InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Vergeten groenten : Tomatillo

Vergeten groenten : Tomatillo

De tomatillo is een vergeten groente die men zeer weinig vindt in Belgische en Nederlandse winkels. Deze vrucht is echter zeer makkelijk zelf te kweken in een eigen moestuin. Bovendien is deze vrucht zeer veelzijdig in gebruik, en makkelijk te bewaren in pot of sauzen. De tomatillo, ook wel groene, paarse of Mexicaanse tomaat genoemd, is eigenlijk helemaal niet verwant met de rode tomaat zoals wij deze kennen. Deze plant behoort tot de familie van de nachtschadigen en dus tot dezelfde als bijvoorbeeld de aardappel. Het meeste lijken deze plant en vrucht nog op de ananaskers. Hierbij groeit de vrucht ook in een cocon.

Zelf tomatillo's kweken

U kunt deze best binnen zaaien ongeveer 1 maand voor de ijsheiligen. Met een relatief korte kiemperiode (een 10-tal dagen) hebt u dan al een mooie plant om buiten te planten rond half mei in volle grond. Te vroeg zaaien kan ervoor zorgen dat de zaailingen gaan 'fileren' en dus een te zwakke stam zullen hebben.

Eens buiten geplant is het raadzaam om er zo snel mogelijk een stok naast te zetten om de plant op te binden. De takken van deze plant zijn niet erg stevig en durven dus nogal eens doorplooien bij hevige wind. Voorzie de stok zeker hoog genoeg, de plant groeit immers tot zo'n anderhalve meter hoog.
De groeiwijze is struiksgewijs, naar boven toe zal de plant steeds meer zijtakken maken. In iedere kruising ontstaat dan een kleine bloem die tot een tomatillo kan uitgroeien indien bevrucht.

Indien u de plant niet teveel bijsnoeit geeft deze dus een zeer hoog rendement. Zet voor het eerste jaar best 4 planten in een vierkant met een onderlinge afstand van 40 tot 60 cm. U kan dan touwen rond de 4 stokken binden om ervoor te zorgen dat de planten elkaar ondersteunen en niet teveel openvallen. Indien er toch takken in de weg zitten kan het echter geen kwaad om deze weg te snijden, de plant ondervindt er geen nadelen van.

Oogsten van tomatillo

De vruchten van deze plant groeien in een kleine groene cocon, deze groeien echter vrij traag. Op een bepaald moment zal de vrucht uit de cocon komen en is deze bijna rijp. Vanaf dan kan men de vrucht ook voelen, indien deze zacht aanvoelt zoals een tomaat is de vrucht rijp om te plukken.

Deze vergeten vrucht kan rauw gegeten worden, maar wordt meestal gekookt of gestoofd gebruikt om sauzen, zoals pastasauzen of chili con carne te voorzien van een frisse toets. Een makkelijke en ecologische manier om de vruchten te bewaren is door deze te verwerken in chutneys.

Tips :

    • Zaai de tomatillo's niet te vroeg, half april binnen is ideaal
    • Deze plant groeit goed in onze landen zonder in de serre te hoeven staan, een zonnige plaats is echter wel aan te raden
    • Zet zo snel mogelijk een stevige stok van 1,5m naast de plant
    • Deze plant trekt massa's bijen en hommels naar je moestuin, alleen al daarvoor hoort ze in een moestuin
    • Zet het eerste jaar niet teveel planten, het zaad is ongeveer 4 jaar houdbaar en de plant geeft een groot rendement

Veel plezier met deze vergeten groente !
© 2014 - 2019 Elnico, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De moestuin voor beginners, eenvoudige moestuinDe moestuin voor beginners, eenvoudige moestuinDe basisprincipes van een moestuin. Welke locatie is het meest geschikt, in huis, buiten huis? Iedereen kan een moestuin…
Tomaat gezond en lekkerTomaat gezond en lekkerWikipedia zegt het volgende over de tomaat: "De tomaat is een populaire vrucht, afkomstig van de tomatenplant (Solanum l…
De geneeskracht van tomaatDe geneeskracht van tomaatTomaat is een heerlijke groente die net als fruit rauw gegeten kan worden als snack. Tomaat is bovendien supergezond. Dr…
Moestuin op Fridtjof Nansen-SchoolFridtjof Nansen basisschool in Rotterdam heeft een grote moestuin die achter het gebouw is aangelegd. In deze tuin groei…

Reageer op het artikel "Vergeten groenten : Tomatillo"

Infoteur: Elnico
Gepubliceerd: 31-07-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!