InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Cycas revoluta kan op het terras of als kamerplant

Cycas revoluta kan op het terras of als kamerplant

Cycas revoluta kan op het terras of als kamerplant De Cycas revoluta is een plant die we in de tropen veelvuldig zien. De plant is afkomstig uit Oost Azië. Ze wordt ook wel varenpalm genoemd. In Nederland zal de plant als kamerplant, op een terras of in een serre bij een goede verzorging haar schoonheid tonen. Het is een echte oerplant die in de subtropen en de tropen uitbundig groeit. Deze plant wordt vaak geplaatst bij de ingang van hotels of openbare gebouwen omdat hij een specifieke uitstraling heeft.

Oorsprong van de plant

De Cycas revoluta komt oorspronkelijk uit Oost-Azië waar hij al 130 miljoen jaren geleden voorkwam. Men noemt deze planten ook wel palmvarens maar ze zijn niet verwant aan de palm, noch aan de varen. Deskundigen zeggen dat dit naaktzadigen zijn en ze zijn meer verwant aan de conifeer. In het Middellandse zeegebied groeit de plant in vele tuinen en is bestand tegen lichte vorst. Ook daar is de plant wel prijzig in aanschaf maar er zijn zo'n goede resultaten mee te behalen dat veel mensen een cycas in hun tuin willen hebben. Als de plant dan solitair in een mooie pot wordt geplaatst is het een blikvanger waar je veel plezier aan kunt beleven. En niet zonder resultaat. De plant groeit weliswaar erg langzaam maar blijft het gehele jaar door prachtig groen. Ook bij een temperatuur van meer dan dertig graden Celsius oogt de plant nog koel. De cycas is ontstaan uit een geslacht van meer dan zestig palmsoorten die voorkomen in Australië, Zuidoost-Azië en Madagaskar. In Midden- en Zuid-Amerika komt de grootste variatie voor. Ook kunnen we deze plant bewonderen in China en Japan.

Cyas is een sterke plant die tegen droogte kan

Sommige soorten kunnen overleven in de woestijn en kunnen groeien in zand of op kale rotsen. We zien ze dan vaak in het klein maar ze zijn erg sterk. Het zijn palmachtige planten met bladeren die eruit zien als veren en die groeien uit de top van een zetmeelhoudende stam. Er is een mannelijke en een vrouwelijke soort waarbij de mannelijke soort een bloeiwijze heeft in kegelvorm terwijl de vrouwelijke soort in een bolvorm bloeit. Als de plant in bloei staat zullen mensen even stil staan om deze te bewonderen. Zowel de prachtige lichtgele kegelvorm als de vrouwelijke bloem zijn bijzonder decoratief. Oudere planten kunnen een stam krijgen van wel drie meter hoogte met bladeren die tot twee meter lang zijn. Het blad is mooi donkergroen. In de vrije natuur kan de plant ook gaan bloeien maar dit gebeurt in de huiskamer bijna nooit. In de tropen worden de bladeren van deze plant soms gebruikt als graftakken omdat ze niet zo snel verwelken en veel vocht bevatten.

Indeling

De bioloog Johnson heeft in 1959 een indeling gemaakt naar de diverse familiegeslachten, te weten:
  • familie Cycadaceae
  • familie Stangeriaceae
  • familie Zamiaceae

Er is echter geen overeenstemming onder taxonomen over de genoemde indeling.

Verzorging van de Cycas revoluta

We zien de cycas revoluta vaak in de subtropen op pleinen en patio's. Ook in kantoorgebouwen en ook vaak bij de ingang of op het terras van een hotel. In Noord Europa kunnen we deze plant heel goed houden als kamerplant die zeer oud kan worden. Men spreekt hierbij over een leeftijd van duizend jaar die gehaald zou kunnen worden. De cycas zal slechts eenmaal per drie jaar bloemen krijgen. De plant wil graag op een lichte en zonnige plek staan maar verdraagt geen fel zonlicht. Zij vraagt om regelmatig water en ook regelmatige bemesting. In Nederland kan men de plant in de zomer op het terras zetten en dan kan men de bladeren ook regelmatig besproeien. Als er nieuwe bladeren worden gevormd dan heeft de plant wat extra water en bemesting nodig.

Beschutte plaats op terras

In de winter vraagt de plant om een beschutte maar wel koele plaats tussen de 12 en 15 graden Celsius. Jonge cycas willen graag halfschaduw maar oudere cycas verdragen wel méér maar toch getemperd zonlicht. De grond zal licht vochtig gehouden moeten worden.

Verpotten

De plant kun je het best kopen in een ruime pot en slechts eenmaal per drie jaar verpotten. Je gebruikt dan luchtige palmengrond of potgrond die je mengt met kleigrond en bladgrond en waarbij je wat koemest toevoegt. Denk eraan dat je de wortelknobbeltjes voorzichtig behandelt. Deze mogen nimmer verwijderd worden. Soms lijkt het alsof de groei volledig stil staat, na verloop van tijd begint de groei dan weer door te zetten.

Vermeerderen

Deze plant is te vermeerderen door zaaien maar het is wel erg moeilijk. Er dient gezaaid te worden bij een bodemtemperatuur van tussen de 25 en 30 graden Celsius. Het duurt ongeveer twee maanden voor het zaad zal gaan ontkiemen. Eventueel kan men het zaad eerst in lauw water gedurende twee dagen weken alvorens te zaaien. Het is ook mogelijk de plant te vermeerderen door zijscheuten te laten wortelen in speciale palmgrond.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Paradijsvogelbloem, Strelitzia ReginaeDe Stelitzia of paradijsvogelbloem is een fascinerende tropische plant. Door de prachtig gekleurde bloemen met blauw en…
Grote kamerplanten: de kamerlinde of Sparmannia africanaGrote kamerplanten: de kamerlinde of Sparmannia africanaKamerplanten zijn een tijdlang minder populair geweest maar doen het weer goed in onze interieurs. Een groen accent is a…
Verzorging kamerplantenVerzorging kamerplantenDe kamerplanten, ook wel potplanten genoemd, zijn de planten die gedurende een kortere of langere periode in de woning g…
Asparagus of sierasperge, een dankbare kamerplantAsparagus of sierasperge, een dankbare kamerplantBen je op zoek naar een kamerplant die niet al te veel verzorging nodig heeft? Kies dan voor de Asparagus of sierasperge…
Callistemon Citrinus: standplaats, verzorging, bloeiCallistemon Citrinus: standplaats, verzorging, bloeiDe Callistemon Citrinus of Lampenpoetser is een groenblijvende struik, die in Nederland voornamelijk als kuipplant gehou…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Neerlands tuin
  • Tuinkrant

Reageer op het artikel "Cycas revoluta kan op het terras of als kamerplant"

Reacties

Jannie, 13-09-2017 12:32 #4
Bij mij worden de naalden geel krijgen ze dan te veel of te weinig water? Reactie infoteur, 26-09-2017
Beste Jannie,

Sorry voor de late reactie, maar ik was even afwezig.
Als bij ons de naalden geel worden dan staat de plant te droog. Je ziet dan duidelijk dat de plant niet goed floreert. Voor de zekerheid zou ik een paar naalden meenemen naar het tuincentrum en daar laten beoordelen.
Veel succes,
met vriendelijke groet,
celientje1

Leo Havermaet, 31-07-2016 17:36 #3
Eén van de cika's heeft een bloem gekregen en dat is nu al zes weken, de bloem komt plat te liggen maar is nog steeds stevig. Ik veronderstel dat de nieuwe bladeren in het binnenste van de bloem zitten, moet ik hierbij iets doen en wat?

Dank bij voorbaat

Leo Reactie infoteur, 01-08-2016
Beste leo,

Dank voor je reactie. Ik denk dat dit wel een hele mooie cycas is. Dus vooral genieten van de mooie bloem. Er is geen verdere behandeling nodig. De bloem zal vanzelf verwelken.
Veel succes.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Wim Rosmuller, 29-07-2016 09:31 #2
Een van mijn palmvarens vertoont de laatste twee jaar wat gelig blad de andere blijft mooi groen ik geef weinig water maar staan wel in de volle zon.
Wat moet ik er aan doen?
Groetjes W.Rosmuller. Reactie infoteur, 29-07-2016
Beste Wim,
Dank voor je reactie.
Het is goed om de palmvaren niet teveel water te geven. Misschien kan je een blad eraf halen en mee nemen naar een goed tuincentrum.
Alhoewel we in Nederland niet zoveel zon krijgen kan het toch wel zijn dat de plant teveel zon krijgt en daardoor wat sneller verdroogt. Maar dat is van hieruit moeilijk te bekijken. Daarom geef ik je het advies om een deskundige te laten kijken.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Anneke, 08-10-2015 22:06 #1
Geachte lezer,
Mijn vraag is, er zijn 5 lange uitschietende varen achtige puimen uit de vredepalm gekomen, wat betekent dit, is dit wat ze bloei noemen en moet ik er iets aan doen? Reactie infoteur, 09-10-2015
Beste Anneke,

Dank voor uw reactie. Mooi toch dat er varenachtige pluimen komen. Dit betekent dat de plant ijverig zijn best doet. Niks aan doen en wachten hoe het verder gaat. Bloeien doet de plant vanuit het midden. Dit is de normale groei.
Veel succes en vriendelijke groet,
Celientje1

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 03-09-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 4
Schrijf mee!