InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis met verborgen gebreken

Huis met verborgen gebreken

Huis met verborgen gebreken Wie onverwacht tegen verborgen gebreken aanloopt na het kopen van een woning kan de verkoper aansprakelijk stellen. Maar wat is een verborgen gebrek en hoe kunt u schade claimen?

Verborgen gebreken

Men spreekt van verborgen gebreken als deze pas blijken na aankoop van een woning, terwijl men van de koper niet in redelijkheid had kunnen verwachten dat hij die al vóór de oplevering had kunnen constateren.

Onderzoeksplicht koper

Een verkoper kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor elk geconstateerd gebrek. De aansprakelijkheid geldt niet voor gebreken die vooraf zichtbaar waren, of die bij gedegen onderzoek aan het licht hadden kúnnen komen. Er rust dus op de koper een onderzoeksplicht.

Bij twijfels over de onderhoudsstaat van de woning, zeker als die al iets ouder is, dient de koper vóór het sluiten van de koopovereenkomst een aankoopkeuring te laten verrichten, bijvoorbeeld door Vereniging Eigen Huis. Als de koper zich niet aan die onderzoeksplicht houdt, is het achteraf moeilijk om de verkoper aansprakelijk te stellen. Aspirantkopers kunnen ook baat hebben bij de checklist waarop letten bij aankoop bestaande woning.

Informatieplicht verkoper

Overigens geldt ook voor de verkoper van een woning een verplichting. Van hem wordt verwacht dat hij de koper vóór afsluiten van de koopovereenkomst zal inlichten over de hem bekende gebreken aan het pand: de informatieplicht. Dat gaat overigens niet zover dat duidelijk waarneembare gebreken door de verkoper nog eens expliciet moeten worden gemeld.

Wanneer is de verkoper aansprakelijk voor gebreken?

Wie een woning koopt, koopt die in beginsel met alle zichtbare en onzichtbare gebreken. Constateert men ná de oplevering een gebrek, dan is men daar als nieuwe eigenaar in principe zelf verantwoordelijk voor.

In 2 concrete situaties kan men echter de verkoper aansprakelijk stellen voor achteraf geconstateerde gebreken:
  • Bij een ernstig gebrek dat normaal gebruik van een woning onmogelijk maakt, is de verkoper aansprakelijk, ongeacht of hij vóór het sluiten van de overeenkomst bekend was met dat gebrek. Dat is bijvoorbeeld het geval als kort na de overdracht zou blijken dat een houten draagconstructie dermate verrot is dat er direct gevaar voor instorting bestaat.
  • Als de verkoper heeft gehandeld in strijd met de informatieplicht: een gebrek was vooraf bij hem bekend of zou bij hem bekend moeten zijn, terwijl hij dat bewust naar de koper verzwegen heeft.

Als er daadwerkelijk sprake is van een verborgen gebrek dan kan u de verkoper aansprakelijk stellen voor alle kosten die u moet maken om die gebreken te herstellen.

Aansprakelijkheid verborgen gebreken uitsluiten

Met uitdrukkelijk goedvinden van de koper mag de koopovereenkomst een bepaling bevatten waarin u als verkoper de aansprakelijkheid voor verborgen gebreken uitsluit. Maar zelfs mét zo een bepaling kan u als verkoper uw aansprakelijkheid nooit geheel ontlopen. Men kan toch aansprakelijk worden gesteld indien men op de hoogte was van het gebrek en daar naar de koper bewúst over zweeg. Als koper zal men het bedrog dan wel moeten bewijzen.

Waarop moeten kopers letten

Verkopers zullen vaak geneigd zijn om zaken rooskleuriger voor te stellen dan ze zijn. Alle informatie van de verkoper moet daarom met een gezonde portie argwaan worden beoordeeld. Ter voorkoming van teleurstellingen doet een koper er goed aan om zich zo ruim mogelijk te informeren, ook over zaken die niet direct met de technische staat van de woning te maken hebben. Enkele voorbeelden:
  • Kijk een eventuele bestemmingsplan in zodat u duidelijk wordt welke plannen de gemeente heeft met betrekking tot de inrichting van het gebied.
  • Onderzoek ook of wellicht de aanleg van nieuwe verkeerswegen in de buurt is gepland of bebouwing die mogelijk het uitzicht kan bederven.
  • Ook het bestaan van erfdienstbaarheden, zoals een recht van overpad, kan van wezenlijk belang zijn voor uw woongenot. Informatie daarover kunt u inwinnen bij het kadaster.
Gerelateerde artikelen
Wie is aansprakelijk voor gebreken in uw woning?Wie is aansprakelijk voor gebreken in uw woning?Verborgen gebreken en juridische aansprakelijkheid. U koopt een droomhuis op een prachtlocatie. Maar na verloop van tijd…
Verborgen gebreken in nieuw gekochte woningVoor de meesten van ons is de koop van een nieuwe woning een feest. Deze feeststemming kan echter omslaan als er na de a…
Wat zijn verborgen gebreken?Het aankopen van een huis is een grote financiële beslissing. Door verborgen gebreken kunt u een huis hebben gekocht die…
Verborgen gebreken bij aankoop van een onroerend goed (BE)Verborgen gebreken bij aankoop van een onroerend goed (BE)U hebt een onroerend goed gekocht en pas na de aankoop blijkt het goed een gebrek te hebben waarvan u niet op de hoogte…
Wat te doen bij verborgen gebreken?Op het moment dat de woning is overgedragen van de verkoper naar de koper, heeft de koper het huis gekocht in de staat w…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Huis met verborgen gebreken"

Reacties

Marian, 25-01-2018 13:14 #29
Mijn vraag is kan je verhaal halen op daklekkage die je geconstateerd hebt voor de koop van huis maar is toen zowel door makelaar als verkoper gezegd dat het niet lekte en ook nog onderstreept door bouwkundig inspecteur?

Hester, 07-07-2015 21:46 #28
Help!
Wij hebben augustus 2014 een woning gekocht! In het bouwkundig rapport staat bijvoorbeeld dat het dak en dakbeschot voldoende is en op bepaalde plekken in gecontroleerd. Nu is het zo dat wij een beginnende lekkage hebben op zolder. We hebben dus een aannemer laten komen en die zegt dat me dakbeschot rot is en de dakpannen aan vervanging toe (ook rot). Er zat zelfs een gat in een dakpan en meerdere zijn verschoven of afgebrokkeld. Zijn advies: nieuw dakbeschot plus nieuwe pannen,

Mijn tweede vraag gaat over mijn gevel. Er staat in bouwkundig rapport voldoende! Nou heb ik een hoekhuis en ging mij man 3 weekjes geleden een tuinslang ophangen, en ja hoor je raad het al, is vochtig en toe aan behandeling. In het bouwkundig rapport staat dat het nog jaren mee kan!

Wie weet hoe ik dit het beste kan oplossen? Valt dit onder verborgen gebreken? Huis hebben we gekocht via de woningstichting.

Groetjes Hester

Firefly, 08-06-2015 00:04 #27
Wij zijn in onderhandeling met een woning waarbij we een eindbod hebben gedaan. Vervolgens krijgen we een mailtje van de makelaar met de boodschap daarin dat de kopers akkoord gaan, geeft de makelaar ineens aan dat er een display van het bad defect is. Dit is niet kenbaar gemaakt in de brochure laat staan tijdens de bezichtiging. Valt dit nu dan ook onder verborgen gebreken?

Janina, 12-01-2015 08:43 #26
We hebben dit huis 5 jaar geleden gekocht sinds een jaar begint de aanbouw achter het huis te zakken en scheurt min of meer los van het bestaande huis. Hier was niets van te zien bij de aankoop van het huis. We vermoeden dat er geen fundering onder de aanbouw zit. De ruimte tussen het huis en de aanbouw is inmiddels zo'n 5cm er staat spanning op het kozijn in de aanbouw. Deze is helemaal krom getrokken. Dit komt vermoedelijk door de verankering aan het huis. De vraag is valt dit onder een verborgen gebrek en hoe en waar moeten we dit dan verhalen?

Martine, 06-11-2014 12:02 #25
Onlangs hebben we een woning gekocht waarbij in de lijst met over te dragen goederen stond vermeld dat het onderhoudscontract van de ketel overgenomen kon worden. Deze lijst dateert uit 2011 (toen is de woning in de verkoop gekomen) en beide partijen hebben hem dit jaar ondertekent (bij aankoop).
Binnenkort vind de oplevering plaats. Kunnen wij nog een onderhoudsbeurt met evt reparaties eisen als blijkt dat de ketel na 2011 niet meer onderhouden is? We hebben toch getekend voor een ketel met contract?

Klaas, 11-05-2014 22:24 #24
Wij hebben deze week een huis gekocht. Op voorhand hoorden we van buren dat in het pand vrijwel zeker een wietplantage zat. We hebben dit aan de verkopende makelaar gevraagd. Die ontkende.

Gisteren zijn wij begonnen en hebben wij de woning gestript. Onder een laag witte latex bleek op 2 slaapkamers zwart plastic aan de muren te zijn geniet, waarvan nog wat restjes aan de muur hingen. Bij het lostrekken van het laminaat bleek achter de plinten potgrond te liggen. Daarnaast zaten op de slaapkamers op een aantal plekken een patroon van 6 boorgaten. Bij rondvraag blijkt dit een veel gebruikte standaard te zijn voor het ophangen van warmtelampen.

Hoe dan ook: alles wijst erop dat er een plantage in heeft gezetten. Wij overwegen een electricien alle bedrading te laten nakijken en mogelijk opnieuw aan te leggen en mogelijk gipswanden los te trekken om na te gaan of er niet meer problemen mbt schimmelvorming naar voren komen. Daarnaast zijn in de woning mogelijk pesticiden gebruikt, dus willen we daar ook een controle op laten uitvoeren en desnoods alles laten reinigen.

Wat nu te doen?

Braanker, 10-09-2012 08:53 #23
Afgelopen maand ons nieuwe huis gekocht (boerderij uit 1836). Deze is voorzien van een rieten kap. In de verkoop brochure is aangegeven dat (een deel van) de kap ca 4 jaar geleden is vernieuwd. Na uitgezocht te hebben wie de vervanging heeft uitgevoerd blijkt dat al in 2003 te zijn gedaan. En is er volgens betreffende rietdekker sindsdien geen regulier onderhoud gedaan. Een rieten kap is aan slijtage onderhevig en behoeft regelmatig onderhoud om deze levensduur te behalen. De levensduur is ca 40 jaar. Met het verstrekken van de onjuiste informatie is op basis van de te verwachten levensduur van de kap een schadepost. Met de 5 jaar op 40 is een 1/8e, dus ca 12% over de kosten van het vervangen van het dak als "schade" aan te merken. Kan dit aangegeven worden als verborgen gebrek; het verstrekken van onjuiste informatie en hiermee verband houdende kosten door eerdere toekomstige vervanging en achtergebleven onderhoud?

Kwebbel, 20-08-2012 15:05 #22
Hoi, wij hebben een huis gekocht in november 2011 en nu hebben wij in april een kleine aanbouw bij het huis laten doen. Bij het graven kwamen we 3 containers puin tegen. Dit hebben we afgevoerd en niks mee gedaan omdat het maar een kleine moeite was.
Nu zijn we in de tuin bezig, deze willen we aanpakken op bepaald stuk (paardenbak omploegen en bij tuin betrekken wij hebben geen paard namelijk). Nu zijn de graafwerkzaamheden begonnen en overal komt oud puin naar boven uit de grond. Is dit een verborgen gebrek? En wat kunnen we doen? Het huis is in 2006 gebouwd en we waren hiervan niet op de hoogte. Alvast bedankt.

Burger, 03-07-2012 22:29 #21
Heb vorig jaar een huis uit 1880 gekocht. Bij het slopen van een voorzet wand heb ik geconstateerd dat de muur gescheurd en weggezakt is. Kan ik de vorige eigenaar hier alsnog aansprakelijk voor stellen voor een verborgen gebrek? En bij het slopen van mijn vloer waar geen kruipluik in zat zijn we erachter gekomen dat ook daar een draagmuur is weggezakt evenals dat de houten balken verrot zijn. Wie kan mij hier een antwoord opgeven of dit als verborgen gebreken valt?

Collaris, 16-06-2012 15:18 #20
N.a.v. de koop van ons huis 10 maanden geleden wilden we nieuwe lampen ophangen.Nu hebben we ontdekt dat er op vele plaatsten nog stoffen bedrading zit terwijl er gezegd was dat deze vervangen was, kunnen we nog een zaak beginnen tegen deze verkopers?

Stefan, 02-03-2012 16:59 #19
Vori jaar hebben wij een woning gekocht.
Tijdens de levering is gesproken over een bestaande afspraak met de Stadsverwarming over het plaatsen van een nieuwe warmtemeter voor de warmwater-voorziening. Aangegeven werd dat deze afspraak over de datum van levering werd getild zodat wij als nieuwe bewoners deze afspraak met de Stadsverwarming konden maken.

Uit deze afspraak voor het plaatsen van een warmtemeter, is naar voren gekomen dat de Stadsverwarming-installatie zeer verouderd was en er slecht (onderhouden) uitzag. Er is destijds een nieuwe afspraak met een aannemingsbedrijf gemaakt, om het probleem op te lossen.

Tijdens de afspraak met de monteur/controleur heeft de monteur een reparatie geweigerd en in overleg met een collega direct het warme Stadsverwarmings-water afgesloten van de woning. De mededeling was dat het systeem te gevaarlijk was om te houden en direct in zijn geheel vervangen moest worden.

Daar de afspraak en het afsluiten van het water vrijdagmiddag plaatsvond, hebben wij het hierop volgende weekend ergens moeten logeren, omdat er geen warm water en verwarming in huis was. Het koude water hebben wij tevens afgesloten, zodra de installatie begon te lekken, nadat de verwarmingsinstallatie was uitgezet.

Nu wisten wij bij de aankoop dat het systeem verouderd was, zoals ons was gemeld. Echter het systeem zou nog wel functioneren. Naar nu blijkt is dit niet het geval geweest. Volgens de monteur van Stadsverwarming moet de lekkage bekend zijn geweest, gezien de reparatie sporen en de dubbele stoffering op de vloer. Nu zijn wij helaas onaangenaam verrast, voornamelijk omdat de installatie gevaarlijk was, zoals ons is verteld.

In de koopovereenkomst, is verklaard dat alle technische installaties naar behoren functioneren. Op basis van deze verklaring, het doorschuiven van de afspraak van de monteur en het niet melden van de eerdere lekkages aan het systeem willen wij het risico en de gemaakte kosten van de reparatie volledig bij de verkopende partij en/of verkopende makelaar neer leggen.

Is dit wat onder de noemer 'verborgen gebreken' valt? En kan de verkopende partij of (verkopende) makelaar hiervoor aansprakelijk worden gesteld?

Trudy Veldhuizen, 31-01-2012 19:04 #18
Onlangs hebben wij een gesprek gehad met onze buren omdat ze dachten dat onze er aan onze aanbouw die geplaatst is in 2005 alles fout was. Op ons beider verzoek is er toen een onderzoek geweest waar er werd bekeken of er een constructiefout was gemaakt. Er is vastgesteld dat er bij hun fouten zijn gemaakt bij de aanbouw. Deze aanbouw zat er al toen zij er ca 10 jaar geleden kwamen wonen. Kunnen zij hier nu nog iets mee doen. Zij willen er zelf niets aan doen, omdat dit een hoop geld kost, wat ik wel begrijpelijk vind, maar ik zou hen Misschien nog een tip kunnen geven om toch tot een oplossing voor hen te komen.
Trudy

Rob, 10-01-2012 10:10 #17
Wij hebben vorig jaar december (2010)een woning gekocht. Een verbouwing gehad tot oktober 2011. Wij ontdekten enkele vreemde verborgen gebreken zoals een omleiding in de badkamer van de waterleidingen. Hierdoor ontstond er lekkage in onze meterkast. Wij hebben de meterkast moeten laten opknappen en tevens uiteraard de hele badkamer moeten doen. De vloer in de woning was voorzien van een parketlaag met ondervloer, deze ondervloer was gespijkerd in de grond. Toen wij deze onderlaag verwijderden kwamen wij erachter dat er gespijkerd was in de stadsverwarmings leidingen dus hadden wij op meerdere plekken een straal water uit de grond komen. Dus hebben wij alle leidingen vervangen. Onder de vloer bleek echter dat ook alle afvoerleidingen van de keuken loszaten dus hebben wij alle afvoeren en waterleidingen in onze gehele woning vervangen. Wij hebben in de verbouwingsperiode proberen te claimen echter gaf de verkopende partij niet thuis. Deze meneer zei dat hij er niets vanaf wist. Echter is dit praktisch onmogelijk. Is het voor ons mogelijk om dit terug te kunnen claimen? Tevens hebben wij overal foto's van.

Erwin, 11-12-2011 11:45 #16
Wij hebben twee jaar geleden een huis gekocht. Het huis is eind jaren 40 en er is een flinke aanbouw aangezet. Er komen nu schuren tussen het "oude gedeelte" en de aanbouw. Ik heb te weinig kennis om te zien of dit gewoon krimpscheurtjes zijn of dat dit daadwerkelijk een probleem is. Ik ben voornemens om hier door een prof. naar te laten kijken. Stel nu dat dit toch een probleem blijkt te zijn. Kan ik dit verborgen gebrek dan verhalen op de verkoper? Tijdens de verkoop is hier niet overgesproken.

Angela, 02-11-2011 22:29 #15
Ons penthouse is in april 2009 opgeleverd. Tijdens oplevering hadden wij nog veel vochtproblemen, schimmels en zwammengroei in huis. Uiteindelijk kwam de bouwmaatschappij er na anderhalf jaar achter wat de problemen waren. Onze buitenwanden bestaan uit HSB-wanden (Hout-Skelet-Bouw) met metalen beplating. De zandcementvloer van ons dakterras is tegen de HSB-wanden aan gestort. Dit is gebeurd tijdens een hele regenachtige periode. De dakbedekking is er gelijk overheen gegaan. De zandcementvloer is ongeveer 10 tot 15 cm dik en bevatte 10 tot 12 liter water per M2. Dit is opgelost door over een lengte van 35 meter en een breedte van 0,75 meter de zandcementvloer eruit te hakken. Daarna op de betonnen vloer een dakbedekking aan te brengen en daarna de vloer weer aan te smeren. Nu is het zo dat er tijdens de herstelwerkzaamheden al houtrot geconstateerd is in de HSB-wanden. De houtrot is gedeeltelijk vervangen, maar alles was nog zo nat en zwart, dat ik mijn twijfels heb of dit wel goed gedaan is. En immers is houtrot is ook niet altijd met het blote oog te zien. Er zijn ook gaten geboord in de verticale delen voor de ventilatie. Aan de binnenkant zijn in alle vertrekken van de woning stukken vermacellplaten vervangen die helemaal beschimmeld waren. Daarbij is ook de damprem aangesneden. Nu heb ik contact gehad met de timmerfabriek van deze HSB-wanden. De timmerfabriek beweerd dat deze wanden niet meer gegarandeerd zijn, omdat de bouwmaatschappij zich niet aan de verwerkingsvoorschriften HSB heeft gehouden. Nu hebben wij om een verlengde garantietermijngevraagd, omdat wij nu nog maar 3,5 jaar GIW garantie hebben. Als de houtrot zich doorzet, merken wij dit waarschijnlijk pas echt na 15/20 jaar. En als wij de woning tussentijds verkopen zitten wij misschien zelf wel met een verborgen gebrek. Weet iemand hoe dit zit, want de bouwmaatschappij weigert alles. En als later blijkt dat er weer herstelwerkzaamheden moeten komen, moeten wij zelf de zandcementvloer laten verwijderen om bij de HSB-wanden te komen. Dit is toch te gek voor woorden. En ik twijfel ook heel erg of dit niet tot een constructie-fout betreft. Volgens mij mag je een HSB-wand nooit instorten.

Jessica, 22-09-2011 11:18 #14
Een kleine 2.5 jaar geleden hebben wij een woning gekocht. Sinds gisteren is er een overstroming geweest van de afvoerpijp ( blijkbaar, dat moet nog onderzocht worden. Nu moesten wij dus de panelen van de keuken en vloer weghalen omdat alles dreef van het water. Dit is een plaats wat normaliter afgedicht is en dus toen alle panelen vd keuken afgingen (kastjes beneden) schetste onze verbazing dat we werkelijk krakkemikkige pijpen voor afvoer aantroffen, niet vastgemaakt en zeer slecht gemaakt zijn. Toen wij dit huis gingen bezichtigen, konden we dit onmogelijk zien.
Het is dus een naar onze mening, zwaar gebrekkig in elkaar geflanst en de vorige bewoner heeft deze keuken zelf geplaatst. Waar sta ik nog als het gaat om het feit dat alles vervangen dient te worden (loodgieter laten kijken) en in hoeverre kunnen wij de verkoper of de makelaar aansprakelijk stellen? Dit leek ons een typisch geval van verborgen gebrek verzwijgen, dan wel kneuzig in elkaar gezette keuken waar eigenlijk op te wachten viel dat het een keer fout moest gaan en die grote pech hebben wij nu.
Graag enig advies of tips wat we kunnen ondernemen?

M. J. Booister, 18-09-2011 13:17 #13
Vallen electrische inbouwapparaten (keuken) onder verborgen gebreken?
Bij nadrukkelijke navraag van mij verklaarde makelaar en oud bewoners in nabijheid van onze aankoopmakelaar dat alle apparaten na behoren werkte.
Tijdens onze bezichtigingen en eindcontrole kwam niet aan het licht dat de inbouwoven na ongeveer 10 min sluiting maakte vanwege een kapot element en de aardlekschakelaar eruit klapte.
Enige oplossing was het plaatsen van een nieuwe oven.
Op 25 sept verloopt onze 2 maandelijkse termijn dit te melden!

E. Zwinkels, 12-08-2011 08:38 #12
Wij hebben 3 jaar geleden een huis gekocht. Nu blijkt dat de regenafvoer waarvan wij dachten dat die door de tussenmuur in de tuin naar de buren liep helemaal niet doorloopt maar eindigt IN die muur met als gevolg dat het regenwater niet wehloopt maar door een andere leiding omhooggestuwd wordt. Dit heeft tot gevolg dat mijn buren lekkage hebben. Dit was bij aankoop onmogelijk vast te stellen en niet zichtbaar.
Vraag: tot wanneer na de koop kan je de vorige eigenaar aansprakelijk stellen voor een verborgen gebrek? Reactie infoteur, 12-08-2011
Nadat u op de hoogte bent geraakt van het gebrek heeft u in beginsel maar 2 maanden de gelegenheid om de verkoper erop aan te spreken.

Vve 'dod', 13-07-2011 11:47 #11
Sinds december 2009 zijn de eerste appartement van ons complex bewoond. Hoe langer wij er wonen, hoe meer gebreken er zijn, o.a. Lekkage's, scheurende kozijnen, beschadigde ramen door de schuurmachine van de schilder, stank uit het riool. Ook is er zonder onze toestemming afgeweken van het technisch bestek. Dit is allemaal na de 'oplevering' geconstateert. Voor oplevering hebben wij echter nooit getekend, en hebben wij nooit met de uitvoerder van de aannemer een ronde gemaakt door de appartementen. Er is dus ook nooit een 2e oplevering geweest. Ook weten wij dat er nooit een bankgarantie of 5% van de aaankoopsom is een depot is gestopt. Na meermaals contact te hebben gezocht met ons contract persoon uit de koop/aannemerovereenkomst, krijgen wij nu geen reactie meer en gaat hij zonder onze toestemming ineens de schilder langs sturen, waar niemand van op de hoogte was. Het schilderwerk ziet er niet uit wat deze man doet, overal druipers, en in de regen schilder. Mijn vraag: wat kunnen wij hieraan gaan doen?

M. van de Vondervoort, 20-01-2011 17:57 #10
Goededag
we hebben een huis gekocht.1-2-2011 gaan we naar de notaris voor het op naam tezetten.
nu belde de makelaar dat in de tuin allemaal puin stenen begraven liggen.
zijn dat verborgen gebreken.wat kunnen we er er aan doen

Anja de Groot, 13-12-2010 19:54 #9
Goedendag, wij hebben een huis gekocht van iemand die er zelf niet woonde. Het huis was van haar overleden moeder. De familie zegt niet op de hoogte te zijn van de staat van het huis en hebben een rap;port laten maken samen met de makelaar. In het rapport staat vermeld dat de leidingen van koper zijn wat niet zo was. Het was zichtbaar koper aangesloten op oude lode leidingen die wij dus allemaal moesten vervangen. N alle leidingen en riolering in het huis vervangen te hebben bleek er buiten in de achtertuin een oude rioolleiding te liggen die verzakt was en daardoor verstopt. Bij in gebruik name van onze nieuwe badkamer trad hierdoor lekkage op in huis waarbij onze nieuwe vloer krom is getrokken. Waar kunnen wij hiermee terecht en valt dit nu wel of niet onder een verborgen gebrek?

Jean, 29-03-2010 18:39 #8
Twee maanden geleden heb ik een droomhuis gekocht. Met het bezichtiging stonk het behoorlijk van binnen en de verkoper (woonbron) verteld me dat het stank normaal was voor een woning die al zo lang leeg stond. Jammer genoeg ben ik ook daarin getrapt en twee weken geleden met verbouwen ben ik achter gekomen dat de riolering kapot was. Van de buren heb ik ook vernomen dat ze al maanden last hadden van de stank en voor die reden hadden ze ook bij de woonbron aangeklopt maar werden verder niet geholpen. Kan ik voor die reden de verkoper aansprakelijk stellen? Zo ja, waar kan ik terecht?

Linda, 08-10-2009 16:38 #7
Wij hebben in 2007 een huis gekocht. Alles was op het eerste oog goed. We hebben gebruik gemaakt van een aankoopmakelaar.
Maar nu 2 jaar later, blijkt dat de douche geen ventalitie heeft met alle gevolgen van dien. De douche is echter zo ongezond dat douchen zelf gevaarlijk lijkt. Ben nu wel bezig om de douche te kunnen laten verbouwen, maar dat wil ook al niet lukken.

Mijn vraag is dus, is dit een verborgen gebrek of zijn wij de kopers gewoon naief geweest dat we dat niet hebben gezien en het dus onze eigen fout is. Alvast bedankt!

Jessie, 15-06-2009 22:27 #6
We hebben 6 april 2009 een huis gekocht van iemand die het huis, 3 maanden daarvoor op de veiling had gekocht. Hij heeft er zelf nooit in gewoond en meteen weer in de verkoop gedaan. Nu is het zo dat we na 3 weken lekkage kregen vanuit de douche op de eerste verdieping in de wc op de begane grond. We hebben onze aankopend makelaar ingelicht en gevraagd of de verkopende partij aansprakelijk gesteld kon worden. Helaas is dit niet het geval omdat de verkoper er nooit heeft gewoont. Is dit juist? Moeten we de onkosten zelf betalen?
Of kunnen we het op iemand verhalen?
met vriendelijke groet
jysiekman

D. Laros, 27-05-2009 20:37 #5
Ik heb in oktober 2008 een huis gekocht (bungalow) en na enkele maanden ontdekt dat het riool verstopt zit of geheel defect is.
Ik heb al 3 maal het riool laten ontstoppen, met als resultaat dat het weer enige tij goed gaat.
de laatste maal vertelde de loodgieter mij dat het riool niet echt doorgepoten werd, maar dat alle rommel door het gat waar de hogedrukspuit naar binnen werd gebracht, ook weer naar buiten kwam en zo werd opgeruimd. ik wil nu de verkoper aansrakelijk stellen voor de schade. welke stappen moet ik nu ondernemen? Reactie infoteur, 28-05-2009
Geachte dame/heer, ik adviseer u om uw vraag even uit te zetten bij Jurofoon (80 cent per minuut, maximaal 40 euro)

http://www.jurofoon.nl/juridische_hulp/telefonische_hulp.asp (80cpm max 40 euro).

Vriendelijke groet en succes!

Serkozy (infoteur), 18-02-2009 22:25 #4
De rechtspraak houdt over het algemeen een termijn van 2 maanden na ontdekking aan.

Ismaili N., 17-02-2009 22:21 #3
Ik heb een huis gekocht anderhalfjaar geleden en ik wil weten of ik nog recht heb op aanspreklijkheid verborgen gebrek

met vriendeljike groet
N Ismaili

Jeroen, 11-02-2009 12:44 #2
Bij ons huis is een aanbouw geplaatst door de vorige eigenaar. De aanbouw is zo'n tien jaar oud. We wonen er nu één jaar en komen er achter dat het plafond van de aanbouw (houten schroten) los beginnen te laten en krom gaan staan, vermoedelijk door een constructiefout in het dak. Valt dit onder verborgen gebreken?

Verder hebben we een verstopping in de douche, welke steeds weer terugkomt. Ik heb al met een ontstoppingsveer en -middel gewerkt en haal er dan veel rotzooi uit. Het blijft maar terugkomen. In de rest van het huis is de afvoer in orde. Heeft iemand tips of advies?

Van der Put, 14-12-2008 10:44 #1
In 2001 een nieuwbouwwoning gekocht en na 1 jaar was er lekkage in de douche op de muurplaat waar de kraan op zit. Na 6 jaren en 5 reparaties weer lekkage op dezelfde plaats. Nu beroept de bouwer zich op het feit dat de garantie is verlopen. Is er iemand die mij kan vertellen of dit ook zo is?

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 03-03-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 29
Schrijf mee!