InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Hoe kun je je woonkamer decoreren met geel?

Hoe kun je je woonkamer decoreren met geel?

Geel is een gewaagde kleur voor in de woonkamer. Veel mensen vinden het daardoor lastig om te decoreren met de kleur geel. Toch kan het juist heel mooi zijn om de kleur te gebruiken in je huis. Waar moet je zoal rekening mee houden wanneer je geel gebruikt als decoratie? Welke kleuren kun je goed met geel combineren en welke valkuilen zijn er? Hoe kun je dus je woonkamer decoreren met geel?

Waarom kiezen voor geel?

Mensen zien geel als een ontzettende knalkleur, maar dit hoeft niet zo te zijn. Je kunt ook gemakkelijk kiezen voor subtiele gele kleurtinten, zoals pastelgeel. Mensen vinden geel geen gemakkelijke kleur om mee te decoreren, maar het kan juist heel positief uitpakken. Geel doet ons denken aan de zon en de warmte en juist daarom kan geel in huis een hele positieve boost geven. Mensen die wat gevoelig zijn voor donkere dagen, kunnen kracht halen uit een geel interieur.

Gele muren

Meestal kiezen we bij voorkeur voor witte muren. Een gele muur in de woonkamer kan dan ook wat eng klinken, maar hoeft dit niet te zijn. Wanneer je de muren geel verft van je woonkamer, oogt deze al een stuk groter. Handig dus, wanneer je woonkamer niet zo groot is. Ook kunnen witte meubels veel beter opvallen wanneer je muren geel zijn. Durf je het niet aan om alle muren geel te verven? Dat is geen enkel probleem. Het kan ook al een prachtig effect zijn als je slechts één muur in de woonkamer verft.

Meubels en accessoires

Vind je gele muren toch iets te veel van het goede? Dan kun je er ook voor kiezen om de kleur geel te verwerken in je meubels en accessoires. Een knalgele bank kan er bijvoorbeeld echt uitspringen. Of verf een oud kastje in een mooie geeltint. Accessoires in huis kunnen ook al veel doen. Denk aan kussens, kaarsen, vaasjes en canvasfoto’s op de muur. Juist kleine accessoires die allemaal bij elkaar passen kunnen voor een geweldige sfeer in huis zorgen.

Welke kleuren kun je met geel combineren?

Geel past niet bij iedere kleur goed, maar er zijn wel degelijk prachtige combinaties mogelijk die een interieur goed en mooi uit laten komen. Welke kleuren kun je goed combineren met geel?

Wit

Wanneer je wel geel in je woonkamer wilt, maar het niet al te knallend wilt maken, kun je geel goed combineren met wit. Zet bijvoorbeeld witte meubels voor een gele muur en creëer op deze manier juist veel rust met een wat warmere uitstraling. Wit kan ook prima worden gecombineerd met lichtgeel.

Blauw

Geel en blauw zijn kleuren die heel goed bij elkaar passen. Pas alleen op dat het niet allemaal té fel wordt, want dan kan het een overkill worden aan kleuren. Beperk je bij voorkeur tot wat gele accessoires.

Groen

Groen en geel zijn allebei warme kleuren en dit is precies waarom ze zo goed bij elkaar passen. Wanneer je graag vrolijkheid in huis wilt, kan dit de ideale match zijn. Je kunt verschillende groentinten combineren met geel en eigenlijk werken ook alle tinten geel goed bij groen. Je kan dus niet fout gaan met deze combinatie.

Zwart

Zwart en geel klinken als twee heel intense kleuren en dat klopt ergens ook wel. De combinatie kan behoorlijk intens zijn. Toch zul je snel ontdekken dat de kleuren het heel goed samen doen. Je kunt hierbij kiezen uit een interieur met zwart en wit, en juist wat kleine gele knallende accessoires, of juist veel geel hebben met wat zwarte elementen. Wanneer je een beetje lef hebt, kan dit heel mooi uitpakken.

Combineer geel met hout

Heb jij veel houten meubels die ongeverfd zijn? Dit past perfect bij een geel interieur. Dit werkt vooral heel goed bij meubels die gemaakt zijn van donkerbruin hout. Deze zien er extra mooi uit tegen een gele achtergrond.

Doe inspiratie op

Wil je weten of geel wel echt mooi is en hoe je dit precies moet aanpakken? Doe dan eens wat inspiratie op. Er zijn tijdschriften en websites vol foto’s, zodat je zelf gemakkelijk kunt beoordelen wat je mooi vindt en wat juist niet. Ook kun je naar winkels gaan om inspiratie op te doen. Woondecoratie is erg afhankelijk van je eigen smaak en het type huis, juist daarom kan het goed zijn om eens om je heen te kijken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kun je je woonkamer decoreren met zwart?Zwart is een hele intense kleur en veel mensen durven het daarom niet goed aan hun huis met zwart te decoreren. Toch kan…
Goedkoop je huis decorerenHoe kun je goedkoop je huis decoreren? Hier zijn gelukkig verschillende manieren voor. Een huis een nieuw design geven h…
Effect van kleuren in huisEffect van kleuren in huisKleuren in huis kunnen voor veel effect en gevoel zorgen. Kleuren wekken iets op en het is dan ook handig om te weten wa…
Geel in het interieurGeel in het interieurGeel is geen gemakkelijke kleur om te verwerken in het interieur. Het is snel schreeuwend en we vermijden de kleur dan o…
Het huis inrichten met design meubelsHet huis inrichten met design meubelsEen trendy woonkamer wie wil het niet. In grote woonboulevards worden we overspoeld met de mooiste meubels, lampen en al…
Bronnen en referenties
  • http://hubpages.com/hub/10-Great-Examples-of-Bold-Yellow-Furniture
  • http://www.homedit.com/yellow-living-room-design-ideas/
  • http://www.homedit.com/why-should-i-paint-my-living-room-yellow/
  • http://www.interiorinsider.nl/gele-woonkamer/
  • http://www.houzz.com/yellow-living-room
  • http://www.vtwonen.nl/inspiratie/kleurinspiratie/inspiratie-verfkleuren-energiek-geel/

Reageer op het artikel "Hoe kun je je woonkamer decoreren met geel?"

Reactie

Yusofi, 06-03-2016 14:51 #1
Hello, het zou heel fijn zijn als u mij kunnen adviseren. Ik heb blauw geel meubilair en crème tegel vloer welke kleur kan ik me gordijnen en meuren verven? Gr Reactie infoteur, 20-03-2016
Hoi,

In het artikel staan verschillende tips. Kun je hier iets mee? Je zou de muren het beste neutraal kunnen houden. De gordijnen kun je in een kleur doen die bijvoorbeeld bij je meubilair past.

Hopelijk kun je hier iets mee. Succes!

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 17-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Special: Woondecoratie
Reacties: 1
Schrijf mee!