InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Gebreken bij oplevering nieuwe woning

Gebreken bij oplevering nieuwe woning

Gebreken bij oplevering nieuwe woning Een nieuwe woning kopen kan veel spanningen met zich meebrengen. Het is geen klus voor alledag en de meeste mensen hebben er geen ervaring in omdat het maar één keer of hooguit enkele keren in een leven voorkomt. Als de woning eenmaal kaar is komt nog een belangrijk moment namelijk de oplevering. De belangrijkste actie van het opleveren is de beoordeling of alles goed is uitgevoerd. Dikwijls wordt daar een deskundige bijgehaald of wordt de Vereniging Eigen Huis ingeschakeld.

Opstellen opleveringsrapport

Tijdens de oplevering loopt de koper samen met de bouwer de woning door of alles in orde is. Mogelijke gebreken die nog geconstateerd worden moeten worden genoteerd in een opleveringsrapport. Ook eventuele punten waarover de koper en de bouwer het met elkaar oneens zijn dienen in het opleveringsrapport te worden genoteerd. Uiteindelijk wordt het opleveringsrapport zowel door de bouwer als de koper ondertekend en heeft de bouwer drie maanden de tijd om de gebreken alsnog te verhelpen welke regeling van kracht is als de model koop-/aannemingsovereenkomst van toepassing is. Bij het doorlopen van de woning kan de koper zich laten bijstaan door een bouwkundig adviseur.

Sleutels overhandigen en juridische overdracht

Na de ondertekening van het opleveringsrapport door beide partijen worden de sleutels overhandigd en vindt de juridische overdracht plaats. Uiteraard dient de koper er voor te zorgen dat vanaf dat moment de woning verzekerd is omdat de verantwoordelijkheden op hem zijn overgegaan.

Constateren van gebreken bij oplevering nieuwe woning

Hoewel er bouwers zijn die opleveren zonder een enkel gebrek komt het ook voor dat er bij de oplevering toch tussen tien en twintig gebreken worden geconstateerd. De Vereniging Eigen Huis voert jaarlijks zeer veel opleveringskeuringen uit en constateert echter dat er een daling is in het aantal gebreken. Maar het gaat de klant uiteraard niet om een gebrek meer of minder maar om een goed herstel van wat wordt geconstateerd. De meeste gebreken worden geconstateerd bij kozijnen en schilderwerk en vervolgens bij kapot of beschadigd glas. De timmerman is het vaakst verantwoordelijk voor de gebreken en de schilder staat op de tweede plaats.

Vooroplevering zonder juridische status

Indien gewenst en als daar afspraken over bestaan kan een vooroplevering plaatsvinden. Dat gebeurt dan een of twee weken voor de echte oplevering. De vooroplevering heeft echter geen enkele juridische status. Het voordeel hiervan is dat gebreken eerder worden ontdekt en al verholpen kunnen zijn bij de echte oplevering. In de praktijk is de woning echter bij de vooroplevering nog niet altijd volledig klaar en kunnen later toch weer mankementen worden geconstateerd. Bij de uiteindelijke oplevering moeten alle dan nog geconstateerde gebreken gewoon in het opleveringsrapport worden vermeld.

Feestelijk maar ook juridisch

Een oplevering vindt plaats zodra de woning klaar is. De uitnodiging voor de oplevering wordt minimaal twee weken voor de definitieve datum verzonden door de projectontwikkelaar of de makelaar. De oplevering is ook het officiële moment van overhandiging van de sleutel. En dat is niet alleen een feestelijke gebeurtenis maar is tevens een actie met juridische betekenis. Vaak wordt bij de oplevering een bouwkundige van de Vereniging Eigen Huis ingeschakeld. Soms is het goed om ook foto’s te maken.

Latere ontdekking van gebreken

Naast de constatering van eventuele gebreken blijkt de kwaliteit van de woning echter pas echt duidelijk na de bewoning en ook dan zijn er nog mogelijkheden de bouwer verantwoordelijk te stellen voor bepaalde gebreken. Bij een tekortkoming, die later aan het licht komt, moet wel duidelijk zijn dat het gebrek niet eerder kenbaar was. Een deskundige had het dus niet kunnen constateren. En het gebrek moet het normale gebruik als woning belemmeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Anestiev, Pixabay
  • Eigenhuis.nl
  • Swk.nl

Reageer op het artikel "Gebreken bij oplevering nieuwe woning"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 22-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!