InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Welke kleuren kun je in je woonkamer combineren?

Welke kleuren kun je in je woonkamer combineren?

Welke kleuren kun je in je woonkamer combineren? Met kleuren creëren we een omgeving waarin we ons comfortabel voelen! Maar welke kleuren kan je nu met elkaar combineren in een woonkamer? Om een ​​harmonieus kleurconcept te creëren kan je een hoofdkleur, een contrasterende kleur en secundaire kleuren gebruiken. Ontdek hoe je te werk kunt gaan om een passend ​​kleurenschema voor je woonkamer te vinden en waarop je daarbij moet letten.

Kleur kan een woning sterker beïnvloeden dan je denkt

Je woonkamer met gekleurde muren een bepaalde sfeer geven, is best een uitdagende taak. Want kleuren kunnen een woning sterker veranderen dan men in eerste instantie zou vermoeden. Kleuren kunnen niet alleen zorgen voor een individuele en persoonlijke sfeer, ze kunnen ook sfeervolle ruimtelijke effecten bewerkstelligen. Door gebruik van specifieke kleurencombinaties in een vertrek, kan men veel bijdragen aan het welbevinden van de bewoners.

Hoe worden kleuren doorgaans beleefd?

In het algemeen geldt bij subjectieve beleving van kleur dat:
  • de kleuren blauw en groen zijn rustgevend en ontspannend;
  • de kleur rood maakt levendig;
  • de kleur geel motiveert en bevordert een goed humeur.

Kleuren kunnen een vertrek groter of kleiner laten lijken

Maar een kleurig ruimte-ontwerp beïnvloedt niet alleen ons gevoelsleven, het verandert tegelijkertijd onze waarneming. Goed gekozen kleurencombinaties kunnen je woonkamer groter of kleiner laten lijken. Het is dus zeker geen overbodige luxe om voor jezelf zorgvuldig te overwegen welke kleuren je wil gebruiken voor het design van wanden om zo een gewenste sfeer te creëren.

Goede kleurencombinaties

Maar welke kleuren combineren nu goed met elkaar? Een belangrijke vraag, want met een slechte kleurconcept gaat subjectieve kleurervaring al snel verloren. In het ergste geval kunnen kleuren niet bij elkaar passen bij degenen die ze waarnemen zelfs leiden tot regelrechte afkeer en een ongemakkelijk gevoel.

Hoe kies je de juiste hoofdkleur en contrasterende kleur?

  • Om een ​​harmonieus kleurenschema te creëren, kan je als volgt te werk gaan.
  • Eerst moet je een besluit nemen over een hoofdkleur waarmee je de woonruimte wil accentueren. De benaming woonruimte kan je in dit verband beschouwen als één enkele kamer of het hele huis;
  • Heb je eenmaal gekozen voor een hoofdkleur zoals rood, geel, blauw of groen, dan kan je daar een contrasterende kleur bijnemen die past bij de hoofdkleur. Vaak worden de kleuren wit en grijs gebruikt als contrastkleuren. Maar ook zwart en bruin kan soms worden ingezet.
  • Speciaal voor beginners wordt het werken met één hoofdkleur en één contrasterende kleur aanbevolen.

Het gebruik van secundaire kleuren

Ben je al wat meer vertrouwd met het combineren van kleuren? Dan kan je naast hoofd- en contrastkleuren ook met secundaire kleuren werken. Als secundaire kleur, kan een van de vele kleurschakeringen van de hoofdkleur worden gebruikt. Lichtere kleurschakeringen kan je in de regel eenvoudig verkrijgen door het mengen van de belangrijkste kleur met wat wit. Maar vergeet niet, hoe meer kleuren je gebruikt, hoe ingewikkelder het is om een ​​harmonieus kleurenschema te creëren.

Voorbeelden van goede kleurencombinaties

Wie voorbeelden van goede kleurencombinaties wil vinden, kan die vinden op het internet. Er zijn talloze websites waarop verschillende kleurencombinaties worden getoond. Veel van die websites richten zich weliswaar in eerste instantie op webdesigners, maar ze kunnen ook dienen heel als visuele voorbeelden dienen voor het gebruik van primaire, secundaire en contrasterende kleuren in de woonkamer.
Gerelateerde artikelen
Alles wat je over kleuren moet weten!Alles wat je over kleuren moet weten!Kleuren zien we door het wit licht. Als er geen licht is, kunnen we ook geen kleuren zien. Indien de lichtbron gekleurd…
Welke kleuren kun je goed met elkaar combineren?Welke kleuren kun je goed met elkaar combineren?Een mooi shirt gekocht in een opvallende kleur? Heel leuk, maar thuisgekomen gebeurt het weet hoe vaak dat je vertwijfel…
Welke kleuren kun je goed combineren? Advies voor inrichtingWelke kleuren kun je goed combineren? Advies voor inrichtingEen roze, oranje of misschien toch wel een zwarte muur het blijft lastig kiezen. Vooral het combineren van kleuren kan t…
Kleuren: de theorieKleuren: de theorieNatuurlijk weet iedereen wat een kleur is, hoewel men het misschien niet onder woorden kan brngen. als klein kindje zijn…
Tekenen met kinderen: kleuren mengen met kleurpotloodTekenen met kinderen: kleuren mengen met kleurpotloodKinderen kleuren graag met kleurpotlood en als ze dat doen, mengen ze de kleuren ook. Als je ze er echter van bewust wil…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Welke kleuren kun je in je woonkamer combineren?"

Infoteur: Ter-info
Laatste update: 03-12-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!