InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Nieuwbouw huis zelf bouwen

Nieuwbouw huis zelf bouwen

Nieuwbouw huis zelf bouwen Als je een nieuwbouwhuis zelf bouwt, moet je risico's grotendeels uitsluiten. Hoe zit het met een te late oplevering en gebreken na de oplevering? M.a.w. als je zelf een nieuwbouwhuis bouwt, waar let je op? Als je een nieuwbouwhuis koopt en er blijken gebreken aan het huis te zijn, dan is de aannemer verantwoordelijk voor het herstel van de gebreken. Met de aannemer heb je immers een koopovereenkomst/aannemingsovereenkomst en de aannemer is dus de eindverantwoordelijke. Maar let op. Maar als je een nieuwbouwhuis zelf laat bouwen en ontwerpen ligt het anders. De architect ontwerpt je woning en maakt tekeningen en het bestek. De architect stuurt eveneens het bouwproces aan. Wanneer je een huis zelf bouwt, is het niet de architect die de aannemer opdracht geeft te bouwen, dat doe je zelf. Dit betekent dat je zowel met de architect als met de aannemer een overeenkomst hebt. Je bent de tussenpersoon tussen architect en aannemer en zorgt dat bij de bouw van je huis de aannemer het bestek en de tekeningen in handen krijgt. Er is sprake van particulier opdrachtgeverschap, je bent de opdrachtgever.

Nieuwbouw huis zelf bouwen, tips

Wanneer je een nieuwbouwhuis zelf bouwt en zelf de opdrachtgever bent loop je meer risico, dan wanneer je een nieuwbouwhuis niet zelf bouwt maar koopt. Risico's zijn onverwachte hoge kosten, die vaak voor eigen rekening zijn. Een ander risico is dat de architect Uniforme Administratieve Voorwaarden in het bestek opneemt. Een opdrachtgever die zelf zijn huis wil (laten) bouwen weet vaak niet wat deze UAV inhouden.

Wat staat er in de UAV, wat een risico voor de opdrachtgever betekent? In paragraaf 12 staat bijvoorbeeld dat wanneer het werk opgeleverd wordt, de aansprakelijkheid van de aannemer ophoudt. Kom je wanneer het werk is opgeleverd gebreken tegen, of erger nog constructiefouten, dan draai je op voor de kosten. Zorg er dus voor dat je bij oplevering meteen alles meldt wat niet goed is, om te voorkomen dat je voor de kosten opdraait.

Nieuwbouwhuis zelf bouwen, let op

  • De UAV, paragraaf 12 (zie boven)
  • Gebreken melden vóór oplevering
  • Je hebt alleen garantie als dit vermeld staat in bestek
  • Je mag inhoud van contract zelf bepalen (!)

Als je een nieuwbouwhuis zelf bouwt en er is sprake van de UAV in het bestek, laat deze dan verwijderen voordat je ondertekent. Let in ieder geval op paragraaf 12, maar ook 10, 11 en 22 houdt een risico in voor de opdrachtgever. In paragraaf 42.2 staat dat voor een te late oplevering een bedrag van 75 euro in rekening wordt gebracht. Wees je ervan bewust dat je de inhoud van een contract zelf mag bepalen vanwege contractsvrijheid die geldt in Nederland. Dus teken niet te snel.

GIW-garantie (garantie waaronder veel nieuwbouwhuizen gebouwd worden)

  • GIW-garantie is een stuk vriendelijker dan de Uniforme Administratieve Voorwaarden, namelijk:
  • Vanaf 3 maanden na de oplevering heb je nog jaren garantie
  • Toegankelijke arbitrage
  • Aannemer is verantwoordelijk voor uitvoering en ontwerp
  • Als je zelf je huis laat bouwen hoef je tijdens bouw geen toezicht te houden
  • Onderhoudstermijn van 3 maanden
  • Contractuele garantie van 6 maanden
  • Bij te late oplevering: koper krijgt vergoeding van 0,5 promille van aanneemsom per kalenderdag

Particulier opdrachtgeverschap, voordelen

Wanneer je een nieuwbouw huis zelf bouwt en je geeft aannemer en architect opdracht tot ontwerp en uitvoering, op een eigen gekocht kavel dan is er particulier opdrachtgeverschap.
Dit heeft zo zijn voordelen: je hebt veel inspraak in het ontwerp.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Iceb.nl eigenhuis.nl

Reageer op het artikel "Nieuwbouw huis zelf bouwen"

Infoteur: Ssandra3108
Gepubliceerd: 25-09-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!