InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Hoe kun je je woonkamer decoreren met zwart?

Hoe kun je je woonkamer decoreren met zwart?

Zwart is een hele intense kleur en veel mensen durven het daarom niet goed aan hun huis met zwart te decoreren. Toch kan een woonkamer er prachtig uitzien wanneer je gebruik maakt van zwart. Je moet dan alleen wel weten hoe je dit het beste kunt doen. Welke kleuren passen bijvoorbeeld goed bij zwart en kun je de muren zwart verven? Hoe kun je je woonkamer decoreren met zwart?

Waarom kiezen voor zwart?

Zwart is een gevaarlijke kleur voor in de woonkamer, omdat het de kamer erg donker en ongezellig kan maken. We willen onze woonkamer doorgaans graag decoreren met vooral lichte en vrolijke kleuren en zwart past daar niet bij. Toch kan zwart een prima keuze zijn voor je woondecoratie. Het is een kleur die staat voor elegantie. De kleur past heel goed in een moderne inrichting, maar kan ook prima functioneren in een ouderwetsere woning. Ook passen er ontzettend veel kleuren bij zwart.

Zwarte muren

Zwarte muren in een woonkamer kun je beter laten. Wanneer je al je muren zwart hebt, wordt het een behoorlijk donker gat. Wil je toch zwart op de muur? Beperk je dan tot één muur en bij voorkeur een niet al te grote muur. Anders wordt het echt veel te veel. De ruimte oogt dan niet alleen donker, maar ook klein. Als alternatief kun je natuurlijk wel een grote canvas met veel zwart aan de muur hangen.

Meubels

Wil je toch zwarte elementen in je woonkamer? Je kunt je woonkamer dan inrichten met zwarte meubels. Denk aan een mooi leren bankstel of een prachtige zwarte kast. Hiermee kan je inrichting er strak en elegant uit komen te zien. Zeker wanneer je het combineert met de juiste kleuren. Houd er wel rekening mee dat je stof heel gemakkelijk ziet op zwarte meubels. De kleur kan dus wat minder geschikt zijn wanneer je bijvoorbeeld huisdieren hebben die flink verharen.

Accessoires in de woonkamer

In plaats van een muur zwart verven of grote zwarte meubels te kiezen, kun je het ook subtieler aanpakken. Zwarte accessoires kunnen een huis een geheel andere sfeer geven. Leg een zwart kleedje op de vloer, zet wat zwarte kaarsen neer of kies voor zwarte lampenkappen. De mogelijkheden zijn eindeloos en juist door zwart op deze manier in je woonkamer toe te passen, is het niet meteen heel donker en kan het een mooi geheel worden. Accessoires hoeven niet eens heel duur te zijn. Bij een winkel als de Xenos heb je al goedkope spullen.

Welke kleuren kun je met zwart combineren?

Zwart kun je eigenlijk met iedere kleur combineren, omdat het een erg neutrale kleur is. Pas er vooral mee op dat je niet te veel donkere kleuren met elkaar combineert, want dan wordt je woonkamer wel erg donker. Verder kun je eigenlijk niet fout gaan, maar ter inspiratie geven we toch wat tips.

Limegroen

Zwart en limegroen passen heel goed bij elkaar. Door de zwarte kleur, valt het limegroene juist heel erg op. Het kan je decoratie juist heel erg eruit laten springen. De combinatie doet het dus zeker goed.

Zilver

Zwart en zilver kunnen voor een moderne inrichting zorgen. Combineer je dit ook nog eens met wit, dan is het tenminste niet heel erg donker. Zilver is niet direct een kleur waar mensen voor kiezen in hun woonkamer, maar juist daarom valt het lekker op en je zult zien dat de combinatie het heel goed doet.

Rood

Voor de combinatie rood met zwart heb je wel wat lef nodig, maar als je het goed aanpakt, springen de kleuren eruit. Dit kan vooral heel mooi zijn met een lichtgekleurde vloer. Kies vooral voor wat opvallende elementen. Bijvoorbeeld een zwarte bank met knalrode kussens er op, of juist andersom.

Wit

Het is misschien heel vanzelfsprekend en logisch. Wit en zwart is een geweldige kleurencombinatie voor je woondecoratie. De kleuren versterken elkaar en hier kun je heel goed mee spelen in je woning. Dit past vooral heel goed in een moderne woning.

Doe inspiratie op

Inspiratie opdoen voor je woning kan overal. Ga eens naar een woonboulevard en kijk hoe daar zwarte meubels worden gecombineerd. Tijdschriften kunnen ook heel goed helpen. Natuurlijk kun je ook online veel inspiratie opdoen. Bijvoorbeeld op Pinterest. Door te bekijken wat allemaal mogelijk is, kun je makkelijker oordelen wat je zelf mooi vindt en wat in jouw type woning past.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Schoolbordverf als woondecoratieSchoolbordverf kan een hele leuke aanvulling zijn op je woondecoratie. Hoe kun je je woonkamer, keuken of slaapkamer moo…
Breng de sfeer van de woonkamer naar de tuinBreng de sfeer van de woonkamer naar de tuinWe zien de tuin steeds meer als het verlengde van de woonkamer. En de aloude tuinset is een loungebank geworden met lekk…
Hoe kun je je woonkamer decoreren met groen en limegroen?Wanneer je een opvallende kleur in je huis wilt, kan dat best gewaagd zijn. Kies je bijvoorbeeld voor groen of limegroen…
Kleuren in de woonkamerDe woonkamer is het gedeelte in huis dat we gebruiken om in te leven. Het is dan ook geen wonder dat de kleuren in de wo…
Bronnen en referenties
  • http://www.homedit.com/how-to-decorate-a-living-room-using-black-furniture/
  • http://www.homedit.com/colors-to-pair-with-black-or-white/
  • http://www.houzz.com/modern-black-living-room-furniture
  • http://www.topdreamer.com/20-inspire-white-and-black-living-room-designs/

Reageer op het artikel "Hoe kun je je woonkamer decoreren met zwart?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 17-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Special: Woondecoratie
Schrijf mee!