InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Rust in je hoofd door ontwerp en inrichting van je huis

Rust in je hoofd door ontwerp en inrichting van je huis

Rust? Daar hoef je niet voor op vakantie!

Veel mensen snakken in onze hectische samenleving naar rust! En zoeken de oplossing in een vakantie, liefst een verre, exotische bestemming. Natuurlijk kan het boeken van een vakantie je aan rust helpen. Maar zo'n 'vakantie' kun je ook min of meer organiseren in je eigen huis en daarmee in je eigen hoofd! Je agenda leger maken helpt. Maar wat ook helpt is: je huis leger maken. Als als je huis leger is, dan misschien ook maar gelijk de schuur of de berging en de tuin.

Opgeruimd staat netjes en rustig!i
Een uitdrukking zegt: 'Opgeruimd staat netjes'. Maar opgeruimd staat ook rustig en maakt ook rustig. Als er veel losse voorwerpen rondzwerven door je huis of in elk geval door je huiskamer, dan vragen al die voorwerpen een beetje van je aandacht en dus een beetje van je energie. En vaak doen al die losse objecten ook nog een appel op je: 'Ruim mij op!' Was mij af', lijkt de afwas op het aanrecht te roepen' of op zijn minst: 'Ruim de vaatwasser eens in!' Ongelezen kranten zeggen: 'Hé, je hebt mij nog niet gelezen...' Wel is de ene persoon daar gevoeliger voor dan de ander. Dus,als je er last van hebt: opruimen!

Opruimcoaches?
Het inhuren van een opruimcoach kan helpen. Een organizer helpt je het georganiseerd aan te pakken. Systematisch en zonder uitstelmogelijkheden. Maar sommige mensen kunnen het ook heel goed zelf. Een dag reserveren in je agenda, een plannetje maken en dan aan de slag. Zwervende spullen in de kasten leggen, is al een eerste stap. Boeken in de boekenkast, geleende boeken terug naar de bibliotheek of naar de vriend die het je leende, kranten in de krantenbak, oud papier, plastic en glas gelijk met het halen van de boodschappen wegbrengen... Maar er is meer mogelijk.

Opruimen en wegdoen

Voorkomen is beter...
Het is nog handiger om te voorkomen dat u te veel in huis hebt, bij voorbaat. Bijvoorbeeld: je wilt nieuwe kleding kopen? Een trui erin, twee eruit. Maak daarover een afspraak met je zelf. Hetzelfde geldt uiteraard voor bijv. boeken, CD's en wat u nog meer verzamelt.

Rust, ontwerp en inrichting

Ruimtes stofferen

Kamers meubileren

Koop of verzamel meubels zoveel mogelijk in 1 stijl. Beperk ook hier patronen en kleuren. Als u accenten wilt, doe dat dan in de details. U schaft bijvoorbeeld een rustige bank aan, met wat gekleurde kussens erop. Uw dekbed heeft wel een kleurtje en / of patroon, maar de muren en de vloerbedekking niet of nauwelijks. Afijn, u begrijpt nu het principe wel.

Vertrekken decoreren

Ook bij het decoreren van de wanden van de kamers met bijvoorbeeld foto's, schilderijen of posters, kun je aankoersen op rust.
Hang de wanden niet propvol. Dat so wie so niet. Kies fotolijsten in 1 kleur en / of van 1 formaat. Hang ze op 1 lijn en niet steeds op een andere hoogte. Hang eens een bosgezicht op of een poster met veel groen. Kijken naar een bos of naar bomen schijnt al rust te geven! Wat voor het stofferen en meubileren geldt, geldt dus in principe ook voor het decoreren of pimpen.

Bestaande inrichting aanpassen

Ook als je niet van de 'vloer af aan' kan beginnen of liever bij het (laten) leggen van vloerbedekking, is het mogelijk geleidelijk aan of in 1 keer (als je voldoende tijd en geld hebt) je interieur rustiger te maken: opruimen, weg doen, het aantal kleuren beperken, het aantal stijlen terug brengen... Het helpt allemaal.

Ik wens je veel rust! In je huis en in je hoofd. Doe het vooral rustig aan!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Rust in je hoofd door ontwerp en inrichting van je huis"

Infoteur: Ambassadrice
Laatste update: 21-07-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!