InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Je eigen moestuin: Wortel

Je eigen moestuin: Wortel

Je eigen moestuin: Wortel Wortel is een leuke groente om te zaaien in je eigen moestuin. Het is ook nog eens een tweejarige plant, dus je kunt er lekker lang plezier van hebben. En van dezelfde zaadjes kun je zowel zomerwortels als winterpeen zaaien. Wortel is een leuke groente om ook met kinderen te zaaien in de moestuin. Veel kinderen lusten de groente graag en er kan ook vrij weinig mis gaan. Waar moet je zoal rekening mee houden wanneer je wortels in je moestuintje laat groeien?

Over de wortel

De wortel is een hele gezonde groente met een wat zoete smaak. De wortel is ontzettend goed voor de ogen. Sommige mensen denken dat dit een fabeltje is, maar het is wel degelijk het geval. Ook helpt wortel om je darmflora goed op peil te houden. Let alleen wel even goed op dat je niet te veel wortels eet, want je huid kan dan een beetje oranje-achtig worden.

Wortel zaaien

Wanneer je de wortel zaait is afhankelijk van het type wortel dat je wilt. Wil je graag zomerworteltjes? Dan kun je deze zaaien tussen maart en juli. Deze groeien lekker snel en worden Wil je juist een winterwortel? Dan moet je deze al zaaien in april en blijft dan heel lang in de grond zitten zodat hij heel dik wordt. Bij allebei de varianten is het belangrijk dat je vooraf de grond goed omspit. Bij voorkeur kies je voor een kleiachtige grond en gebruik je weinig tot geen mest of compost. De zaadjes doe je ongeveer een centimeter diep in de grond. Doe de zaadjes tevens zon 25 centimeter van elkaar vandaan, zodat er voldoende ruimte is voor de wortel om te groeien. Het is ook mogelijk om wortel eerst in de vensterbank in een potje te zetten en later naar de tuin te verplaatsen.

Verzorging zaadjes

Zorg dat de zaadjes regelmatig vocht krijgen en zorg dat het onkruid wordt weggehaald bij de wortels. Let ook goed op ongedierte, zodat je wortels niet aangevreten wordt.

Verpotten

Het verpotten van de wortels moet niet te laat gebeuren. Wanneer je wortel in de vensterbank laat groeien, kun je deze naar de tuin verplaatsen zodra er geen nachtvorst meer is en het plantje lekker gegroeid is. Let op dat het plantje niet te groot is voor het potje, want dan kan het beschadigd raken.

Wortel oogsten

De zomerwortel kan worden geoogst zodra deze groot genoeg is. Houd dit dus een beetje in de gaten en kijk vooral wat je zelf een mooi formaat vindt. Als de winterwortel in april wordt gezaaid, kun je deze oogsten in september. Na het oogsten kun je de wortels nog wel even in de koelkast bewaren, maar het lekkerste is natuurlijk om ze zo snel mogelijk te eten, want dan zijn ze wel het lekkerste.

Je eigen moestuintje bij Albert Heijn

Bij de Albert Heijn is van 7 maart tot en met 3 april 2016 een leuke actie waarbij je maar liefst twintig verschillende zaadjes voor je eigen moestuintje kunt verzamelen. Hier zitten ook zaadjes voor wortel bij. Voor elke 15 euro aan boodschappen krijg je een potje met grond, zaadjes en instructies voor je eigen moestuintje.

Problemen in de moestuin

De wortel is een gemakkelijke groente, maar ondanks dat kan er wel één en ander mis gaan in de moestuin. Zo kunnen wortelvliegen eieren leggen in de wortels en deze boren gaatjes in de wortel en in het loof. Je kunt het zand rond de wortel extra aanduwen zodat de eitjes moeilijker gelegd kunnen worden. Ook kun je ui of knoflook vlakbij de wortel plaatsen. De geur hiervan houdt de vlieg op afstand. Let er daarnaast op dat je wortels niet twee keer op dezelfde plek zaait, wissel dit af.

Hoe wortel eten?

Wortel kan zowel rauw als gekookt of gebakken worden gegeten en wordt in talloze gerechten gegeten. Maak wortels simpel met wat aardappelen en vlees, doe het in een hutspot of verwerk het in een wokgerecht. Ook kun je het wokken in een groenteschotel, door de pasta doen of verwerken in een rijstgerecht. Of zet wortel op tafel tijdens een verjaardag als een gezonde snack.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gekleurde wortels en de oranje wortel uit de moestuinGekleurde wortels en de oranje wortel uit de moestuinDe oranje wortel is een gezonde groente en is gekweekt van een gekeurde wortel uit Azië. De wortel is ideaal voor versch…
De moestuin: Wortels en RadijsjesDe moestuin: Wortels en RadijsjesEen eigen moestuin hebben is tegenwoordig weer helemaal hip. En niet zonder reden. Veel groenten en fruit uit supermarkt…
Wortels uit eigen tuin - zaaien, bemesten, oogstenWortels uit eigen tuin - zaaien, bemesten, oogstenWat is er nu lekkerder dan wortels uit eigen tuin? Wortels uit eigen tuin zijn veel smaakvoller dan wortels uit de winke…
Je eigen moestuin: VeldslaJe eigen moestuin: VeldslaVeldsla is een groente die je niet in de zomer oogst, maar juist in de winter of het voorjaar. Veldsla kan prima groeien…
Bronnen en referenties
  • https://www.leontien.nl/artikel/1451/leontiennl/eten_en_drinken/hoe_gezond_zijn_wortels.aspx
  • http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/wortelgewassen/wortel/
  • http://www.moestuintips.nl/groenten/bol_knol_gewassen/peen/peen.php
  • http://www.tuinadvies.nl/artikels/wortelen_kweken.htm
  • http://www.happyseeds.nl/wortel/

Reageer op het artikel "Je eigen moestuin: Wortel"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 10-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Moestuin
Schrijf mee!