje kan tegen veel regen. Verder groeit de plant goed in iedere soort (pot)grond. De plant gedijt goed in een stadstuin en doet het goed aan de noordzijde van een huis. Vlijtig liesje bloeit zeer lang en ook heel uitbundig. Het Vlijtig Liesje groeit door tot de vorst. Geef de plantjes op warme dagen voldoende vocht, dat is wel heel belangrijk bij vlijtig liesje: genoeg water zodat de wortels niet uitdrogen. Ook goed om op te letten: verwijder bloemen die uitgebloeid zijn.

Bloeitijd, kleur bloemen vlijtig liesje

  • De bloeitijd loopt van mei tot de vorst zijn intrede doet.
  • Kleuren van de bloemen: scharlaken, roze, lichtroze, rood, oranje, paars, rood-paars, oranje-rood, violet.
  • Haal je de bloemetjes niet weg, dan ontwikkelt zich een kokertje waarin het zaad van de plant. Het kokertje neemt toe in formaat, tot het barst. De zaden vliegen er dan uit: springzaad.

Hoogte vlijtig liesje

De Impatiens walleriana kan 30 tot 90 centimeter hoog worden. De Impatiens balsamina tot ongeveer 30 centimeter. De Impatiens glandulifera kan wel twee meter worden.

Stekken vlijtig liesje

In het begin van het voorjaar tref je de voorbereidingen. Je schaft een plant aan en snijdt ongeveer zes centimeter lange stekken van de topscheuten en zet de stekken in een pot met water. Als de wortels een lengte van twee centimeter hebben bereikt kun je de stekken in een pot met aarde zetten, regelmatig water geven. In mei kun je de stekjes uitplanten.

Potten, Engelse hangmanden

Je kunt het vlijtig liesje in een bloemperk planten maar ook in een pot of een Engelse hangmand. Houd er wel rekening mee dat het vlijtig liesje met witte en lichtroze tinten veel groter wordt dan die met rode en lila tinten. Je kunt vlijtig liesje zelfs als kamerplant gebruiken.

Bach bloesemremedie

Deze remedie wordt bereid volgens de methode van Edward Bach. De reuzebalsemien (impatiens) wordt gebruikt bij mensen die ongeduldig zijn, zich frustreren over het lage tempo van anderen, alles even vlug willen doen. Het helpt de irritatie te verkleinen en herstelt het evenwicht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vlijtig liesje of impatiensVlijtig liesje of impatiensHet vlijtig liesje is een vrolijke plant die het hele jaar door onvermoeibaar blijft bloeien. Ze komen voor in het wit,…
Reuzenbalsemien of Himalaya balsemienReuzenbalsemien of Himalaya balsemienDe reuzenbalsemien is een wilde plant die in Nederland tegenwoordig in elk natuurgebied te vinden is. Het is familie van…
Eenjarige Tuinplanten op Kleur (+ foto's)Eenjarige Tuinplanten op Kleur (+ foto's)Eénjarige planten voor in de tuin, op het balkon of terras zijn er in talloze kleuren. Voor je naar t tuincentrum gaat…
Eenjarige planten voor in de schaduwEenjarige planten voor in de schaduwHet lijkt tegenstrijdig, eenjarige voor in de schaduw. Maar je zult er van op kijken hoeveel eenjarige planten wel degel…
Balsemien voor springerige mensen?Als we door de nauwe, schaduwrijke straatjes van Chatillon en Diois in de Franse Drômestreek flaneren, vinden we niet al…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WikimediaImages, Pixabay
  • Geraadpleegd op 10 april 2014:
  • www.spiritualgarden.nl voor informatie over de Bach bloesemremedie
  • Geraadpleegd op 26 maart 2016:
  • Het boek over tuinplanten 444 soorten afgebeeld in kleur
  • https://www.zadenkopenonline.nl/tuinzaden-bestellen-bloemen/vlijtig-liesje-impatiens
  • http://www.groenrijkmiddelburg.nl/nieuws/76/vlijtig-liesje
  • http://www.tuinadvies.nl/artikels/vlijtig_liesje.htm
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur

Reageer op het artikel "Vlijtig liesje of Impatiens: hele zomer kleur in de tuin"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 27-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinieren
Schrijf mee!