InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Het bouwen van een 60 minuten brandwerende schachtwand

Het bouwen van een 60 minuten brandwerende schachtwand

Het bouwen van een 60 minuten brandwerende schachtwand In vele woningen bevinden zich schachten. Dit kunt u zien als een nis in de woning, waar bijvoorbeeld leidingen en installaties zijn opgenomen. Vaak moeten deze installaties beschermd worden tegen eventuele brand. Om de schacht brandwerend te maken, is de meest makkelijk oplossing om een brandwerende schachtwand te bouwen. Hier hebben diverse fabrikanten wandopbouwen voor, welke zijn voorzien van een (voor de brandweer vereist) brandrapport. Maar wat hebt u daar voor nodig? En waar moet op gelet worden? Een 60 minuten brandwerende schachtwand, kunt u prima uitvoeren met metalen staanderprofielen en gipskartonplaten. Gipskartonplaten hebben namelijk goede brandwerende eigenschappen. Voor een schachtwand heeft u echter brandwerende gipskartonplaten nodig, te weten type DF. In tegenstelling tot de normale gipskartonplaten (type A), zijn hier glasvezels aan toegevoegd. Hierdoor verhoogt de brandweerstand en zal de plaat langer heel blijven wanneer er brand uitbreekt.

Er zijn diverse fabrikanten, die dergelijke wanden aanbiedt. Normaal gesproken wordt er enkel staanderwerk toegepast. Aansluitend wordt er op de achterkant van de profielen een brandstrook gemonteerd. Hierdoor kan de isolatie niet uit de wand vallen en blijft de brandweerstand gewaarborgd. Deze brandstrook moet van onbrandbaar materiaal zijn.
Fabrikant Knauf heeft hier echter een makkelijker oplossing. Het is namelijk vrij bewerkelijk om de achterzijde van de profielen te voorzien van een dergelijke brandstrook. Deze fabrikant heeft de een brandrapport, waarbij de profielen rug-aan-rug worden gekoppeld.

Hierdoor kan de isolatie tussen de profielen worden geplaatst, zonder het risico dat de isolatie uit de wandconstructie valt. Dit scheelt een hoop tijd in de verwerking en maakt het uitvoeren van een schachtwand een stuk sneller. De volledige opbouw van de brandwerende schachtwand is als volgt.

De wandopbouw

Wandtype W629 van Knauf
  • 75 mm CW- en UW metalen staander- en liggerprofielen, rug-aan-rug gekoppeld en de staanders hart-op-hart 600 mm.
  • 60 mm steenwol (35 kg/m3) tussen de metalen staanders
  • 2 x 12,5 mm gipskartonplaat type DF

De eerste plaatlaag

Om aan de brandwerendheid te voldoen, behoeft de eerste plaatlaag niet afgevoegd te worden. Ook ter plaatse van de bouwkundige aansluitingen, hoeven geen voorzieningen te worden getroffen. Wel is het zo dat de gipskartonplaat strak tegen het plafond aangezet moet worden. Hierdoor ontstaat bij de vloeraansluiting ongeveer een centimeter ruimte. Dit is geen probleem, omdat deze ruimte later wordt gevuld met voegmateriaal en de wand wordt voorzien van een houten plint.

De tweede plaatlaag

De tweede plaatlaag dient echter wel afgevoegd te worden. Om deze reden, is het raadzaam om gipskartonplaten te kiezen met een AK-randuitvoering (afgeschuinde kant). Deze kunnen afgevoegde worden met bijvoorbeeld Knauf Uniflott, in combinatie met een gaasbandje. Daarnaast kunnen ook de schroefgaten worden dichtgezet met dit materiaal. Ook hierbij is het van belang, dat de gipskartonplaat strak tegen het plafond wordt verwerkt. Bouwkundige aansluitingen moeten (indien nodig) worden afgesmeerd met voegmateriaal, zodat de brandweerstand gewaarborgd blijft. De aansluiting bij de vloer, wordt ook geadviseerd te voorzien van voegmateriaal.

Afwerking

Wanneer de materialen volledig droog zijn, kan de wand worden voorzien van een daartoe geëigend verfsysteem. Aansluitend kan de houten plint tegen de wand worden geplaatst, zodat de gewenste brandweerstand wordt behaald.

Deze constructie is 60 minuten brandwerend en kan tot een maximale hoogte van 3000 mm worden gebouwd. Deze maximale hoogte is voor de meeste woningen goed toepasbaar. Deze maximale wandhoogte is te wijten aan de ovens, waarin dergelijk wanden in worden getest. Deze ovens zijn namelijk vaak 3 meter hoog.

Informatie

Voor de juiste verwerking van dergelijke schachtwanden, is het raadzaam de verwerkingsvoorschriften van de fabrikant (in dit geval Knauf) te raadplegen. Daarnaast zijn daar ook bijzonderheden in opgenomen zoals dilataties, afwerken bij aansluitende bouwdelen, verwijzingen naar brandrapporten, schroefafstanden en dergelijke.

Lees verder

© 2013 - 2018 Lo-writer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
60 minuten brandwerende scheidingswanden (tot 5000 mm hoog)60 minuten brandwerende scheidingswanden (tot 5000 mm hoog)Wanneer u een 60 minuten brandwerende scheidingswand wilt bouwen, kan dit prima worden uitgevoerd met gipskartonplaten.…
Duitse Staander: hond voor jacht en gezinDuitse Staander: hond voor jacht en gezinDe Duitse Staande hond is een leuke hond voor het hele gezin, maar ook populair als jachthond. Ze lokaliseren wild door…
Zware metalen aantonenZware metalen aantonenEr bestaan verscheidene technieken die in staat zijn om zware metalen te detecteren. Zware metalen zijn elementen en kun…
Paardrijden: Draftraining met balkenBij het trainen van een paard is afwisseling erg belangrijk. Met hindernisbalken kun je op een eenvoudige manier afwisse…
Bronnen en referenties
  • Knauf

Reageer op het artikel "Het bouwen van een 60 minuten brandwerende schachtwand"

Infoteur: Lo-writer
Laatste update: 10-05-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Gipskartonplaten
Schrijf mee!