InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Klimplanten voor schaduw

Klimplanten voor schaduw

Klimplanten voor schaduw Een muur of schutting in de schaduw kan er saai en weinig fraai uitzien. Door er een mooie groene en/of bloeiende klimplant tegenaan te laten groeien, kun je de muur al snel verfraaien. Er zijn een aantal klimopsoorten, met bonte bladeren die ervoor in aanmerking komen. Houd je meer van wat leuke bloemen op zijn tijd, dan zijn er een aantal Clematissoorten te kiezen of de Japanse Kamperfoelie. De meeste klimplanten hebben een steuntje nodig.

Klimplanten voor schaduw

Clematis montana grandiflora

Deze Clematis is een goede klimplant voor een plek in de schaduw en bloeit in mei en juni met zeer veel witte bloemen. De plant is goed winterhard, maar kan slecht tegen een nachtvorst in april of mei. De plant staat graag in voedzame vochtige zandgrond op een plek uit de volle zon. Snoeien kun je het best doen in maart of april. De plant zal dan mooie grote bloemen gaan vormen.

Clematis Nelly Moser

Deze goed winterharde Clematis bloeit in mei en juni met grote wit/roze bloemen met een rode streep op ieder kroonblad. De plant kan in september een tweede keer bloeien. Zorg voor een plek uit felle zon, in de zon zullen de bloemen verbleken. De plant staat graag beschut en lichte snoei kan plaatsvinden in de lente.

Clematis jouininana Praecox

Deze goed winterharde Clematis bloeit laat in de zomer, van augustus t/m oktober, met trechtervormige witte bloemen die een lekkere geur afgeven. Het blad is groot en ruw en is groen van kleur. In de herfst kleurt het blad geel. Deze houtige klimplant knip je ieder jaar terug tot op de hoofdstam.

Hedera colchica Sulphur Heart

Deze geelbonte klimopsoort is goed winterhard en wintergroen en is een goede klimplant voor de schaduw. Het grote blad van deze klimop is groen en geel gevlekt. De plant is als klimplant, maar ook als bodembedekker te gebruiken. Hij staat graag in voedselrijke normale grond uit de volle zon. Bij warme omstandigheden moet de grond voldoende vocht bevatten. De plant wortelt oppervlakkig en is daardoor moeilijk te combineren met andere planten.

Hedera colchica Dentata Variegata

Deze zelfhechtende wintergroene en winterharde klimopsoort heeft groen blad met een crèmewitte rand. Deze klimop is als klimplant en bodembedekker te gebruiken. De plant staat graag in voedselrijke normale tuingrond. Snoei de snelgroeiende scheuten terug om een mooie dichte vertakking te krijgen.

Hedera helix Eva

Deze zelfhechtende wintergroene en winterharde klimopsoort (zie foto bovenaan) heeft klein witbont blad. Het groene blad heeft een brede crèmewitte rand. De plant kan in vrijwel iedere grondsoort gedijen en kan in schaduw of halfschaduw geplaatst worden.

Lonerica japonica Halliana

Deze Kamperfoelie wordt ook wel Japanse Kamperfoelie genoemd. Deze wintergroene klimplant is goed winterhard. Het blad is donkergroen. De plant bloeit langdurig, van juni t/m september, met witte bloemen die geel worden. De plant staat graag in voedselrijke zandgrond, die licht vochtige is. De plant staat graag uit de volle zon en kan goed schaduw verdragen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto
  • Boek: Welke plant waar?

Reageer op het artikel "Klimplanten voor schaduw"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 05-04-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Schrijf mee!