InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Woonkamer decoreren: welke kleuren passen bij blauw?

Woonkamer decoreren: welke kleuren passen bij blauw?

Wil jij je woonkamer een nieuw jasje geven? Dan kun je met verschillende kleuren gaan decoreren. Misschien lijkt het je wel wat om je woonkamer met blauwe tinten in te richten. Het kan alleen lastig zijn om te achterhalen welke kleuren er goed bij blauw passen en wat deze kleur nou eigenlijk met een woonkamer doet.

Blauw in de woonkamer

Blauw wordt gezien als een wat koele kleur en het wordt vaak afgeraden om hele grote stukken blauw te verven om die reden. Dit hoeft echter niet het geval te zijn. Een blauwe muur kan prima in een woonkamer maar dan kun je deze wel het beste combineren met wat andere kleurtinten. Zet er bijvoorbeeld een televisie of een bankstel voor, voor een optimaal resultaat.

Welke kleuren passen bij blauw?

Als je overweegt om je woonkamer met blauw te decoreren, kan het handig zijn om te weten welke kleuren goed passen bij blauw. Het kan lastig zijn om te beoordelen of kleuren goed matchen of niet. Daarom hier een overzicht met kleuren die je prima met elkaar kunt combineren.

Geel

Geel en blauw kunnen heel goed samen. Waar blauw een wat kille en koude kleur is, is geel juist een zonnige, warme kleur. Kies bij voorkeur voor een mosterdgeel, omdat dit heel goed past bij iedere blauwe tint. Wanneer je je woonkamer decoreert met blauw en geel, kan het vrijwel niet fout gaan.

Wit

Blauw en wit zijn kleuren die prima samen gaan. Je moet hier wel goed mee oppassen dat de woonkamer niet te kil wordt. Eventueel kun je extra accessoires toevoegen met zwarte tinten of bijvoorbeeld kiezen voor een laminaatvloer met een warme kleur.

Zilver

Zilver is niet direct een kleur waar je aan denkt als het gaat om decoratie, maar het kan zeker een goede zet zijn om deze kleur te combineren met blauw. Het huis kan er wel een beetje futuristisch door ogen, maar wanneer je de juiste combinatie vindt, zal het er prachtig uit zien. Gebruik zilver daarom vooral voor details en niet voor grote vlakken. Wel kun je bijvoorbeeld een bankstel uitzoeken met zilvertinten.

Groen of limegroen

Groen en blauw passen heel goed bij elkaar. Waar blauw een wat kille uitstraling kan hebben, zorgt groen juist voor wat meer warmte en vrolijkheid. Je kunt met deze combinatie zeker geen fouten maken. Het is hier ook prima mogelijk om verschillende blauwtinten te gebruiken wanneer je je woonkamer combineert met groen of limegroen.

Lavendel

Lavendel en blauw passen heel erg goed bij elkaar. Lavendel kan de ruimte wat minder ‘jongensachtig’ maken en het is een zachte kleur die een woonkamer meteen minder kil maakt. Het kan wel verstandig zijn om niet alleen blauw en lavendel te gebruiken tijdens het decoreren van je woonkamer. Combineer het bijvoorbeeld met wit of roze.

Zalmroze

Blauw en zalmroze zijn ook twee kleuren die heel goed met elkaar matchen. De kleuren zorgen voor een rustige uitstraling in huis. De twee kleuren kunnen ook goed gecombineerd worden met zandtinten.

Bruin

Bruin en blauw kunnen wat donker zijn samen, dus het beste kun je donkerbruin combineren met een wat lichtere tint blauw. De kleuren passen goed bij elkaar, maar de combinatie zal niet door iedereen gewaardeerd worden. Dit is wel iets om goed in je achterhoofd te houden wanneer je je woonkamer gaat decoreren met blauw en bruin.

Inspiratie opdoen

Het kan handig zijn om eens inspiratie op te doen. Kijk online, in tijdschriften of ga naar meubelwinkels om te kijken wat er allemaal mogelijk is. Wees vooral niet bang om fouten te maken en probeer ook zeker gewoon eens wat uit. Met accessoires of gekleurde vlakken in de woonkamer kun je al een heel ander effect creëren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kun je je woonkamer decoreren met geel?Geel is een gewaagde kleur voor in de woonkamer. Veel mensen vinden het daardoor lastig om te decoreren met de kleur gee…
Blauw in de woonkamerBlauw in de woonkamerBlauw wordt vaak als te koel voor de woonkamer betiteld en meer geschikt voor de slaapkamer of de badkamer. Dit is niet…
Make-uptips: kleuren kiezen voor je maquillageHoe kies je de beste kleuren voor je maquillage? Welke kleuren pas bij je ogen? Of bij je lippen? En waarmee kan je ze c…
Effect van kleuren in huisEffect van kleuren in huisKleuren in huis kunnen voor veel effect en gevoel zorgen. Kleuren wekken iets op en het is dan ook handig om te weten wa…
Hoe kun je je woonkamer decoreren met zwart?Zwart is een hele intense kleur en veel mensen durven het daarom niet goed aan hun huis met zwart te decoreren. Toch kan…
Bronnen en referenties
  • http://www.homedit.com/colors-to-pair-with-blue/
  • http://www.housebeautiful.com/room-decorating/living-family-rooms/g715/designer-living-rooms/?slide=3
  • http://youngscolla.com/lime-green-home-accents-paint-color-for-your-living-room/lime-green-home-accents-salmon-and-light-blue-seating-with-modern-house-colors-interior/

Reageer op het artikel "Woonkamer decoreren: welke kleuren passen bij blauw?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 17-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Special: Woondecoratie
Schrijf mee!