InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tuinverlichting zorgt voor sfeer, gemak en veiligheid

Tuinverlichting zorgt voor sfeer, gemak en veiligheid

Tuinverlichting zorgt voor sfeer, gemak en veiligheid Tuinverlichting geeft niet alleen sfeer, maar wordt ook steeds belangrijker voor de veiligheid. Er zijn steeds meer energiezuinige en betere mogelijkheden om de tuin te verlichten. Spaarlampen, halogeen verlichting en ledlampen, er is verlichting voor elke smaak en zo ongeveer voor elke beurs. Waar vroeger de tuinen in de winter doods en donker waren, kunt u tegenwoordig genieten van een verlichte uitbreiding van uw huis. Ook uw veiligheid en gemak zijn ermee gediend. Een misstap in het donker is immers snel gemaakt. Niet alleen door uzelf en uw gezin, maar ook door bezoekers, die uw pad naar de voordeur nog niet zo goed kennen. Daarnaast houden dieven en inbrekers niet van licht en vooral de gelegenheidsinbrekers zullen sneller een doelwit opzoeken dat in het donker ligt, zodat ze niet snel opgemerkt kunnen worden.

Tuinverlichting zorgt voor sfeer in uw tuin

Tuinverlichting verhoogt het aanzien van uw huis. Een huis dat sfeervol verlicht wordt met een mooie lamp aan de voordeur of een reeks lampjes langs het pad naar de deur ziet er ’s avonds mooier uit. De weerschijn op de muren aan de voorkant doet warm aan en het huis ziet er uitnodigend uit. Ook aan de achterkant en/of zijkant kan sfeervolle tuinverlichting de “finishing touch” van uw tuininrichting zijn.

Genieten vanuit het huis

Vanuit uw huis kunt u ’s avonds genieten van uw tuin. Zelfs in de winter, wanneer de verlichting op het besneeuwde gazon en de met sneeuw bedekte planten, bomen en struiken schijnt. Vanuit het huis geeft dat een gevoel van leefruimte die zonder de tuinverlichting veel minder uitgebreid zou zijn. Ook aan de achterkant geeft de tuinverlichting overigens extra veiligheid tegen inbraak. Veel inbrekers zoeken juist de achterkant van een huis op, om op hun gemak en liefst ongezien, binnen te kunnen komen.

Het gemak van tuinverlichting

Tuinverlichting geeft u, behalve een betere sfeer, ook gemak. Als u op donkere winteravonden nog iets naar garage of groenbak wilt brengen, is uw pad verlicht en loopt u veilig. Uw gasten zullen eveneens blij zijn met een verlicht pad naar de voordeur. Eventuele oneffenheden zijn beter te zien.

Goed voor de gasten

Daarnaast kunnen gasten die voor het eerst op bezoek komen en het huisnummer moeten zoeken, dit door de verlichting ook sneller ontdekken. In de winter laat verlichting ook sneller de gladde plekken op het pad zien, waar de sneeuw veranderd is in een plek ijs.

Tuinverlichting biedt veiligheid rond het huis

In een goed verlicht huis wordt minder snel ingebroken. Veel mensen laten daarom ook ’s nachts een of meer lampen van de tuinverlichting aan. Ook lampen met een bewegingssensor zijn erg in trek. Ze gaan meteen aan als er beweging binnen de bereikbare afstand is. Dat geldt dan vaak ook voor een hond, een kat of een marter, maar vooral voor bezoekers die in en rond uw huis niets te zoeken hebben.

Dieven houden van het donker

Voor dieven is een huis met voordeur- garage- en tuinverlichting minder interessant, want die houden nu eenmaal niet van verlichte plaatsen. Zij hebben het graag donker en stil, zodat ze in het geniep kunnen werken en door niemand gezien worden. Tuinverlichting is dus ook daarvoor een voorzorgsmaatregel.

Spaarlampen

Verlichting kost echter energie en geld en het is dan ook belangrijk om voor uw huis en tuin de beste en spaarzaamste soort te kiezen. Spaarlampen zijn energiezuinig maar minder zuinig dan ledlampen. Er zijn diverse soorten spaarlampen te koop. Let bij de aankoop goed op de juiste fitting.

Halogeen lampen

Halogeen lampen geven vaak mooi licht. Ze geven ook feller licht, maar worden ook warmer. Voor vloerlampen zijn ze minder geschikt. In de vloerverlichting bij een buitenzwembad kunnen ze zo warm worden dat het te heet is om er met blote voeten over te lopen.

Ledlampen

Ledlampen zijn nog steeds in ontwikkeling. Ze zijn er niet alleen voor binnenverlichting, maar ook voor tuinverlichting. Er wordt door fabrikanten een lange levensduur beloofd, maar dat moet u nog maar afwachten. Een ledlamp is duur in aanschaf, maar gebruiken veel minder stroom dan spaarlampen en halogeen lampen. In plaats van een spaarlamp van elf watt kunt u een ledlamp van twee of drie wat gebruiken. Die geeft evenveel licht als de spaarlamp.

Nachtlampen

Voor een nachtlamp aan uw voordeur of in uw tuin levert een ledlamp op jaarbasis wel aardig wat besparing in energie op. Is er een lange levensduur beloofd, maar is de ledlamp al na een aantal maanden kapot, stuur de lamp dan met een kopie van de aankoopbon naar de fabriek terug. Ledlampen worden vaak aangeboden met een garantie van zes maanden, maar als u geluk hebt, krijgt u na het terugsturen een vervangende lamp.

Solarlampen geven vaak wat minder licht

Solarlampen voor tuinverlichting worden regelmatig verkocht en staan al in veel tuinen te pronken. Hun zonnecellen laden overdag op en geven als het donker wordt de energie vrij. Het is de goedkoopste manier van tuinverlichting. Ze kost immers alleen de aanschaf van de lampen en de rest doet de zon. Aanleg van kabels en dergelijke is overbodig. U zet de lampen stevig in de grond vast en dat is alles dat u eraan moet doen. Het licht ervan is echter niet altijd even helder.

De gebruiksaanwijzing lezen

Lees wel goed de gebruiksaanwijzing voor het opstarten van de solarlamp. Niet alle solarlampen geven veel licht. Sommige lampen hebben een zwakkere batterij en geven wat minder goed licht, maar altijd nog genoeg om een pad te verlichten. Solarlampen kunnen echter gemakkelijk uit de grond getrokken worden en zijn daarom het beste geschikt voor de verlichting van de achtertuin.

Aanleg van tuinverlichting

Voor tuinverlichting met spaarlampen en ledlampen moeten er in de tuin kabels en een aansluiting komen om de tuinverlichting op aan te sluiten. Dat kan het beste gebeuren voordat de tuin ingericht wordt en de eventuele terrassen aangelegd worden, maar ook in een al bestaande tuin kunnen elektriciteitskabels gelegd worden. Leg onder spa diepte een PVC buis en trek daar de kabel doorheen. Op die manier kan de kabel niet geraakt worden bij het spitten en het planten. Er zijn ook elektriciteitskabels die speciaal voor de aanleg van tuinverlichting ontwikkeld zijn en ook bij een stoot van een spade of andere werktuigen niet direct breken. Zorg tevens voor waterbestendige stopcontacten die bovendien afgedekt kunnen worden.

Zorg voor verlichting in de buurt van de eventuele camera

Gebruikt u camera's bij voor- en achterdeur voor de beveiliging van uw huis, zorg dan dat de plek, waar ze opnemen, ook goed verlicht is, anders krijgt u alleen donkere beelden te zien. U kunt dan nog steeds niet ontdekken wie er voor uw deur staat.

Nadelen van solar lampen

Voor het gebruik van solar lampen is bovenstaande installatie overbodig. Het nadeel is echter dat solarlampen een plaatsje in de zon moeten hebben om overdag hun batterij op te laden. Dat beperkt natuurlijk de vrijheid van de plaatsing van de tuinverlichting met solar. Ook zal de batterij van de lampen minder goed opladen op dagen met minder zon. De lampen geven dan ’s nachts minder sterk en minder lang licht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Buitenverlichting: kopen en aanleggen van tuinverlichtingBuitenverlichting: kopen en aanleggen van tuinverlichtingVeel mensen willen graag verlichting voor buiten of in de tuin. Het hoeft niet heel duur te zijn om deze tuinverlichting…
Ledlicht in huis, goedkoop en bijzonder!LED-lichtjes ken je allemaal nog wel van de technieklessen. Wat de meeste mensen echter niet weten, is dat LED heel mooi…
Tuinverlichting aanleggenTuinverlichting aanleggen wordt meestal gedaan voor sfeerdoeleinden. Tuinverlichting aanleggen kan echter ook functionee…
Hoeveel geld spaar ik uit met LED-verlichting?LED-lampen zijn de toekomst! Steeds meer winkels spitsen zich enkel en alleen toe op LED-verlichting. De reden waarom ie…
De voordelen van ledverlichtingDe voordelen van ledverlichtingHet begint door te dringen dat leverlichting energiezuinig is en een lange levensduur heeft. Maar het is ook toepasbaar…

Reageer op het artikel "Tuinverlichting zorgt voor sfeer, gemak en veiligheid"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 26-03-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!