InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Van een gemakkelijk huis hebt u een leven lang plezier

Van een gemakkelijk huis hebt u een leven lang plezier

Van een gemakkelijk huis hebt u een leven lang plezier Wie zelf een huis bouwt, of een gekocht huis gaat verbouwen, valt vaak voor de moderne materialen en ideeën, maar is daar niet altijd goed mee bediend. Het is verstandig om ook het eigen gemak daarbij niet te vergeten. Tenslotte wilt u aan uw huis niet meer onderhoud en poetswerk moeten verrichten dan beslist noodzakelijk is. Daar moet bij de bouw al rekening mee gehouden worden. Jonge mensen staan daar niet altijd zo bij stil, maar ook voor hen is het belangrijk. Als een stel beide partners een volledige baan hebben, blijft er immers weinig tijd over om de huishoudelijke klusjes te doen. Die moeten dus efficiënt en snel gedaan kunnen worden. Daar is een goede en overdachte indeling van het huis voor nodig.

De badkamer en het toilet van uw huis

De om de wanden van de badkamer en het toilet slechts gedeeltelijk te betegelen en het bovenste gedeelte te stuken en te witten. Dat is modern en veel mensen vinden het ook mooi, maar het is niet echt praktisch en ook niet nieuw. Het is een opleving uit de tijd van de jaren zestig van de vorige eeuw. Ook toen werd het bovenste gedeelte van die muren wit gelaten met als gevolg dat daar elke vijf jaar gewit moest worden. Als u een afzuiging plaatst, zal dat in de tegenwoordige tijd minder snel moeten gebeuren, maar u ontkomt er niet aan.

Wanden van keuken en badkamer betegelen scheelt werk en kosten

Wilt u dat werkje vermijden dan is het beter om de wanden compleet te betegelen en het plafond met kunststof of aluminium stroken te bekleden. Zo zijn badkamer en toilet compleet af te wassen met een raamborstel en een zeem en hoeft er nooit meer gewit te worden. Kies als opbergruimte in de badkamer een smalle hangkast, waar u al uw toiletartikelen stofvrij in kunt opbergen, evenals een aantal schone badhanddoeken. Zorg ook voor ophangmogelijkheden voor gebruikte handdoeken en voor kleding als u in bad gaat. Vloerverwarming is natuurlijk ideaal een aangenaam, maar een goede badmat doet het ook.

De keuken van uw huis moet gemakkelijk te gebruiken en te poetsen zijn

Kies voor een aanrechtblad op hoogte. Een te laag aanrechtblad zal u op den duur rugpijn bezorgen. Kies daarom een hoogte, waarbij u rechtop aan het aanrecht kunt werken en eventueel afwassen of groenten wassen. Bedenk daarnaast dat vlakke deurtjes van keukenkasten met een richel als greep minder poetswerk betekenen dan deurtjes met groeven en opgelegde grepen. Let ook op de tussenruimte tussen boven en onderkastjes. Uw hoofd mag de wasemkap niet raken.

Zorg voor daglicht in de kastjes

De deuren van de kastjes moeten op een logische manier open gaan. Liefst zo dat er zoveel mogelijk (dag)licht in de kastjes valt. Een oven en een koelkast op ooghoogte sparen uw rug. Wie echt voor gemak gaat, zorgt dat de wanden tot boven toe met een rustige tegel betegeld zijn en er geen ruimte meer zit tussen de bovenkastjes van de keuken en het plafond. Is er een kleine ruimte, dek die dan af met een plank in de kleur van het plafond, of van de keuken. Zo hoeft u nooit op de huishoudtrap om de kastjes bovenop af te poetsen. Ook spinnen en ander ongedierte krijgen dan geen kans om zich daar te nestelen.

Warmtebestendig materiaal

Plaats tussen de boven en onderkastjes warmtebestendig materiaal, zoals tegels, warmtebestendig glas, composiet of een stenen plaat. Kunststof is vaak minder geschikt en zal de warmte van de kookplaat niet altijd goed verdragen. Na verloop van tijd kan de plaat bol gaan staan en het oppervlak boven de kookplaat kan lelijk worden.

Hoekkastjes in de keuken

Zorg in uw keuken ook voor goed bereikbare hoekkastjes. Daar zijn diverse constructies voor, zodat u de hele hoekkast kunt gebruiken, zonder u daarvoor in allerlei bochten te hoeven wringen. Wat tenslotte de vloer betreft: tegels zijn voor de keuken nog steeds de beste oplossing en het gemakkelijkste schoon te houden.

De brievenbus

U kent vast wel de mooie, rode, Engelse brievenbussen die nogal eens in de voortuin van een huis staan te pronken. Mooi, maar ook vaak lastig. Bij ziekte moet u immers toch naar buiten om de post eruit te halen, evenals bij regen, sneeuw, wind en koude. Een brievenbus aan huis is wel zo gemakkelijk. Als de afstand van de straat naar de voordeur niet al te groot is, kies dan liever voor een brievenbus in uw deur of in de muur, dan voor een brievenbus die buiten staat. U zult er veel gemak van hebben.

De kelder goed verlichten

De kelder is vaak het stiefkind van een huis. Veel kelders hebben een slechte verlichting, zijn node gewit en hebben vaak een gewone, betonnen vloer. Dat is jammer, want een kelder is een verrijking van een huis. Met goed gewitte muren, een heldere verlichting tot in alle hoeken en een betegelde vloer nodigen meteen uit tot een beter gebruik van de ruimte. De tegels hoeven echt niet eerste klas te zijn, maar als u kiest voor en aanbieding van lichte tegels in een van de bouwmarkten, kunt u voor weinig geld uw kelder opknappen, waarna het een plezier is om hem te gebruiken voor opslag of andere zaken.

Er is een lager stroomverbruik als de diepvries in de kelder staat

Een diepvries gebruikt overigens in een koele kelder minder stroom dan in een warme keuken. Een handig en goed ingericht voorraad rek helpt u daarnaast om uw weekboodschappen zo economisch mogelijk te regelen. Aanbiedingen van langer houdbare producten kunnen op die manier gemakkelijk opgeslagen worden.

Verlichting aan de voor- en achterdeur van het huis

De meeste dieven gaan voor een snelle inbraak. Alleen zij die weten dat er binnen bepaalde dure spullen staan, doen de moeite om meer tijd in de inbraak te steken. Een lampje met een sensor aan de voor- en achterkant van uw huis schrikt in elk geval de gelegenheidsdief al af. Hij kan de lamp natuurlijk kapot slaan, maar dat horen uw buren en daar zit de inbreker niet op te wachten.

Ook ledlampen verlagen de factuur van uw elektriciteit

Ledlampen besparen u een hoop geld. Ze zijn nog steeds wat duur in aanschaf, maar de laatste jaren is daar al veel verandering in gekomen. Op jaarbasis besparen ze u echter flink wat stroom. Zet in beide buitenlampen een ledlamp, zodat het u niet veel kost als de lamp vaker aan gaat. Ook voor uzelf is een dergelijk lampje gemakkelijk, want u hebt meteen licht als u in de winter in het donker thuis komt.

Zorg voor goed slotenwerk (en vermijd inkijk)

Bespaar niet op hang en sluitwerk, maar zorg dat u uw huis zo inbraak veilig mogelijk maakt. Op het politiebureau kunt u daarvoor folders krijgen met aanwijzingen wat voor bepaalde deuren en ramen het beste is. Zet uw inboedel nooit voor iedereen te kijk door ís avonds bij lamplicht de gordijnen, rolluiken of luxaflex te sluiten.

Een buitenkraan, daar waar u die goed kunt gebruiken

Een buitenkraan aan de achterkant van het huis is eigenlijk geen luxe, maar noodzaak, zeker als u daar af en toe een waterslang op wilt aansluiten om de tuin te besproeien of de auto te wassen. Ook de gieter kan daar gemakkelijk gevuld worden. Eventueel kunt u er het ergste vuil van uw handen wassen als u in de tuin of aan de auto gewerkt hebt.

Een kraan in de garage kan heel gemakkelijk zijn

Een kraan met wasbak in de garage kan heel handig zijn voor mensen die graag en veel aan de auto werken of zelf automonteur zijn. Op die manier hoeft men niet met vuile handen naar de keuken te komen en blijven de pakken van de deuren schoner.

Kabelaanleg op alle kamers zorgt voor meer plezier

De techniek wordt steeds beter en uitgebreider. De glasvezelkabel is in opmars en het internet wordt steeds belangrijker. Richt uw huis daarom ook zo in dat u op elk moment en in alle kamers tv kunt kijken en kunt internetten. Trek daar op tijd al kabels voor en zorg ook dat die kabels eventueel later ook te vernieuwen zijn.

Lichtschakelaar naast de deur en bij het bed

Lichtschakelaars horen op plaatsen waar u de kamers binnenkomt, zodat u meteen licht in de ruimte hebt. Ook bij het bed hoort een schakelaar, zodat u van daaruit het licht aan en uit kunt doen. Zorg daarnaast voor voldoende stopcontacten. Niet alleen voor de stofzuiger en de elektrische apparaten in de keuken, maar ook voor de tv, de geluidsinstallatie, de laptop en/of computer. Denk goed na voordat u de elektriciteit aanlegt, want het is niet prettig als u later met contactdozen voor meer aansluitmogelijkheden moet gaan werken.

Voldoende groepenkasten

Zorg daarnaast voor voldoende groepenkasten in de meterkast, zodat u later daar geen problemen mee hebt. Maak vooral een goede tekening van alle bedrading en de aansluitingen. Na een aantal jaren bent u alles weer vergeten en weet u niet meer hoe de bedradingen lopen en wat waar aangesloten was.

Al voor de aanleg van de tuin nadenken over de tuinverlichting

Een tuin aanleggen is niet al te moeilijk. Wie er zelf plezier aan heeft en een dure aanleg wil vermijden, moet er echter van tevoren wel goed over nadenken waar de tuinverlichting moet komen, zodat daar tijdig een buis voor in de grond gelegd kan worden, waar de leiding doorgetrokken wordt.

Leg de buis op goede diepte

Leg de buis op ongeveer 60 cm diepte, zodat u deze niet beschadigt als u gaat spitten of iets wilt planten. Houd ook rekening met het planten van bomen, zodat de wortels daarvan niet snel de buis tegen zullen komen en hem kunnen beschadigen.

Van een goede verbouwing hebt u een leven lang plezier

Het bouwen of verbouwen van een huis en de aanleg van de tuin betekenen niet alleen werk met de handen, maar vooral ook hersenwerk. Wie van tevoren een goed plan opzet en nagedacht heeft kan zichzelf tijdens het jarenlange wonen veel werk besparen. Een goed begin is immers het halve werk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Buitenkraan kopen en laten plaatsen?Buitenkraan kopen en laten plaatsen?Een buitenkraan in je tuin heeft veel voordelen. Geen gesleep meer met zanderige tuinslagen door je huis. Geen gedoe mee…
Verhoog de waarde van uw woningVerhoog de waarde van uw woningIedereen woont graag in een huis dat af is. Kopers zijn meestal geïnteresseerd in woningen waar ze direct in kunnen. Sli…
Huis bezichtigen: Waarop letten bij een woningbezichtiging?Huis bezichtigen: Waarop letten bij een woningbezichtiging?De open huizen dag is altijd weer een goede reden om eens binnen te lopen bij een aantal huizen, waarvoor je al langere…
Klussen: verstopte afvoer en wc ontstoppenKlussen: verstopte afvoer en wc ontstoppenVeel verstoppingen bij het sanitair zijn te voorkomen. Voorkom gewoonweg dat bepaalde dingen niet in het afvoer terechtk…
Preventie waterschade, meest voorkomende boosdoenersIn Nederland krijgen we steeds vaker te maken met fikse regenbuien. Deze regenbuien kunnen waterschade in uw huis veroor…

Reageer op het artikel "Van een gemakkelijk huis hebt u een leven lang plezier"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 26-01-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!