Je eigen moestuin: Stevia

Is het mogelijk om zelf Stevia te zaaien? Stevia is een zoetstof die niet schadelijk is voor de gezondheid. Steeds meer mensen ontdekken de voordelen van Stevia en passen het toe in hun eetpatroon. Goedkoper is natuurlijk je eigen Stevia zaaien en dit is zeker mogelijk!

Wat is Stevia?

Stevia is een natuurlijke zoetstof die afkomstig is van een plant. De zoetstof is zon 300 tot 400 keer zoeter dan suiker, maar het bevat geen calorieën en is niet schadelijk voor de gezondheid. Steeds meer mensen ontdekken Stevia en gebruiken het als een vervanger van suiker. In de winkel kan het echter vrij prijzig zijn. Zelf Stevia zaaien kan dan een goede mogelijkheid zijn.

Zelf Stevia zaaien

Stevia groeit het beste in goede grond zoals cactussubstraat of cocopea. Wanneer je kiest voor potgrond of mest, kunnen de wortels van de plant verbranden. Ook kun je Stevia het beste in een kas zaaien, omdat de plant het beste groeit wanneer het ongeveer 20 graden is. Wil je Stevia zaaien? Doe dit dan in de zomermaanden, hoe meer licht de plant krijgt, hoe beter. Gebruik tijdens het kiemen een nevelspuit. Gaan de plantjes groeien, dan kun je deze van de kas naar de tuin verplaatsen.

Steviaplant in je tuin

Als de Steviaplant groot genoeg is, kun je deze dus verplaatsen naar de tuin. Doe dit na de lente, als de vorst voorbij is. Stevia kan prima tegen vorst. De blaadjes zullen bevriezen en afbreken, maar de wortel kan wel goed tegen de vorst. Als er echt een hele strenge winter is, kun je het beste de kluit afdekken met folie bijvoorbeeld.

Steviaplant kopen

Het is ook mogelijk om een plant te kopen en deze direct in je tuin te zetten. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je geen kas hebt. Je kunt dan alsnog genieten van Stevia in je tuin. Steeds meer tuincentra verkopen Steviaplanten.

Het drogen van Stevia

Stevia wordt gemaakt van de bladeren van de plant. Je kunt de bladeren drogen door ze bijvoorbeeld op de vensterbank of in de zon te leggen. Gedroogde Stevia kan maanden meegaan, zolang je het maar goed bewaard. Bewaar de bladeren in een bakje waar geen vocht bij kan komen.

Let op

Om je eten zoet te maken met bladeren van de Steviaplant, heb je amper wat nodig. Dit komt omdat Stevia 300 tot 400 keer zoeter is dan suiker. Hier moet je dus echt goed op letten, omdat je eten anders al snel veel te zoet is.

Hoe kom je aan zaadjes?

Zaadjes voor de Steviaplant kun je bij sommige tuincentra en natuurwinkels kopen. Is het daar niet verkrijgbaar? Kijk dan eens online. Er zijn behoorlijk wat webwinkels waar je terecht kunt voor deze speciale zaadjes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Je eigen moestuin: Stevia"

Reactie

Anita Coëlho, 09-03-2020 11:16 #1
Gaarne uitleg over hoe de bladeren te gebruiken. Gewoon 1 of 2 bladeren in mijn koffie, gedroogd of vers?

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: Maart 2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Moestuin
Reacties: 1
Schrijf mee!