InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Hoe kun je je woonkamer decoreren met groen en limegroen?

Hoe kun je je woonkamer decoreren met groen en limegroen?

Wanneer je een opvallende kleur in je huis wilt, kan dat best gewaagd zijn. Kies je bijvoorbeeld voor groen of limegroen, dan moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat de kleuren goed bij elkaar passen en dat er geen overkill ontstaat. Groene decoratie kan je inrichting maken of juist breken. Hoe kun je je woonkamer mooi decoreren met groen of limegroen?

Waarom zou je kiezen voor groen?

Groen is een kleur die helpt om je gemoedstoestand te verbeteren. Het zorgt doorgaans voor een positief effect op je humeur. Groen zorgt voor een vrolijke uitstraling en past daarnaast bij ontzettend veel andere kleuren. Vooral een frisse kleur zoals limegroen of appeltjesgroen zorgt voor een fijne sfeer in huis. Goede redenen dus om je huis te decoreren met groene tinten.

Tips om je huis te decoreren met groen en limegroen

Limegroen is een behoorlijke knalkleur en het is dus goed mogelijk dat iets al snel te veel wordt. Gebruik daarom niet te veel groen, maar wees tegelijkertijd ook niet bang om de kleuren in huis toe te passen. Verf bijvoorbeeld één muur volledig in groen en laat de rest in een neutrale kleur. Je kunt ook wat gewaagder bezig zijn en je plafond groen verven. Dit zorgt voor een bijzonder kleureffect. Of kies juist voor groene meubels, zoals een bankstel, kasten of stoelen. Kleine accessoires kunnen ook goed helpen. Felle kleuren, zoals groen, gaan daarnaast ook heel goed samen met een donkere vloer of een donker kleed.

Accessoires

Er zijn ontzettend veel groene accessoires te bedenken voor je huisdecoratie. Koop bijvoorbeeld kaarsen met groene kleuren en zet deze op de eettafel. Een limegroene lamp kan ook al veel verschil maken. Of wat dacht je van groene kussens op de bank? Accessoires kun je werkelijk overal vinden. Voor goedkope spulletjes kun je naar winkels gaan zoals de Action of de Blokker. Of ga zelfs eens naar de lokale kringloop. Ook zul je goed kunnen slagen bijvoorbeeld bij de Ikea. Wil je echt geen geld uitgeven? Dan kun je ook eens kijken of je spullen kunt ruilen. Er zijn steeds meer groepen op Facebook waar mensen spullen met elkaar ruilen. Duurder kan natuurlijk ook, in dat geval kun je terecht bij de betere designwinkels.

Met welke kleuren combineren?

Het grote voordeel van groen is dat het met heel veel kleuren te combineren is. Vanzelfsprekend gaat het goed samen met wit, waarmee je een frisse en fijne uitstraling kunt creëren. Er zijn echter nog meer kleuren die je prima met groen of limegroen kunt combineren.

Turquoise en blauw

Turquoise en blauw zijn kleuren die ontzettend goed samengaan met groen. Wanneer je dit ook nog eens combineert met wit of een zandkleur, krijgt je huis haast een natuurlijke uitstraling. Wees niet bang dat het te ‘jongensachtig’ wordt. Je kunt haast geen fouten maken met deze combinatie.

Roze

Roze en limegroen kunnen heel goed met elkaar, maar je moet wel oppassen dat het niet te veel wordt. Deze kleuren doen het overigens niet alleen goed in de woonkamer, maar ook in bijvoorbeeld een slaapkamer of op een badkamer.

Geel

Geel en groen zijn samen erg warme kleuren. Dit kan ideaal zijn voor mensen die zelf wat gevoelig zijn voor donkere kleuren en graag vrolijkheid in huis willen hebben. Alle soorten geel kunnen perfect gecombineerd worden met groen.

Inspiratie opdoen

Groen kan een gewaagde kleur zijn en mensen zijn al snel bang om deze tint te veel in de woonkamer te gebruiken. Het kan goed zijn om eens inspiratie op te doen. Wanneer je online zoekt krijg je al talloze foto’s van interieurs waarin groen of limegroen wordt gebruikt. Bedenk voor jezelf wat je mooi vindt, wat niet en wat er bij jouw eigen huis past.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Woonkamer decoreren: welke kleuren passen bij blauw?Wil jij je woonkamer een nieuw jasje geven? Dan kun je met verschillende kleuren gaan decoreren. Misschien lijkt het je…
Hoe kun je je woonkamer decoreren met zwart?Zwart is een hele intense kleur en veel mensen durven het daarom niet goed aan hun huis met zwart te decoreren. Toch kan…
Hoe kun je je woonkamer decoreren met geel?Geel is een gewaagde kleur voor in de woonkamer. Veel mensen vinden het daardoor lastig om te decoreren met de kleur gee…
Inrichting klein huisInrichting klein huisBij een klein huis kan de inrichting kopzorg geven. Een kleine woning kan snel rommelig ogen. Stijl aanbrengen in het in…
Breng de sfeer van de woonkamer naar de tuinBreng de sfeer van de woonkamer naar de tuinWe zien de tuin steeds meer als het verlengde van de woonkamer. En de aloude tuinset is een loungebank geworden met lekk…
Bronnen en referenties
  • http://decoration-ideas-gallery.com/

Reageer op het artikel "Hoe kun je je woonkamer decoreren met groen en limegroen?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 17-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Special: Woondecoratie
Schrijf mee!