InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Brandpreventie met rookmelders

Brandpreventie met rookmelders

Een rookmelder waarschuwt je op het moment dat er brand uitbreekt. Ieder huishouden en bedrijf zou moeten werken met rookmelders. Voorkom brand met een rookmelder en krijg op tijd een waarschuwing, zodat je nooit voor verrassingen komt te staan. Welke soorten rookmelders zijn er en waar moet je op letten als je een rookmelder koopt?

Wat is een rookmelder?

Een rookmelder is een apparaat dat je in huis of bedrijf ophangt. Het heeft twee functies. Als eerste registreert het apparaat het wanneer er brand is en ten tweede zorgt het voor een waarschuwende toon, die je doorgaans zelfs hoort als je ligt te slapen. Sommige rookmelders kunnen verbonden worden met de meldcentrale. Dit wordt voornamelijk in bedrijven gedaan. Een rookmelder werkt op batterijen, zodat hij ook werkt op het moment dat er een elektriciteitsstoring is.

Brandpreventie met rookmelders

In nieuwbouwwoningen zijn rookmelders al verplicht, maar het kan in iedere woning verstandig zijn. Immers kunnen levens worden gered met een rookmelder. Het komt namelijk regelmatig voor dat er brand ontstaat en dat mensen het niet door hebben. Bijvoorbeeld omdat ze slapen, of omdat de brand in een andere ruimte ontstaat. Een rookmelder is dan ook aan te raden bij ieder huis of bedrijf.

Verschillende soorten rookmelders

Er zijn veel verschillende soorten rookmelders. De meest bekende is de optische rookmelder. Deze werkt met een lichtgevoelige cel. De cel ziet het meteen als er rook voor komt en hierdoor geeft het apparaat meteen een melding. De optische rookmelder is vooral handig, omdat de meeste branden ontstaan als een smeulende brand. Een andere veelgebruikte rookmelder is de Ionisatierookmelder. Deze rookmelder zendt een soort radioactieve bron uit. Als de rook wordt geabsorbeerd zal de rookmelder hierop reageren. De Ionisatierookmelder werkt beter bij een direct uitslaande brand en reageert minder goed op de smeulende brand.

Waar moet je de rookmelder hangen?

Houd bij het ophangen van de rookmelder altijd rekening met de volgende zaken:
  • Hang de rookmelder aan het plafond, het liefst in het midden, maar minstens anderhalve meter van de muur vandaan.
  • Hang op iedere verdieping minstens één rookmelder
  • Een rookmelder hangt ook prima in een gang of trappengat
  • Hang een rookmelder in de buurt van je slaapkamer zodat je s nachts het alarm zeker kunt horen.

Als je de rookmelder op een verkeerde plek hangt heb je sneller valse meldingen. Hang je rookmelder daarom niet op de volgende plaatsen:
  • De keuken
  • De badkamer
  • Vlakbij een ventilator of boven een radiator

Onderhoud

Als je een rookmelder hebt, is het noodzakelijk dat je het apparaat regelmatig test. Test het sowieso uit als je hem hebt opgehangen. Controleer ook elke maand of de batterij nog werkt. Maak de rookmelder geregeld stofvrij, zodat het apparaat heel goed zal werken.

Een rookmelder kopen

Rookmelders zijn vrijwel overal te krijgen, zoals in verschillende doe-het-zelf zaken of warenhuizen. Denk eraan dat het beter is om een goede rookmelder te kopen, dan eentje die goedkoop is. Laat je ook altijd goed adviseren en zorg dat je de rookmelder kiest die het beste bij jouw woning past. Wees niet bang om vragen te stellen in de winkel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Brandweer.nl
  • Brandveilig.com

Reageer op het artikel "Brandpreventie met rookmelders"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 08-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!