InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > De snoeitabel, wanneer en hoe snoeien?

De snoeitabel, wanneer en hoe snoeien?

De snoeitabel, wanneer en hoe snoeien? Wanneer en hoe je planten en struiken moet snoeien kun je vinden in de snoeitabel in dit artikel. Een snoeitabel wordt ook wel een snoeikalender genoemd. De meest voorkomende planten en struiken zijn er in opgenomen. Zo kun je eenvoudig zien in welke maand je bepaalde soorten moet snoeien. Ook zijn er enkele belangrijke snoeiregels die je moet toepassen bij het snoeien.

Snoeien van planten en struiken

Planten en struiken kun je snoeien en knippen. Maar wat is het verschil tussen het snoeien en knippen van planten en struiken? Snoeien houdt in dat je hele takken weghaalt of flink inkort. Bij knippen haal je alleen de uiteinden van de takken weg om aan de plant of de struik een mooie vorm te geven.

Waarom snoeien?

Wel of niet snoeien is een keuze. Als je de natuur zijn eigen gang laat gaan, en dus niet snoeit, kun je een zeer verwilderde tuin krijgen. Snoeien doe je als je dit niet wilt laten gebeuren. Door de tuin te snoeien krijgt deze een mooie strakke vorm. Enkele redenen om te snoeien zijn:
  • zieke en zwakke delen verwijderen
  • meer ruimte in de tuin creëren
  • lastige takken weghalen
  • verkleinen van planten en struiken

Snoeiregels voor juist snoeien

Er zijn enkele belangrijke regels die je in acht moet nemen bij het snoeien van planten en struiken. Zo moet je bijvoorbeeld nooit snoeien als het nog kan vriezen. Ook bij regen kun je beter niet snoeien. Snoeien doe je hoofdzakelijk om dood hout weg te halen en om de nieuwe bloemen en vruchten de kans te geven. Andere belangrijke snoeiregels zijn:
  • gebruik scherp gereedschap
  • snoei takken schuin weg
  • knip takken weg net boven een oog
  • takken die op de grond hangen snoei je helemaal weg
  • maak het gereedschap tussendoor schoon in verband met giftige planten

Wanneer snoeien, de snoeitabel

Snoeien is afhankelijk van de plant of de struik. De vele soorten zijn in hun snoeiperioden even divers. Het is onmogelijk te zeggen dat je bepaalde groepen planten alleen in het voorjaar kunt snoeien. In tegendeel, wanneer snoeien is geheel afhankelijk van het doel en de soort plant of struik. Bijknippen kan wel het hele jaar door. Zo lang je maar niet hele takken wegknipt.

Om het moment van snoeien wat inzichtelijker te maken staan voor enkele meest voorkomende planten en struiken de snoeimaanden in de onderstaande snoeitabel. Deze snoeitabel geeft per soort aan wat de beste maand is om te snoeien. Een snoeitabel wordt ook wel een snoeikalender genoemd. Beide geven dezelfde informatie over snoeien.

Snoeitabel of snoeikalender

In de navolgende tabel staan 34 veel voorkomende planten en struiken. Per soort is aangegeven wat de beste maand is om te snoeien. Hierbij is ervan uitgegaan dat het snoei doel niet afwijkend is. Als je met een bepaalde reden planten en struiken wilt snoeien op een afwijkend moment dan in de tabel staat, dan kan dit zo lang je de snoeiregels maar toepast.

Snoeikalender voor het snoeien van planten en struiken
Soortjanfebmrtaprmeijunjulaugsepoktnovdec
Acer X
AppelXX
Beukenhaag XXX
Blauwe regen X X
Bolacacia X
Buxus X
Calamagrostis Acutiflora Overdam X
Carex Muskingumensis X
Clematis Montana X
Clematis Tangutica X
Dactylis Glomerata Variegata X
DakplataanXX XX
Deschampsia Cespitosa X
DruifX X
Eragrostis Eliotii Blue Eros X
Festuca Glauca Intense Blue X
Festuca Mairei X
Forsythia XX
Hortensia X
Hulst X
Klimroos X
Koeleria Glauca X
Lavendel XX XX
LeilindeXX X
Liguster XXXX
Luzula Nivea X
Melica Ciliata X
Miscanthus Sinensis Flamingo X
Poa Labillardieri X
Stamroos X
Stipa Fenuissima Pony tails X
Struikroos X
Taxus XXX
Vlinderstruik X
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De snoeitabel, wanneer en hoe snoeien?"

Reactie

Jan, 20-01-2013 13:05 #1
Zo moet je bijvoorbeeld nooit snoeien als het nog kan vriezen. In de tabel staat bij vrijwel alles februari. De kans dat het dan in Nederland nog vriest is erg groot. Hoe moet ik dat rijmen? Maar nooit snoeien in februari?

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 21-03-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 1
Schrijf mee!