InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Hedera helix arborescens; verzorging en algemene informatie

Hedera helix arborescens; verzorging en algemene informatie

Hedera helix arborescens; verzorging en algemene informatie Hedera helix arborescens is een zeer gemakkelijke groenblijvende heester, die zeer winterhard is. Deze heester heeft maar weinig bijzondere verzorging nodig en doet het over het algemeen goed op iedere grondsoort. Voordeel van Hedera helix arborescens is dat het groen blijft in de winter, bloeit in het najaar en in de winter ook nog bessen draagt. Niet alleen wij zijn daarom blij met de heester, maar ook de bijen en de vogels.

Hedera helix arborescens

Hoe hoog wordt Hedera helix arborescens?

De heester kan tot 2 meter hoog worden, maar met snoeien kun je zelf de gewenste hoogte bepalen en handhaven.

Waar groeit Hedera helix arborescens goed?

Deze heester is erg gemakkelijk, want hij kan zowel in de zon als in de schaduw staan en ook ertussenin. Wat de grondsoort betreft is de heester ook al erg gemakkelijk, iedere grondsoort is goed.

Bloei Hedera helix arborescens

Hedera helix arborescens in sneeuwHedera helix arborescens in sneeuw
Hedera helix arborescens bloeit in september t/m december met gele bloemtrossen. De hele heester kan er mee bedekt worden. In deze tijd van het jaar staan er niet bar veel planten meer in bloei. Allerlei insecten zoals o.a. bijen zijn blij met de bloemen.

Bessen Hedera helix arborescens

Hedera helix arborescens vormt in de winter zwarte bessen, die in trossen aan de heester hangen. De bessen zijn heerlijk voedsel voor allerlei vogels, als merels en duiven. Pas wel op dat kinderen de bessen niet in de mond stoppen, ze zijn namelijk erg giftig voor mensen.

Hoe ziet het blad van Hedera helix arborescens eruit?

Het frisse nieuwe blad dat aan de heester groeit, is lichtgroen van keur. Later wordt het donkergroen. Het blad is mooi glanzend en heeft de vorm van een hart.

Verzorging van Hedera helix arborescens; bemesten en snoeien:

KoemestkorrelsKoemestkorrels
  • Mest geven: Hedera helix arborescens groeit goed als je in het voorjaar een keer koemestkorrels strooit. Eventueel kun je dat in de zomer nog een keer herhalen, vooral als de heester in zandgrond staat.
  • Snoeien: Hedera helix arborescens is een gemakkelijke heester om te snoeien. Op vrijwel elk moment kun je de heester snoeien. De beste tijd is echter wel het voorjaar, als de bessen verdwenen zijn. Je beperkt dan niet de vorming van nieuwe bloemen. Vroeg in de zomer kun je gerust nogmaals snoeien, maar doe je het later in de zomer, dan zul je minder bloemen krijgen en vervolgens dus ook minder of geen bessen.

Gebruik van Hedera helix arborescens

Hedera helix arborescens is zeer goed geschikt als afscheidend heggetje in de (voor)tuin. In grotere tuinen doet de heester het ook leuk als blokvulling. Het geheel van meerdere planten kan goed in een gewenste vorm worden gesnoeid. Verder kan de heester natuurlijk ook als groenblijvende plant in de border worden verwerkt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Groenblijvende planten: verschillende soortenGroenblijvende planten: verschillende soortenHet grote voordeel van groenblijvende planten is dat ze in de winter hun blad behouden. Hiermee zorgen ze voor kleur in…
Vlinders lokkenVlinders lokkenVlinders en andere insecten lokken naar de tuin is niet alleen leuk, omdat ze er mooi uitzien, maar ze spelen ook een gr…
Klimop in alle soorten en matenKlimop in alle soorten en matenDe klimop is niet meer uit beeld van de tuin weg te denken. Een ideale plant die het geheel verder ”een groen jasje geef…
Tuinklussen in januari, wat kun je zoal doen?Tuinklussen in januari, wat kun je zoal doen?Ook in januari is er nog het nodige te doen in de tuin. Onkruid kan alweer verwijderd worden, sommige planten verdragen…
Geneeskrachtige kruiden bij Zwemmerseczeem of voetschimmelGeneeskrachtige kruiden bij Zwemmerseczeem of voetschimmelZwemmerseczeem of voetschimmel is een veelvoorkomende aandoening aan de voeten, veroorzaakt door een schimmel. Sommige m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto

Reageer op het artikel "Hedera helix arborescens; verzorging en algemene informatie"

Reacties

Marnic, 20-08-2015 14:43 #2
Kan ik een hedera arborecens als kuipplant gebruiken, en laten overhangen tot op de grond? Bedankt voor uw moeite! Reactie infoteur, 24-08-2015
Deze Hedera is geen hangplant. Hij kan wel in een pot maar dan als gewoon overeind staande plant.

Jorn, 27-11-2012 00:06 #1
Graag meer tips over de verzorging binnenshuis. Hoe vaak heeft de plant water nodig?

Infoteur: Wilmo
Gepubliceerd: 18-07-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Reacties: 2
Schrijf mee!