InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Rozen verzorging: standplaats, snoei, bemesten en ziekten

Rozen verzorging: standplaats, snoei, bemesten en ziekten

Rozen verzorging: standplaats, snoei, bemesten en ziekten Rozen zijn een sieraad in iedere tuin. Rozen gedijen het best op een zonnige en luchtige plek, op goed bemestte grond. Rozen hebben echter wel goede en regelmatige verzorging nodig om het goed te blijven doen, zonder allerlei ziekten te krijgen. Ziekten treden sneller op bij erg warme dagen en koude vochtige nachten. Rozen moeten jaarlijks flink gesnoeid worden voor een mooie bloei. Aan de nieuwe uitlopers komen veel nieuwe bloemen. Na de snoei hebben rozen veel mest nodig.

Goede standplaats uitkiezen

Rozen houden van veel zon en een luchtige plaats. Verder is het verstandig om nieuwe rozen niet te planten op een plek, waar al jaren andere rozen hebben gestaan. Ze kunnen dan last krijgen van rozenmoeheid, een kwaal waar rozen vaak door zullen bezwijken. Als je toch op dezelfde plek rozen wilt planten, haal dan een flinke hoeveelheid grond weg, en vervang het door grond van een andere plek uit de tuin, of nog liever met verse rozengrond. Deze grond helpt de roos om een goede wortelkluit te ontwikkelen. Er zitten behalve de gewone goede grondstoffen, ook extra voeding in voor de eerste maanden, als de roos nog moet aanslaan. In goede grond krijgt de roos meer weerstand tegen allerlei ziekten en plagen.

Rozen bemesten

Rozen hebben veel voeding nodig en hebben snel te kort. In het voorjaar na de snoei moet de eerste keer bemest worden, en op zandgrond moet dat vroeg in de zomer zeker nog een keer gebeuren. Je kunt ook in maart speciale langwerkende rozenvoeding geven, die gedurende zes maanden voedsel afgeeft. Verder is het belangrijk om te zorgen dat de rozen voldoende water krijgen, om de meststoffen ook daadwerkelijk op te kunnen nemen.

Verdere verzorging

Knip bij doorbloeiende rozen, de uitgebloeide bloemen weg. Blad wat afvalt, moet verwijderd worden, en niet opnieuw als compost gebruikt worden. In de herfst zorg je dat de entplaats van de roos beschermd wordt, door compost of aarde rond het stammetje aan te heuvelen. Bij rozen op stam bescherm je de entplaats door stro rond de entplaats te binden. Ook kun je de kroon van de roos tijdens vorst afdekken met een zak. Die moet je dan wel weer weghalen, zodra het niet meer vriest.

Snoeien van rozen

Stam- en struikrozen moeten ieder voorjaar, eind maart ( als het niet vriest), flink gesnoeid worden. Er groeien dan opnieuw sterke en bloemrijke uitlopers aan de planten.

Snoeien, waar moet je op letten

  • Gebruik een schone, en scherpe snoeischaar.
  • Uitgebreid snoeien van rozen doe je vanaf eind maart, als het niet vriest.
  • Alle kromgegroeide, zieke, verdorde takken moeten weggeknipt worden.
  • Uiteindelijk laat je 3 à 4 gezonde takken staan. Deze snoei je tot ongeveer 5 cm boven de grond af.
  • Snoei altijd tot 1 cm boven een naar buiten gericht ook, en zorg dat het snoeivlak schuin afloopt.
  • Geef na het snoeien flink voeding, in de vorm van een flinke laag gedroogde koemest of door speciale rozenmest te geven.
  • In de herfst moeten rozenuitlopers licht teruggesnoeid worden.

Ziekten bestrijden

Rozen kunnen last krijgen van allerlei ziekten en plagen, die met middelen bestreden kunnen worden, die te koop zijn bij tuincentra.

Enkele ziekten die rozen kunnen krijgen

Bladluizen
Bladluizen houden vooral van de jonge scheuten aan de rozenstruiken. Ze zuigen het sap uit de plant, waardoor de bladeren gaan krullen. Knoppen van de roos verwelken door de luizen.

Sterroetdauw
Als de roos sterroetdauw heeft, komen er paars/ zwarte vlekjes in het blad. Eerst verschijnen ze aan de bovenkant, later aan de onderkant. De bladeren vallen af zodra je ze aanraakt. Sterroetdauw overleeft op het afgevallen blad. Het afgevallen blad moet dus goed verwijderd worden en weggegooid worden bij het vuilnis.

Echte meeldauw
Dit uit zich door witte vlekken op het blad, die bedekt zijn met poederachtige schimmels. Echte meeldauw komt op jonge bladeren, nieuwe scheuten en knoppen. De bladeren kunnen verschrompelen en afvallen. Meeldauw overleeft ook in knoppen en aangetaste takken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rozen verzorgen in uw rozentuinHet kweken van rozen kan dan wel een heel specifiek werkje zijn, maar u kunt het ook. Ouderwetse rozentuinen die vol sta…
Rozen in de tuinRozen in de tuinRozen doen het in vele tuinen goed. Heerlijk geurende rozen e/o de mooie kleuren rozen die een tuin op kunnen halen. Maa…
De rozentuin of rozen in de tuinDe rozentuin of rozen in de tuinDe roos is niet meer uit de Nederlandse tuin weg te denken. In alle kleuren, afmetingen en geuren zijn ze te krijgen. He…
De schoonheid van rozenDe schoonheid van rozenRozen bezitten een bepaalde mystiek. Ze zijn het symbool van liefde, de bloemen worden gebruikt op bruiloften en verjaar…
Valentijnsdag en de roosValentijnsdag en de roosBijna iedereen weet dat de roos het symbool is voor de liefde. De lievelingsbloem van de godin van de liefde was de rode…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto
  • Folder rozen verzorging tuincentrum
  • Boek Een jaar in de tuin

Reageer op het artikel "Rozen verzorging: standplaats, snoei, bemesten en ziekten"

Reacties

Vanoppen, 01-06-2018 15:56 #6
Het blad van mijn stamroos wordt lichter van kleur. Van buiten naar binnen. Wat zou dit betekenen. Reactie infoteur, 26-06-2018
Het kan zijn dat de plant voeding nodig heeft. Probeer eens rozenmest uit.

Ares de Haan, 05-06-2016 11:49 #5
Mijn kleine stamroos zat vol met knop maar ze vallen opeens van de plant af met nog een stukje van de steel eraan. Wat kan dit zijn?

Hay Logister, 16-05-2015 13:48 #4
Hallo
Wat kan ik doen bij mijn rozen de blaadjes krijgen donkere stippen op het blad en worden geel.
Hortensias krijgen nu ook plakkerige blaadjes en glimmen.
Wat kan ik daar aan gaan doen.
Hay Logister Reactie infoteur, 03-06-2015
Dit klinkt alsof er luizen opzitten. U kunt de planten bespuiten met een mengsel van water, zeep en spiritus of een middel kopen bij en tuincentrum. Lieveheersbeestjes en oorwurmen eten veel luizen, dus die kunt u ook inzetten ter bestrijding. Succes!

Pol, 20-05-2014 19:36 #3
We hebben rozen Rosa Fairy Queen die allemaal gele blaadjes krijgen. Ze hebben wel rozenmest gehad. Ze staan in de zon. Mogen we ze besproeien met zeepsop?

Vriendelijke groet
R.Pol

L. Leuverink, 14-06-2013 17:55 #2
Op mijn klimroosbladeren zitten oranje puntjes/vlekjes. Dat heb ik nog nooit gezien.Wat is dit en wat kan ik eraan doen? Hoe te voorkomen? Er zit ook enig luis op, maar dat behandel ik altijd, met succes met een mengsel van groene zeep, spiritus en vooral water.

Monique, 02-04-2011 23:57 #1
Ik heb een vraag over mijn bloesemboom, ik heb deze al 10 jaar en staat in volle bloei elk jaar.een lust voor het oog.Nu ben ik verhuist en heb mijn boom in een andere grond geplaats met bemeste tuin aarde, hij was aan het uitlopen maar alle knoppen worden bruin en zien er verdroogd uit de bladeren worden bruin etc… ik heb het idee dat hij het niet red.Wat kan ik er aan doen.is er iest wat ik kan doen.

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 15-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Rozen
Reacties: 6
Schrijf mee!