InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Industriële vloeren ook in woningen

Industriële vloeren ook in woningen

Industriële vloeren ook in woningen Industriële vloeren zijn vloeren die aanvankelijk alleen in industriële gebouwen werden toegepast maar door moderne ontwikkelingen een luxe uitstraling hebben verkregen. Door die uitstraling komen ze steeds meer voor in strakke architecturen of geven woningbezitters er de voorkeur aan als ze aan een nieuwe vloer toe zijn. Een industriële vloer wordt door velen als fraai ogend beschouwd maar heeft zeker ook belangrijke praktische kanten.

Naadloze structuur van industriële vloeren in woningen

Industriële vloeren zijn in de meeste gevallen gegoten vloeren waarbij in de toplaag stoffen zijn verwerkt als kunststof, harssoorten, cement, mineralen of pigmenten. Naast gietvloeren bestaan er ook cementgebonden vloeren en woonbeton. Deze vloeren staan inmiddels bekend als trendy vloeren voor huiskamers, keukens en slaapkamers. Een duidelijk in het oog vallend voordeel van industriële vloeren is dat ze geen storende naden vertonen. Door de naadloze structuur kan zich geen vuil ophopen met als groot voordeel de onderhoudsvriendelijkheid. Verder is een industriële vloer onverslijtbaar, onbrandbaar en zeer duurzaam.

Voortgekomen uit loftstijl

Terwijl betonvloeren voorheen in woningen altijd van een vloerbedekking werden voorzien hebben ze via de zogenaamde loftwoningen ook een weg gevonden naar woningen in meestal moderne architectuur. Loftwoningen zijn woningen die te vinden zijn in verbouwde industriële bouwwerken. Door verlies van de oorspronkelijke functie, maar met behoud van een zekere nostalgische eigenheid, zijn diverse fabrieksgebouwen tot loftwoningcomplexen omgebouwd. Vaak zijn daarbij oorspronkelijke elementen behouden gebleven. Vandaar dat er dikwijls industriële vloeren te vinden zijn die een trend hebben gezet voor toepassingen elders.

Verschillende uitvoeringen

Industriële vloeren kennen verschillende uitvoeringen. Zo zijn er kunststofvloeren die gebaseerd zijn op epoxyhars of polyurethaanhars. Maar er zijn ook cementgebonden vloeren.

Epoxyvloer

De epoxyvloer is een gietvloer afkomstig uit de industrie. De vloer is hard en daardoor een prima bescherming van de ondervloer. Hij kan de belasting van heftrucs en ook van olie en zuren aan. Door zijn vloeistofdichtheid is hij makkelijk te onderhouden. Eigenlijk is de epoxyvloer minder geschikt voor woningen. De reden dat hij toch wel in woningen wordt toegepast is vooral een financiële omdat hij veel goedkoper is dan bijvoorbeeld een polyurethaan gietvloer. Expoxyhars leent zich ook voor het combineren met steentjes, siergrind of zelfs marmerkorrels om verrassende effecten te verkrijgen. Vloeren met dit materiaal worden ook wel steentapijt genoemd.

Polyurethaan gietvloer

De polyurethaan gietvloer is niet alleen zeer geschikt voor openbare gebouwen en kantoren maar zeker ook voor woningen. Met slechts 2 tot 3 millimeter dikte kan hij eveneens worden toegepast als renovatievloer. De vloer is in meer dan zeventig kleuren te verkrijgen. De kans op het ontstaan van scheuren is, in tegenstelling tot een epoxyvloer, zeer gering. Polyurethaan voelt zacht aan en is warmtegeleidend. In combinatie met vloerverwarming is het een prima vloerbedekking om op blote voeten over te lopen. Vuil en stof hechten zich nauwelijks waardoor hij ook weinig onderhoud vraagt.

Cementgebonden vloeren

Een ruwe betonvloer is geen prettige vloer voor een woning daarom worden betonvloeren meestal voorzien van een verzegelingslaag of poriënvuller en daarna gepolijst. Dat polijsten gebeurt met een vlindermachine of zogenaamde helikopter. Door het polijsten verdwijnt de bovenste laag waardoor de granulaten in het beton zichtbaar worden en meer accent krijgen.

Aanleg is vakwerk

Het aanbrengen van een industriële vloer lijkt heel eenvoudig maar is het zeker niet. Om problemen te voorkomen moet een dergelijke vloer beslist door vaklui worden vervaardigd. Dat is mede een reden voor de prijzigheid. Ook het afwerken is een omvangrijke klus omdat de vloeren gepolijst moeten worden wat zeer tijdrovend is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is een gietvloer?U kunt kiezen voor veel verschillende vormen van vloerbedekking. De laatste jaren is een gietvloer sterk in opkomst.
Trends op de vloer: van designtapijt tot klikvinylTrends op de vloer: van designtapijt tot klikvinylKeer je vloerkleed om, en je hebt weer een nieuwe: het omkeerbare vloerkleed. Combineer het gebruiksgemak van vinyl met…
Wat kost een nieuwe vloer?Een vloer bepaalt voor een groot deel de uitstraling van uw woonkamer. Door het laten leggen van een nieuwe vloer kunt u…
Zo kiezen we de juiste vloer voor ons interieurZo kiezen we de juiste vloer voor ons interieurIeder voorjaar denken we weer aan renovatie of herinrichting van onze woning. Is onze vloer aan vervanging toe, dan is d…
Soorten vloeren en trends interieur 2011 - 2012Soorten vloeren en trends interieur 2011 - 2012Wat zijn trends op het gebied van vloeren? Wat is er allemaal mogelijk en zijn er nieuwe ontwikkelingen? Continue verand…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alien0417, Pixabay
  • Woningweetjes.nl
  • Livios.be
  • Him.nl

Reageer op het artikel "Industriële vloeren ook in woningen"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 23-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Vloeren
Schrijf mee!