InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tuinieren; tips en trucs voor het telen van bloemkool

Tuinieren; tips en trucs voor het telen van bloemkool

Tuinieren; tips en trucs voor het telen van bloemkool De bloemkool behoort tot de koolsoorten en is een vrij gemakkelijke groente om zelf te kweken. In tegenstelling tot wat men vaak denkt is de bloemkool niet alleen verkrijgbaar in het wit maar ook in het paars, groen en zelfs oranje! Om bloemkool zelf te kweken hoef je geen lap grond tot je beschikking te hebben, een klein stukje tuin is voldoende om een aantal kolen te kunnen planten. Aangezien bloemkool enige tijd van tevoren gezaaid moet worden is het wel handig om vooraf een planning te maken zodat je zeker weet dat je de bloemkool ook op tijd kunt oogsten.

Inhoud

Zaaien & opkweken

De bloemkool kent vele soorten maar over het algemeen wordt er een tweedeling gemaakt tussen zomer- en winterbloemkool. Met name de zomerbloemkool is lastig te telen omdat deze in de wintermaanden geoogst moet worden dus ga je je eerste bloemkolen telen dan is het beter te beginnen met een soort die behoort tot de zomerbloemkool.

Zaaien

Om de bloemkool een voorsprong te geven voordat deze de tuin in gaat is het aanraden de bloemkool voor te zaaien en binnen op te kweken. Op deze manier kun je in oktober beginnen met zaaien waarbij je de zaden het beste kunt zaaien in een zogenaamde zaaitray. Dek de bak vervolgens af met (doorzichtig) plastic of glas en zet de zaailingen weg op een warme en zonnige plaats. Na ongeveer twee weken zullen de eerste blaadjes te zien zijn.

Verpotten

Zodra de eerste blaadjes te zien zijn wordt het tijd de zaailingen te verpotten. Zet ieder plantje in een eigen pot met een doorsnede van minimaal 10 centimeter - hoe groter de pot hoe kleiner de kans is dat de bloemkool te vroeg begint met het vormen van kolen, boren genoemd - en zet de potten weg onder plat glas (een kleine platte kas voor buiten). Bescherm de plantjes tegen vorst door ze af te dekken met noppenfolie of leg er een rietmat overheen. Halverwege maart / begin april wordt het tijd de bloemkolen buiten te poten.

Poten

Zorg dat de grond goed is voorbereid voor je begint met poten. Verwijder al het onkruid, spit de grond goed om en zorg dat deze - indien nodig - is bemest. Graaf voor iedere bloemkool een eigen kuiltje en plant het plantje vrij diep (tussen de vijf en acht centimeter) de grond. Geef na het poten voldoende water en zorg dat de grond vrij blijft van onkruid. Zodra de eerste kolen zichtbaar worden is het tijd om aan de slag te gaan. Vouw de bladeren van de bloemkool voorzichtig om de jonge kolen zodat deze bescherm worden voor de zon. Op deze manier blijft de kool mooi wit, doe je dit niet dan zullen je bloemkolen geel kleuren door de invloed van het zonlicht.

Teeltzorgen

Over het algemeen genomen is de bloemkool een redelijk makkelijke groente om te kweken maar zoals bij alle groente komen er ook bij de bloemkolen ziekten en plagen voor.

Ongedierte

Een moes- of groentetuin is een feest voor ongedierte en het motto hierbij is dan ook; voorkomen is beter dan genezen. Om te voorkomen dat je bloemkolen te prooi vallen aan ongedierte kun je het beste een fijnmazig net over de kolen spannen zodra je deze hebt gepoot. Laat het net liggen tot de bloemkolen ongeveer een centimeter of 30 zijn, daarna worden ze volwassen en minder aantrekkelijk voor ongedierte en kan je het net verwijderen.

Zon

Zoals eerder gezegd is de zon voor de bloemkool een 'plaag' aangezien deze haar doet verkleuren. Om de kool te beschermen knak je 2 à 3 schutbladeren en vouw deze over de bloemkool heen. Ook kun je overwegen een bloemkoolsoort te zaaien die is ontwikkeld om zichzelf te beschermen tegen de zon doordat haar bladeren automatisch over de kool heen groeien.

Koolvlieg

De bloemkool is - net als de meeste koolsoorten - gevoelig voor de koolvlieg, maar het voorkomen van een vliegenplaag is heel gemakkelijk. Knip in een stuk karton een gat en leg het stukje karton om de voet van de bloemkool. Hierdoor wordt het de koolvlieg onmogelijk gemaakt haar eitjes te leggen bij de voet van de kool.

Bodem & bemesting

De bloemkool is niet veeleisend op het gebied van de grond waar ze in staat maar heeft wel veel voeding nodig om goed te kunnen groeien. Spit voor het poten wat oude stalmest en een beetje compost door de grond zodat deze luchtig en voedzaam wordt en in het voorjaar kan de grond wel wat bloed- en beendermeel gebruiken. Zodra de eerste kolen zich beginnen te vormen is het raadzaam wat patentkali door de bodem te spitten zodat de bloemkool stevige en grote kolen kan vormen.

Oogsten & bewaren

Afhankelijk van het soort bloemkool dat je hebt gezaaid kun je de kolen oogsten in de maanden juni, juli, augustus of september en bij sommige 'herfstsoorten' zelfs nog in de maanden oktober tot en met december. Het allerbelangrijkste bij het oogsten van bloemkool is dat je de kool niet met je handen mag aanraken omdat ze anders direct verkleuren. Draag bij voorkeur schone handschoenen en snijd ze voorzichtig onderaan bij de steel af.

Bewaren

De bloemkool is helaas geen groente die je lang kunt bewaren en het is dan ook aan te raden om hem te eten op de dag van de oogst. Heb je meerdere bloemkolen tegelijkertijd geoogst dan kun je ze enkele dagen bewaren op een koele en donkere plaats. Een andere optie is om de verse bloemkool op de dag van oogst in te vriezen: snijd de bloemkool in kleine roosjes en was deze goed onder koud stromend water. Doe de roosjes in een plastic zak, bind dicht en vries in. Bij gebruik de bloemkool niet ontdooien, maar bevroren toevoegen aan een pan kokend water.

Lees verder

© 2014 - 2019 Marjolijnr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hele mooie bloemkool, maar ook lekker!Hele mooie bloemkool, maar ook lekker!Bloemkool is een bekende en populaire groente, die bij ons veel wordt gegeten. Bloemkool is herkenbaar aan de mooie witt…
De groententuin: KolenZelf groenten kweken is leuk. Je bent afhankelijk van de weeromstandigheden of je oogst zal lukken of niet. De groenten…
Tuinieren; tips en trucs voor het telen van komkommerTuinieren; tips en trucs voor het telen van komkommerKomkommers kunnen zowel op de 'koude grond' als 'onder glas' geteeld worden waarbij de eerste manier betekent dat je de…
Makkelijke moestuingroentenMakkelijke moestuingroentenWelke groenten zijn makkelijk in gebruik in de moestuin? Wanneer kan ik beginnen met het zaaien en oogsten van deze groe…
Tuinieren; tips en trucs voor het telen van wortelTuinieren; tips en trucs voor het telen van wortelDe wortel, zoals wij die vandaag de dag eten, is van oorsprong afkomstig uit Iran en was alles behalve oranje van kleur.…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tuinieren; tips en trucs voor het telen van bloemkool"

Infoteur: Marjolijnr
Laatste update: 30-03-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Moes- of groentetuin
Schrijf mee!