InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Snoeien van tuinplanten, het hoe en waarom

Snoeien van tuinplanten, het hoe en waarom

Snoeien van tuinplanten, het hoe en waarom Veel tuinplanten groeien beter wanneer ze regelmatig gesnoeid worden. Bovendien worden er vaak grotere bloemen en vruchten gevormd, blijft de plant gezonder en zien de planten er mooier uit. Belangrijk is wel om de plant in het juiste seizoen te snoeien en dit met goed scherp en schoon gereedschap te doen. Verwaarloosde planten kunnen soms nog mooi worden door verjongingssnoei toe te passen. Hier gaat wel meer dan één seizoen overheen.

Waarom is snoeien van planten vaak noodzakelijk

Niet alle planten hebben snoei nodig om goed te kunnen groeien en veel bloemen en/of vruchten te dragen. Veel planten komt het echter wel ten goede. Redenen om te snoeien kunnen zijn;
  • In een bepaalde vorm brengen van een plant
  • Door snoei de vorming van bloemen, vruchten, kleurige stengels of meer blad bevorderen
  • Planten sterk houden, zodat ze minder bevattelijk zijn voor ziekten en aantasting
  • De grootte van de plant beperken

Het is verstandig om al vanaf het plaatsen van de plant dit bij te houden met snoei, zodat de plant er aantrekkelijk uit blijft zien en een passende vorm in de tuin houdt en bloemen of vruchten krijgt op zichtbare plaatsen. Bij planten/struiken waarbij geen regelmatig onderhoud heeft plaatsgevonden kan verjongingssnoei of herstelsnoei noodzakelijk zijn.

Snoeien voor het bereiken van een evenwichtige groei

Een pas geplante struik of plant gaat zich wortelen en actief groeien. Door vrij snel te snoeien kun je zorgen dat de plant de door jouw gewenste vorm aan gaat nemen. Nadeel is wel dat er in die periode minder bloei zal zijn. Door planten in de juiste tijd regelmatig te snoeien, ontstaat er een evenwicht waarbij er zowel nieuwe scheuten als bloemen gevormd worden. In veel gevallen geldt dat snoei laat in de winter of in het vroege voorjaar zorgt voor veel nieuwe scheuten. Snoei in de zomer zet de plant vaak aan tot de ontwikkeling van meer bloemen en vruchtknoppen voor het volgende jaar. Door tijdens de bloei uitgebloeide bloemen regelmatig te verwijderen wordt de bloei van de plant verlengd.

Snoeien voor een uitbundige bloei

Bloem- en vruchtdragende planten die niet gesnoeid worden gaan op den duur minder groeien en kleinere bloemen vormen. Door een paar takken (bijna) helemaal weg te nemen kan de plant al zijn energie richten op de overgebleven takken en bloemen, waardoor deze sterker en groter worden.

Snoeien om planten gezond te houden

Planten met beschadigde of dode takken kunnen vatbaar zijn voor ziekten, die binnendringen in de plant en zich verspreiden naar gezonde delen van de plant. Door beschadigde delen op de juiste manier en in de goede tijd te snoeien kan dit zoveel mogelijk voorkomen worden.

Snoeien om de groei te beperken

Door onderhoudssnoei kun je zorgen dat planten binnen de voor hen bedoelde ruimte in de tuin blijven. Verder kan het voor de winter terugsnoeien van bijvoorbeeld rozen en de vlinderstruik voorkomen dat de wortels schade ondervinden van harde wind.

Verjongingssnoei

Planten die lelijk zijn geworden of die niet op de gewenste manier groeien kunnen drastisch worden gesnoeid, met het doel er over een aantal jaren weer een mooie evenwichtige plant van te maken. Niet iedere plant reageert op de gewenste manier en een verwaarloosde plant is niet in één groeiseizoen weer goed te krijgen.

Gereedschap voor snoeien

Behalve op het juiste tijdstip snoeien is het minstens zo belangrijk om het juiste gereedschap te gebruiken, wat scherp en schoon moet zijn. Let verder ook goed op uw veiligheid en draag zo nodig stevige handschoenen om te beschermen tegen stekels en doorns, maar ook tegen irriterende sappen die kunnen vrijkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De snoeitabel, wanneer en hoe snoeien?De snoeitabel, wanneer en hoe snoeien?Wanneer en hoe je planten en struiken moet snoeien kun je vinden in de snoeitabel in dit artikel. Een snoeitabel wordt o…
Pruimenboom snoeien, hoe en wanneerPruimenboom snoeien, hoe en wanneerPruimenbomen kun je het beste snoeien in de periode van medio april tot medio september. Snoei niet te veel takken, het…
Hortensia snoeien, Hortensia onderhoud & tipsHortensia snoeien, Hortensia onderhoud & tipsHortensia's. Wanneer moet je een Hortensia snoeien en hoe doe je dit om een optimaal resultaat in het aantal bloemen en…
Bomen snoeien: hoe en waaromBomen snoeien: hoe en waaromEen boom behoeft van nature geen snoei. Er waren reeds bomen op deze wereld voordat er mensen waren en deze bomen werden…
Tuin en tuinier tips - SnoeienTuin en tuinier tips - SnoeienHet doel van het snoeien van planten en bomen is ze mooi en gezond te houden. Belangrijk om te weten is wanneer je dit m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto

Reageer op het artikel "Snoeien van tuinplanten, het hoe en waarom"

Reactie

Kees Dubbeld, 09-08-2017 13:36 #1
Mag ik een beginnende druiven plant, draagt nog geen vrucht, nu al snoeien ivm te lange doorgroei? En zo ja waar moet ik dan knippen?

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 15-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinklussen
Reacties: 1
Schrijf mee!