InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Geld besparen kan ook op tuinieren, met bezuinigingstips

Geld besparen kan ook op tuinieren, met bezuinigingstips

Geld besparen kan ook op tuinieren, met bezuinigingstips Op tv en radio, hoort u veel bespaartips. Bijvoorbeeld in een programma als 'Een dubbeltje op zijn kant'. Maar die tips gaan nooit over tuinieren. Toch kan dat de hobby zijn waar u veel geld aan uitgeeft en dus misschien op kunt besparen. De meest voorkomende tips gaan meestal over energie, gas, water, licht, internet en telefoneren, noem maar op. Daar heeft u als tuinier niets aan. Als de tuin al is ontworpen en aangelegd, hoe voorkomt u dan dat u onnodig veel geld uitgeeft aan tuinonderhoud? Dan kunt u tips om voordeliger te tuinieren goed gebruiken. Veel tips zijn ook nog eens 'voordelig' voor ons milieu!

Besparen kan iedereen

Besparen kunt u op alles, volgens John Williams en Annemarie van Gaal, presentatoren en auteurs van het boek en het tv-programma 'Een dubbeltje op zijn kant' In het tv-programma wijzen ze er hobbyisten wel op dat hun hobby geld kost en vaak meer dan een mens zich bewust is. Sommigen zeggen dan hun hobby op Maar u kunt ook kijken of u besparen kunt op uw hobby.

Bezuinigen op tuinieren

Als u houdt van tuinieren en u wilt daar minder geld aan uitgeven. Tegelijkertijd wilt u uw tuin net zo mooi houden als hij nu is. Er zijn echt voldoende opties.

Een systematische aanpak

Het verst komt u, als u op een geordende manier de mogelijkheden doorneemt om minder geld uit te geven aan uw droomtuin. Daarbij kan het helpen als u de volgende categorieën een voor een naloopt en afhandelt:
  • bewateren
  • bemesten
  • beplanten
  • tuingereedschap

Besparen op water geven

Alleen al op het water verbruik kunt u op verschillende manieren bezuinigen!

Water geven op handige momenten

Begiet uw planten als de zon uit uw tuin is. U voorkomt zo dat er onnodig veel water verdampt. Geef dus bijvoorbeeld 's morgens vroeg water of 's avonds laat. Giet ook zorgvuldig zodat u geen water verspilt.

Een regenton aanschaffen

Als uw schuur of woning een goot heeft die grenst aan uw tuin, vang dan via de goot en de regenpijp water op in een regenton. Een regenton mag dan wel een investering zijn, maar u bespaart op de lange termijn. U kunt regenwater ook voor uw kamerplanten gebruiken.

Water hergebruiken

Bewaar water dat u heeft gebruikt om groenten te wassen om uw tuin- en uw kamerplanten water te geven. Ook water uit een vaas verlepte bloemen, kunt u nog wel in een hoekje in de tuin gebruiken. Tot slot is er ook nog de mogelijkheid om afgekoeld en gezeefd kooknat als water aan uw tuin te geven.

Bodembedekkers gaan verdampen van water tegen

Schaf bodembedekkers aan. Bodembedekkers voorkomen dat er onnodig veel water uit de aarde verdampt. Bovendien remmen zij de groei van onkruid. Voorbeelden van bodembedekkers zijn de steenanjer, de vrouwenmantel en de maagdenpalm.

Geld uitsparen op mest door een GFT-ton te kopen

Schaf een GFT-ton aan voor uw tuinafval of maak een composthoop. Als u een GFT-ton aanschaft, moet u wel weer eerst investeren. GFT-tonnen zijn te koop bij tuincentra en bouwmarkten.

Er zijn gemeenten die korting geven op de aanschaf van een compostvat. Sommige gemeenten bieden hun inwoners gratis compost aan rond landelijke compostdag op 26 maart.

Als u zelf de bodem van uw tuin en uw planten voedt met zelfgemaakte compost, dan hoeft u geen kunstmest of koemest te kopen en te strooien.

Voordelig beplanten

Ook goed kijken naar welke planten u in de tuin zet, kan u geld opleveren.

Zaaien en stekken

Stekjes en zaad kunt u aan andere tuiniers vragen of aan elkaar cadeau geven of u kunt ze met elkaar ruilen. In veel zakjes zit meer zaad dan een tuinier alleen nodig heeft.

Meerjarige planten gaan langer mee en zijn dus voordeliger

Kies voor meerjarige in plaats van eenjarige planten. Meerjarige planten zijn, zoals de naam al zegt, planten die een of meer winters kunnen overleven. Een goed voorbeeld is de stokroos. Hij bloeit pas in het tweede jaar, maar kan daarna ook nog enkele jaren mee. Bovendien geeft de stokroos veel zaad. Soms meer dan u lief is!

Verwilderen van bloembollen zorgt voor overvloed in de lente

Houdt u van bolgewassen, neem dan bollen die verwilderen. Dit zijn bollen die ondergronds nieuwe bolletjes krijgen. Bekende voorbeelden zijn krokussen, narcissen en sneeuwklokjes.

Kies voor snijbloemen

Wilt u ook bloemen in huis, ga dan op zoek naar (vaste) snijbloemen. Dit zijn bloemen die, als u ze afsnijdt in uw tuin, het goed doen in een vaas. Sterke snijbloemen zijn bijvoorbeeld de narcis, het duizendblad en de akelei. Met de narcis heeft u een topper, want het is een bolgewas dat ook nog eens verwildert.

Investeer in fruitboompjes

Is uw tuin groot genoeg, overweeg dan in fruitboompjes te investeren. Let bij de aanschaf op het tempo waarin zij groeien, hoe hoog ze kunnen worden en hoe gevoelig ze zijn voor ziekten. Kies voor fruitbomen die zelf bestuivend zijn. Zo voorkomt u dat u zowel een mannelijke als een vrouwelijke boom moet kopen.

Fruitgewassen bieden bloemen én vruchten
Als de investering u te groot is, vraag dan een fruitboompje cadeau. Of vraag meerdere mensen om geld voor bijvoorbeeld uw verjaardag. Dan kunt u van het totaalbedrag zelf een boompje gaan kopen. Als iemand geld geven te onpersoonlijk vindt, beloof ze dan een appeltje of maaltje peren van uw eerste oogst.

Als voorbeeld: een sterke perenboom is de Gieser Wildeman (Pyrus domestica). Het is een stoofpeer. Een langzaam groeiende appelboom is de Summerred (Malus domestica). Bovendien schenken fruitbomen u, voor ze u fruit geven, prachtige voorjaarsbloesem!

Groenten, kleinfruit en kruiden telen

Ga op zoek naar groenten en fruit dat er goed uit ziet. Denk bij fruit ook aan bramen, frambozen, aalbessen. U kunt biologisch eten uit eigen tuin en u heeft een tuin vol bloemen. Oost-Indische kers vrolijkt uw tuin en salade op! Een andere tip is de aanschaf van kruidenplanten: ze leveren u geurig en eetbaar blad en sierlijke bloemetjes.

Minder geld uitgeven aan gereedschap

Goed tuingereedschap is vaak behoorlijk duur. Klein gereedschap voor dagelijks gebruik kunt u zelf aanschaffen. Maar specialistisch gereedschap dat u maar een enkele keer gebruikt, kunt u beter proberen te lenen van een andere tuinier of huren bij een bedrijf.

Cadeautjes geven uit uw eigen tuin

Verras familie, vrienden en kennissen op cadeautjes uit uw tuin: een bos snijbloement (zo kort mogelijk voor vertrek snijden en zo lang in het water zetten), een mandje druiven (even afspoelen is attent) of een stekje of zaad van een mooie plant.

Uitwisselen van tuinkennis en tuinier-ervaringen

Wissel kennis en ervaring uit met andere tuiniers, leen tuinboeken van elkaar, leen ze bij een bibliotheek of kijk ze daar gratis in. Vindt u een goed handboek, kijk dan of u het tweedehands kunt aanschaffen. En wissel vooral ook met elkaar uit hoe u het tuinieren voor uzelf voordeliger hebt gemaakt, zonder in te leveren op de kwaliteit en het genot van uw tuin!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geld besparen op luiersGeld besparen op luiersDe uitgaven voor een baby kunnen behoorlijk oplopen. Een complete babykamer moet worden ingericht en de uitzetlijst kent…
Energie besparen: Zorgen voor het milieuEnergie besparen: Zorgen voor het milieuOveral om ons heen wordt energie verbruikt. Of je nu staat te koken of een douche neemt, een avondje tv-kijkt of een tel…
Vragen die je geld besparenVragen die je geld besparenDe enige manier om te bezuinigen is dat je minder geld uitgeeft. Dit is ook de gemakkelijkste manier van geld besparen.…
Geld besparen: bezuinigen en investerenGeld besparen: bezuinigen en investerenVoor veel mensen staat geld besparen gelijk aan de broekriem aantrekken. Dit hoeft echter niet waar te zijn, wat niet wi…
Kleine besparingen hebben geen zinKleine besparingen hebben geen zinBesparen door iets goedkopere merken boodschappen te kopen heeft weinig effect. Consumenten focussen zich teveel op de k…
Bronnen en referenties
  • www.compostdag.nl;
  • www.tuinadvies.nl;
  • www.bolster.eu;
  • De eetbare siertuin ISBN 90 -75280-39-4, uitgeverij Roodbont en De Kleine Aarde
  • www.gamma.com
  • www.boels.nl
  • www.karwei.nl (www.rentparnter.nl)

Reageer op het artikel "Geld besparen kan ook op tuinieren, met bezuinigingstips"

Infoteur: Ambassadrice
Laatste update: 29-06-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Besparen
Schrijf mee!