InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Schaduwplanten voor vochtige grond

Schaduwplanten voor vochtige grond

In veel tuinen is wel een plek te vinden met lichte schaduw en waar de grond vochtig blijft in het groeiseizoen. Daar passen perfect vaste planten, die oorspronkelijk in bladverliezende bossen groeiden, waar de zon in de zomer wordt gefilterd door het blad en de takken van de bomen. Het leuke van veel schaduwplanten is, dat ze nog bloeien ook, zoals de hieronder beschreven planten Dactylorhiza foliosa, Glaucidium palmatum, Convallaria majalis ‘Rosea’, Sanguinaria canadensis ‘Plena, Corydalis flexuosa en Trillium grandiflorum.

Schaduwplanten voor vochtige grond

Dactylorhiza foliosa of Orchis

Dit is een orchideeënsoort, die als hij langer in de tuin staat kan uitgroeien tot een grote pol. De plant wordt ongeveer 60 cm hoog en wordt gemiddeld 15 cm breed. Het blad is lancetvormig en glanzend groen van kleur. Vroeg in de zomer bloeit de vaste plant met paarsroze bloemen in aren. De plant is voor Nederland goed winterhard.

Glaucidium palmatum of Glaucidium

Deze mooie bosplant ( zie foto bovenaan) heeft vrij groot lichtgroen getand blad en de plant wordt ongeveer 45 cm hoog en breed. Vroeg in de zomer bloeit de vaste plant met lilaroze bloemen, die erg op klaprozen lijken. De plant is matig winterhard en kan dus in ons land wel wat winterbescherming gebruiken. De plant is geschikt voor volle schaduw en voor halfschaduw.

Convallaria majalis ‘Rosea’ of Lelietje van Dalen

Dit plantje kan groet tapijten vormen. Elk plantje heeft twee langwerpige bladeren. De vaste plant wordt ongeveer 20 cm hoog en 30 cm breed. In het voorjaar bloeit de plant met rozerode bloemen, die erg op kleine klokjes lijken. De plant kan in volle schaduw of halfschaduw staan en is goed winterhard.

Sanguinaria canadensis ‘Plena’ of Bloedwortel

In het voorjaar verschijnt vrijwel gelijk na elkaar het blad en de witte bloemen, die gevuld zijn. De vaste plant wordt ongeveer 15 cm hoog en 30 cm breed. Het blad is grijsgroen van kleur en is gelobd. De plant kan in volle schaduw of halfschaduw staan en is goed winterhard.

Corydalis flexuosa of Helmbloem

Het blad van deze vaste plant heeft wel wat weg van een varen en heeft een blauwgroene kleur. Het blad sterft al vrij snel af. Vroeg in de zomer bloeit de plant met veel blauwe bloemen. De plant wordt ongeveer 30 cm hoog en breed en kan in halfschaduw staan. De plant is goed winterhard.

Trillium grandiflorum of Drieblad

Dit is een zuurminnende bodembedekkende vaste plant, die bladverliezend is. In het voorjaar bloeit de plant met witte bloemen. De bloemen bestaan uit drie grote witte bloemblaadjes, vandaar de naam drieblad. De plant wordt ongeveer 40 cm hoog en staat graag in halfschaduw of volle schaduw en is goed winterhard. De plant verdraagt geen kalkhoudende grond! De plant is zeer goed geschikt als bodembedekker onder een struik of boom.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Boek: Welke vaste plant waar?

Reageer op het artikel "Schaduwplanten voor vochtige grond"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 25-05-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Schrijf mee!