InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > De moestuin voor beginners, eenvoudige moestuin

De moestuin voor beginners, eenvoudige moestuin

De moestuin voor beginners, eenvoudige moestuin De basisprincipes van een moestuin. Welke locatie is het meest geschikt, in huis, buiten huis? Iedereen kan een moestuin aanleggen, of je nu op een flat woont of een tuin hebt. Er zijn meerdere mogelijkheden in materiaalkeuze zodat het aanleggen van een moestuin(tje) voor iedereen binnen handbereik komt. Een eenvoudige moestuin is gemakkelijk aan te leggen. Doe hier ideeën op voor het aanleggen van een moestuin. Afhankelijk van wat je wilt laten groeien in de moestuin kun je een keuze maken in verschillende typen materiaal en soorten groente. Het gemakkelijkste is om te beginnen met enkele eenvoudige groenten, zoals bijvoorbeeld broccoli, sla of tomaten. Later kun je de moestuin altijd uitbreiden en meer verschillende soorten groente erin zetten.

Materiaal/Locatie

Bakken

Wanneer je niet veel ruimte hebt, of weinig onderhoud aan je moestuin wilt hebben is de keuze voor bakken het slimst. Er zijn bakken in verschillende formaten, grotere om neer te zetten, kleinere om aan een balkon of schutting te hangen. Vaak worden in bakken kruiden plantjes gekweekt vanwege de beperkte ruimte voor groenten. Kan zowel binnen als buiten.

Binnenshuis

Het voordeel van in huis tuinieren is dat je geen last hebt van weersomstandigheden die nogal kunnen wisselen. Het groeiproces van de groenten kun je goed reguleren met bijvoorbeeld de temperatuur, die is veel constanter. Ook kun je het hele jaar door groenten laten groeien, los van welk seizoen het is. Het nadeel is dat de moestuin veel meer aandacht nodig heeft dan wanneer je de groente buiten laat groeien. Water geven en zorgen voor voldoende (zon)licht zijn de twee belangrijkste activiteiten om ervoor te zorgen dat je groente goed blijft groeien.

Buitenshuis

De traditionele moestuin bevindt zich buiten het huis, achter in de tuin. Om deze te maken bepaal je eerst welk stuk tuin de moestuin gaat worden. Dit doe je door een vierkant of een rechthoek om te spitten met een schep. De grootte hangt af van de groente keuze. Het beste is om te beginnen met een grootte van ongeveer 3 meter breed bij 1 meter diep.

  • Neem een beslissing wat voor groente je wilt laten groeien. Groenten die het heel erg goed doen in de tuin zijn broccoli, sperciebonen, spinazie, tomaten of sla.
  • Zoek het meest geschikte deel in je tuin op. Het stuk tuin waar je het beste groente op kunt verbouwen is vooral vlak met zo veel mogelijk zonlicht.
  • Bepaal of de aarde geschikt is om groente op te verbouwen. Het beste is om de bestaande grond om te spitten en er teelaarde doorheen te mixen. Dit vormt de ideale combinatie voor het beste resultaat aan mineralen in de grond.
  • Zorg ervoor dat je de groente gemakkelijk water kunt geven. Dit kan bijvoorbeeld met een tuinslang, die dan wel lang genoeg moet zijn, of een gieter, wat een stuk bewerkelijker is. Alleen regenwater volstaat niet.

Als je deze tips opvolgt heb je een goede basis gelegd voor tuinieren in een moestuin. Als het goed bevalt kun je op een later moment de tuin uitbreiden met meer en andere soorten groente.
Gerelateerde artikelen
Zelf een moestuin aanleggenZelf een moestuin aanleggenEen eenvoudige moestuin aanleggen is zeer makkelijk. Het grote voordeel van een eigen moestuin is dat je precies weet wa…
Je eigen moestuin: BroccoliJe eigen moestuin: BroccoliWil jij broccoli zaaien in je eigen tuin? Dan kan dat! Het zaaien en oogsten van broccoli is helemaal niet zo lastig als…
Huren van een moestuinHuren van een moestuinHet is lastig om een moestuin te huren. Vaak zijn er lange wachttijden. Dit komt omdat er veel vraag is naar moestuinen,…
Zo realiseren we onze eigen makkelijke moestuinZo realiseren we onze eigen makkelijke moestuinMeer en meer landgenoten geven de voorkeur aan het kweken van groenten in hun eigen moestuin. Vele anderen willen hetzel…
Het onderhouden van je moestuin  januariHet onderhouden van je moestuin januariHet verbouwen van je eigen groente en fruit is leuk en lekker! Stop met het kopen van dure groente in de winkel en begin…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De moestuin voor beginners, eenvoudige moestuin"

Reacties

Linda, 06-05-2015 16:15 #2
In een groene tuinkalender staat "poters tot max 5 cm " kan iemand me helpen om het woordje "poters" te omschrijven?
Met dan bij voorbaat.

Ruud Veldkamp, 10-03-2012 01:18 #1
Erg goed artikel voor de beginner. Ik mis alleen één onderwerpje. Wat moet ik nu doen als mijn achtertuin erg weinig zon krijgt? Hopelijk heeft iemand een oplossing voor me.

Infoteur: Jozzie
Laatste update: 17-03-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 2
Schrijf mee!