InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Pruimenboom snoeien, hoe en wanneer

Pruimenboom snoeien, hoe en wanneer

Pruimenboom snoeien, hoe en wanneer Pruimenbomen kun je het beste snoeien in de periode van medio april tot medio september. Snoei niet te veel takken, het is beter om enkele grote takken weg te halen dan heel veel kleinere takjes. Er zijn verschillende soorten pruimenbomen te koop. Ze hebben allen een andere kleur vruchten.

Soorten pruimenbomen

Er bestaan veel soorten pruimenbomen. Enkele van de meest bekende pruimensoorten zijn de (Reine) Victoria en de Opal. De eerste soort pruim heeft een langwerpige vorm. Ook is deze pruimensoort kleiner dan de gemiddelde pruim. De kleur is felroze. (Reine) Victoria pruimenbomen geven veel vruchten. De Opal pruimensoort is kleiner dan gemiddeld en heeft een donkerblauwe kleur. Dit zijn de twee wel haast bekendste pruimensoorten. Er zijn er natuurlijk nog veel meer, maar het snoeien van de pruimenbomen gaat vrijwel altijd op dezelfde manier.

Snoeigereedschap

Pruimenbomen snoeien doe je met bepaald gereedschap. Het gereedschap moet altijd scherp zijn. Wanneer het snoeigereedschap niet scherp genoeg is kun je de takken tijdens het snoeien beschadigen. De pruimenboom kan dan gevoeliger worden voor schimmels. Zorg dus altijd voor scherp geslepen snoeischaren en mesjes. Ook moet het gereedschap schoon zijn om besmetting te voorkomen.

Voor de wat dikkere takken kun je het beste een grotere snoeischaar gebruiken. Grotere scharen knippen gemakkelijker door dikkere takken heen. Is de pruimenboom nog niet zo groot dan kun je ook een wat lichtere meer handzame snoeischaar gebruiken. Zorg er altijd voor dat je de juiste maat snoeischaar gebruikt om beschadigingen aan de pruimenboom te voorkomen.

Periode om pruimenboom te snoeien

Pruimenbomen en fruitbomen snoeien kan niet het hele jaar door. In de winterperiode mag je absoluut geen pruimenbomen snoeien. De periode waarin je de bomen het beste kunt snoeien begint medio april en eindigt medio september. Omdat veel pruimenbomen in augustus rijpe vruchten hebben, kun je het beste vlak na de oogst snoeien. Doe dit op een dag waarop het niet gaat regenen zodat de boom snel kan herstellen.

Een grote misvatting is dat pruimenbomen die nauwelijks vruchten hebben, meer vruchten krijgen na het snoeien. Dit is niet het geval, de pruimenboom kan zelfs minder vruchten krijgen door snoeien. Dit is ook één van de redenen om pruimenbomen niet te vaak te snoeien. Eigenlijk moet je zo weinig mogelijk proberen te snoeien.
Als je toch gaat snoeien haal dan niet meer dan één derde van de takken weg. Dit geldt ook voor pruimenbomen die er slecht aan toe zijn.

Enkele tips voor het snoeien

Om te voorkomen dat de pruimenboom dood gaat of minder vruchten gaat geven volgen enkele snoeitips. Er zijn verschillende soorten takken die je kunt snoeien. Ook kun je takken uitbuigen. Met uitbuigen zorg je ervoor dat de boom meer ruimte krijgt om de takken en de stam heen zodat er meer vruchten aan kunnen groeien.

Vanaf de stam, de hoofdtak, van de pruimenboom volg je de zijtakken. Snoei zover mogelijk van de stam af zodat de boom goed kan herstellen na het snoeien. Het is verstandiger om niet te veel kleine takjes weg te halen. Voor de boom is het beter om een grotere tak te snoeien. Begin met de gekneusde en de dode takken. Probeer de stam van onderaf op te snoeien, dat wil zeggen zoveel mogelijk uitlopers aan de onderkant weghalen.

Controleer na het snoeien alle wonden. Zijn er grote bij smeer die dan in met een wond helend middel. Een dergelijk middel zorgt voor een beschermende laag tegen schimmels. Haal ook alle vruchten weg die niet meer gezond zijn. Deze kunnen schimmels in de boom veroorzaken.
Gerelateerde artikelen
De pruimenboom geeft mooie bloesem en lekkere pruimenDe pruimenboom geeft mooie bloesem en lekkere pruimenIn een wat ruime tuin is het erg mooi om een pruimenboom te planten. Je kunt dan in het voorjaar genieten van de prachti…
Welke bomen moet je snoeien in juli en hoe doe je datSnoeien is nog een hele kunst, want je kunt een boom ook kapot maken door op het verkeerde moment er voor te zorgen dat…
Bomen snoeien: hoe en waaromBomen snoeien: hoe en waaromEen boom behoeft van nature geen snoei. Er waren reeds bomen op deze wereld voordat er mensen waren en deze bomen werden…
De snoeitabel, wanneer en hoe snoeien?De snoeitabel, wanneer en hoe snoeien?Wanneer en hoe je planten en struiken moet snoeien kun je vinden in de snoeitabel in dit artikel. Een snoeitabel wordt o…
Hortensia snoeien, Hortensia onderhoud & tipsHortensia snoeien, Hortensia onderhoud & tipsHortensia's. Wanneer moet je een Hortensia snoeien en hoe doe je dit om een optimaal resultaat in het aantal bloemen en…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pruimenboom snoeien, hoe en wanneer"

Reacties

Joen, 24-07-2017 21:00 #7
Hallo,

Ik heb een opal pruimenboom, boom is ongeveer 15 jaar oud. Elke jaar zit de boom vol met bloesem maar drietal pruimen/vruchten maar. En de bladjes krullen en na onderzoek zag ik dat er veel bladluizen aan de onderkant van de blad zaten. Wat raadt u me aan?

Graag hoor ik van u hoe of wat te doen. Zo zonde zijn als ik de boom om moet hakken.

gr. Sardjoe

G. C. D. Walther, 19-08-2016 15:50 #6
Ik heb vorig jaar een jong pruimenboompje geplant van 1 meter. Nu is hij al 2,5 meter maar hij heeft nog nog bloesem of vrucht gedragen. Wel is de stam dikker geworden en hij heeft veel zijtakken. Ik wil hem iets inkorten en hier en daar wat uitdunnen, kan dat?

Nettie, 24-08-2015 20:27 #5
Mijn pruimenboom is lang en smal, kan ik het inkorten en zal de boom dan breder worden?

Jan de Preter, 03-08-2015 09:09 #4
Mijn pruimenboom is een laagstam, draagt maar enkele vruchten en geeft aan de bovenkant zeer veel fijne takken, is het aangeraden dat ik deze wegsnoei om hem als laagstam te houden en is het niet nadelig voor de vruchtdrag? m.v.g. jan de preter

Peter Hermes, 03-06-2015 22:23 #3
Mijn pruimenboom geeft zogoed als geen bloesem, maar wel veel en lange nieuwe scheuten. Wat kan ik daar aan doen?

Thomas, 01-05-2015 10:12 #2
Waar ligt het aan dat mijn pruimenboom van 5 /6 jaar oud elk jaar veel blad geeft en geen bloesem.

Martin, 18-05-2014 11:12 #1
Nieuwe scheuten weg snoeien is dat verstandig?

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 06-03-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 7
Schrijf mee!