InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Platte daken en hun brandgevaar

Platte daken en hun brandgevaar

Platte daken van vóór 1980 zijn vaak uitgevoerd in hout. Dat levert gevaar op voor snel overslaan van brand van het ene huis naar het andere. Zeker is dit het geval als de stenen scheidingswand niet volledig doorloopt tot de dakconstructie. Maar er zijn ook andere mogelijkheden om het brandgevaar te verkleinen. Uiteraard dient met het verrichten van bepaalde werkzaamheden ook rekening te worden gehouden met mogelijk brandgevaar.

Brandpreventie maatregelen bij platte daken

Woningscheidende wand

De goedkoopste oplossing om dit gevaar te verkleinen is om bij vervanging van de dakbedekking de woningscheidende wand door het dak heen te metselen. Dat heeft als bijkomend voordeel dat de geluidsoverlast tussen de woningen aanzienlijk afneemt. Ook door het aanbrengen van een brandwerend plafond zal de kans op overslaan van de brand, van de ene woning naar de andere, sterk verminderen. Zo’n plafond kan bijvoorbeeld bestaan uit gipsplaten. Van extra waarden zijn deze maatregelen bij rijtjeswoningen.

Rookmelders

Voor brandpreventie is ook het aanbrengen van rookmelders van groot belang. Rookmelders waarschuwen snel bij brand en halen bewoners ‘s nachts uit de slaap waardoor voldoende vluchttijd ontstaat. Ook al voldoet een woning aan alle eisen is het nog raadzaam rookmelders te plaatsen.

Elektrische apparaten

Andere preventieve maatregelen zijn het goed onderhouden van elektrische apparaten. Vaak zijn het wasdrogers die brand veroorzaken door gebrek aan onderhoud. Ook is een goede maatregel om de tv niet op standby te laten staan, wat tevens energie bespaart. Roken in bed is ook al menige oorzaak geweest van brand evenals brandende kaarsen.

SBR en brandbeveiliging

Platte daken worden heel vaak afgedicht met dakbedekkingmaterialen, die met behulp van open vuur in banen worden gelegd. Dat brengt uiteraard risico’s met zich mee en veroorzaakt nog wel eens brand. De SBR (Stichting Bouwresearch) heeft daarom een 40 pagina’s tellende publicatie uitgebracht, met onder meer informatie over: Brandveilig ontwerpen en uitvoeren van platte daken. De naam SBR dekt overigens de lading niet meer geheel. De SBR heeft steeds meer een platformfunctie gekregen waardoor de naam in plaats van een afkorting een eigennaam is geworden. De SBR brengt partijen in de bouw en vastgoedwereld bij elkaar met als belangrijkste streven dat de ondernemingen in de bouw en vastgoed hun doelen bereiken. Bouwkennis staat daarbij centraal. In dit kader is brandbeveiliging een belangrijk onderdeel.

Informatie voor architect, aannemer en dakbedekker

In een publicatie wordt omschreven hoe een brandveilig dak ontworpen kan worden en hoe dit brandveilig met open vuur kan worden gebouwd. Die publicatie biedt alle informatie die een architect, aannemer en dakbedekker nodig heeft. Met daarin aandacht aan wetgeving en verantwoordelijkheden en ook aan kennis over dakbedekkingsystemen.

De dakbedekkingsystemen die worden aangelegd met bitumen worden nog steeds het meest toegepast naast kunststofdaken. Werken met bitumen gebeurt met open vuur, wat risico’s met zich meebrengt op plekken waar het open vuur in aanraking kan komen met brandbare onderdelen van de dakbedekkingconstructie.

Brandgevaar bij gebruik van brander

Bij het ontwerpen van het dak moet hier al rekening mee worden gehouden door bijvoorbeeld onbrandbare isolatie te gebruiken. In situaties met grote risico’s kan beter met kunststofdakbedekkingen worden gewerkt of gekozen worden voor bevestiging met een koude kleefmethode.

Menige dakbedekker gebruikt de brander ook voor het drogen van het dak. Beter is om minder brandgevaarlijke alternatieven voor het drogen toe te passen.

De meeste dakbranden ontstaan bij reparatiewerkzaamheden waardoor het noodzakelijk is om bij renovatie eerst de bestaande constructie kritisch te beoordelen op haar brandgevaarlijkheid. Bij nieuwbouw is het uitgangspunt dat alle details brandveilig met alle dakbedekkingssystemen en ook met alle gangbare methodes van verwerking gemaakt kunnen worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Brandpreventie met rookmeldersEen rookmelder waarschuwt je op het moment dat er brand uitbreekt. Ieder huishouden en bedrijf zou moeten werken met roo…
Dakbedekking: het platte dakHet platte dak is voor veel huizenbezitters een reden voor slapeloze nachten. Gaat het lekken, dan is er buiten de narig…
Rookmelders en andere brandbeveiliging verplicht stellenIn ieder huis zouden rookmelders moeten zitten of een andere vorm van brandpreventie. De kans op brand in uw woonhuis is…
Het belang van rookmeldersIn meer dan 5.000 Nederlandse woningen breekt er jaarlijks brand uit. Rookmelders kunnen dan wel geen brand voorkomen, z…
Emotionele schade groter dan financiele schade na inbraak ofEmotionele schade groter dan financiele schade na inbraak ofWij zijn goed verzekerd tegen verzekerbare onheilen. Na een inbraak of een brand krijgt u de waarde van de vermiste of b…
Bronnen en referenties
  • http://www.sbrcurnet.nl/producten/infobladen/brandveilig-detailleren-van-platte-daken

Reageer op het artikel "Platte daken en hun brandgevaar"

Reactie

J. M. G. Haarhuis, 12-02-2013 15:28 #1
Mevrouw, mijnheer,
Zoekende naar informatie kwam ik op uw site terecht. Ik stel dus hier maar mijn vraag.

Ik overweeg een houtkachel aan te schaffen. Daarvoor zou een schoorsteen op mijn schuine bitumen dak geplaatste moeten worden. Nu vraag ik mij af of dat i.v. m. brandgevaar [bitumen is brandbaar] wel toegestaan is. Als het toch niet toegestaan is hoef ik niet verder op zoek naar een kachel en een schoorsteen.

Met vriendelijke groet,
J.M.G. Haarhuis Reactie infoteur, 23-02-2013
Het brandgevaar zit erin dat brandbaar materiaal dusdanig wordt verhit, bijv. bij een hete schoorsteen(brand), dat dit materiaal vlam vat. Het is daarom af te raden.

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 12-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Platte daken
Reacties: 1
Schrijf mee!