InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Kamer huren en verhuren via Airbnb

Kamer huren en verhuren via Airbnb

Kamer huren en verhuren via Airbnb Voor wie extra geld wil verdienen is het verhuren van een kamer via de verhuursite Airbnb een uitstekende optie. Ook wie op vakantie gaat en geld wil besparen voor zijn locatie kan prima een kamer of huis huren via de site. De ervaringen van gebruikers zijn goed te noemen. In Nederland worden er vooral veel kamers aan toeristen verhuurd in de grote steden, zoals Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam. Amsterdam gaat zelfs al zover dat er een heuse regelgeving is rondom de verhuur van kamers via Airbnb. De kamerverhuursite Airbnb zorgt voor een heuse revolutie op het gebied van kamerverhuur aan toeristen. De site werd in 2008 gelanceerd door Andreessen Horowitz. Op de site kunnen particulieren zich aanmelden om hun kamer of huis te verhuren aan voornamelijk toeristen, maar het is ook voor studenten of mensen die bijvoorbeeld een congres bezoeken mogelijk om een huis of kamer te huren. De site werd snel populair en inmiddels zijn er al miljoenen gebruikers. Om de site worden bijna een half miljoen ruimtes aangeboden voor verhuur. In totaal is het mogelijk om in 192 landen en meer dan 33.000 steden te verblijven. Naast particulieren zijn ook professionele bedrijven op de site te vinden, hoewel zij een kleine minderheid vormen.

Kamer huren en verhuren via Airbnb

De site werd vanwege verschillende redenen snel populair. Voor veel particulieren is het een aardige manier om extra geld te verdienen. Misschien zijn de kinderen inmiddels uit huis en het is zonde om een bepaalde kamer leeg te laten staan. Zeker in tijden dat het economisch allemaal wat minder gaat kan het verhuren van je kamer of huis een aardige manier zijn om wat bij te verdienen. Ook voor gebruikers is het een aantrekkelijke optie. Het is vaak een stuk goedkoper om een kamer te huren via Airbnb dan in een hotel te gaan zitten. Daarnaast hechten veel Airbnb’ers aan het persoonlijke contact met de verhuurder dat op deze manier mogelijk is. De verhuurders wonen meestal in hetzelfde huis of hebben daar gewoond en kunnen je veel tips geven gebaseerd op hun eigen kennis, variërend van de beste supermarkt tot hoe het openbaar vervoer werkt.

Profiel aanmaken

Mensen die via de site een kamer of huis willen verhuren moeten eerst een profiel aanmaken. Het is niet makkelijk om een fake-id aan te maken, omdat het profiel ook gekoppeld wordt aan bijvoorbeeld de Facebook-account en er gevraagd wordt om een kopie van het paspoort of creditcardgegevens. Voor zowel huurders als verhuurders is het achteraf mogelijk om feedback te geven. Slechte gastheren (of gasten) vallen op die manier door de mand. De verhuurder kan aangeven wanneer de verhuurde ruimte beschikbaar is. Vervolgens kan een huurder daarop reageren. Na een overeenkomst moet de huurder geld overmaken. Dit geld wordt vastgehouden door Airbnb zelf totdat de verhuurder aangeeft dat hij of zij tevreden was over de verhuurde ruimte. In dat geval krijgt de verhuurder direct het bedrag overgemaakt. Ook moet de huurder een borg betalen in het geval er iets stuk gaat. Dit geld wordt weer teruggeboekt wanneer alles goed is verlopen.

Airbnb in Nederland

Er zijn ook veel Nederlanders actief op Airbnb. Vooral voor mensen die wonen in een stad waar veel toeristen komen is het een zeer aantrekkelijke manier om extra geld bij te verdienen. Duizenden mensen in de Randstad, met name in Amsterdam en mindere mate Den Haag, Utrecht en Rotterdam, verhuren hun huis of een kamer via de site. Voor de verhuur van een kamer in het Amsterdamse stadscentrum kan in het toeristisch hoogseizoen zo meer dan honderd euro per nacht worden gevraagd. Er maken zoveel toeristen gebruik van Airbnb dat ook de Amsterdamse hotels in de problemen kwamen. De gemeente Amsterdam wilde aanvankelijk de verhuur van kamers door particulieren verbieden, maar ging toch overstag. Het is nu slechts toegestaan de kamer voor maximaal twee maanden per jaar te verhuren en dan moet er wel toeristenbelasting worden betaald. Voor mensen met een sociale huurwoning is het niet toegestaan om hun ruimte te verhuren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay

Reageer op het artikel "Kamer huren en verhuren via Airbnb"

Reactie

Wijnants -. Broux Mai, 17-01-2016 10:26 #1
Dag,

1. Ik wens een bovenverdieping (2 ruime slaapkamers, badkamer en huiskamer met digitaal TV, ijskast…) op de site te plaatsen.
Begrijp ik het nu goed? de verhuurder van de ruimte(n) moet op zijn geld wachten totdat de huurder een seintje geeft dat hij tevreden was. Als die persoon dat nu niet doet, hij/zij denkt "de overnachting is toch achter de rug" krijgt de huurden niet zijn geld?

2. Zowel de huurder als de verhuurden betalen een bedrag aan AIRBNB. Als ik nu per overnachting 25 € p.p (incl. ontbijt) aanreken, hoeveel betaald dan de "klant" (huurden) uiteindelijk en hoeveel ontvangt de verhuurder?

Ik kijk uit naar een antwoordt,

Vriendelijke groet,

Infoteur: Simcha
Laatste update: 13-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 1
Schrijf mee!