Effect van kleuren in huis

Effect van kleuren in huis Kleuren in huis kunnen voor veel effect en gevoel zorgen. Kleuren wekken iets op en het is dan ook handig om te weten wat kleuren met een kamer kunnen doen. De ene kleur zorgt voor meer inspiratie, de ander geeft je een goed gevoel en bij weer een andere kleur kun je lekker ontspannen. Welke sfeer roepen kleuren op en welk effect hebben ze in huis?

Kleuren in huis

Kleuren in huis kunnen voor een gevoel zorgen. Ze zorgen voor een bepaalde sfeer en gemoedstoestand. Je kunt heel veel met kleur voor elkaar krijgen, maar dan moet je wel weten waar kleuren voor zorgen. Zo weet je namelijk ook in wat voor een kleur je je woonkamer, keuren of slaapkamer kunt verven. Er zijn genoeg opties. Lees maar eens wat bepaalde kleuren kunnen oproepen.

Wit

Veel woningen hebben de kleur wit in het interieur of op de meubels. Wit kan een vrij harde kleur zijn in huis. Wanneer er enkel wit wordt gebruikt, dan kan dit al snel koel en streng overkomen. In het algemeen zit er weinig karakter is. Toch heeft het ook voordelen: het heeft een schoon en helder effect. Zorg er wel altijd voor dat wit ook mooi wit blijft. Vuil zie je snel en als iets vies is bij wit, dan valt het al veel sneller op en oogt een ruimte al meteen heel rommelig. Wit kan heel goed met andere kleuren worden gecombineerd.

Rood

Rood bevat veel tinten, van knalrood tot donker of juist heel lichtrood. Mensen denken bij rood al snel aan passie Omdat rood een hele krachtige kleur is, kun je beter oppassen met grote vlakken rood verven. Rood kan op zich wel goed op een slaapkamer, maar ook hier kun je beter niet heel veel rood verven. Rood kan beter gebruikt worden voor accenten en accessoires. Wil je toch rood op een groot vlak gebruiken? Zorg dan dat je de kracht van de kleur een beetje afzwakt. Dit kan met kleuren als wit, zwart of lichtblauw.

Blauw

Blauw wordt in het algemeen gezien als een koele en kalmerende kleur. Ook staat het voor frisheid. Daarom zie je de kleur ook vaak in badkamers of keukens. Pas op met grote vlakken blauw verven. Het kan vaak een koud gevoel veroorzaken en vooral op winterse dagen wordt dit niet altijd als prettig ervaren. Blauw kun je wel met enorm veel andere kleuren combineren, omdat de kleur bijna overal bij past.

Geel

Geel is een kleur van warmte en vrolijkheid. Ook lichtgele tinten kunnen een gemoedstoestand al verbeteren. Geel kun je het beste gebruiken in ruimtes die donker zijn, omdat ze bijvoorbeeld weinig natuurlijk licht hebben of zijn gelegen aan de noordkant van een huis. Het kan zijn dat je geel erg intensief vindt. In dat geval zou je geel kunnen combineren met wit of zwart. Geel kan ook heel goed worden gecombineerd met bruintinten.

Groen

Groen is een kleur om de gemoedstoestand te verbeteren. Het zorgt voor positieve gedachtes, inspiratie en herstel. Je moet wel oppassen met groen: teveel zorgt voor een druk effect. Het is wel mogelijk om verschillende groentinten met elkaar te combineren. Je kunt groen ook met veel andere kleuren combineren. Als je kleuren gebruikt zoals lichtgroen of groengrijs, dan kunnen deze heel goed in een slaapkamer.

Naturelkleuren

Naturelkleuren worden ook vaak gezien als gebroken wit. Denk aan kleuren als roomwit, lichtgeel en ivoorwit. Ook pastelkleuren horen bij de naturelkleuren, zoals lichtroze of lichtblauw. Naturelkleuren moeten met mate worden gebruikt, omdat een interieur er anders kan het er saai uitzien. Interieurs die alleen naturelkleuren hebben worden ook vaak gezien als karakterloos. Je kunt naturelkleuren goed combineren met sterke kleuren als rood, zwart of groen. De naturelkleuren kunnen ook heel goed gecombineerd worden met bruintinten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • 101 ideeën kleur (97899021583051)
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Effect van kleuren in huis"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: Juni 2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Special: Kleuren
Schrijf mee!