InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Paradijsvogelbloem, Strelitzia Reginae

Paradijsvogelbloem, Strelitzia Reginae

De Stelitzia of paradijsvogelbloem is een fascinerende tropische plant. Door de prachtig gekleurde bloemen met blauw en oranje en het exotische uiterlijk is deze plant een aanwinst voor uw tuin, of huiskamer.

Paradijsvogelbloem

Officieel heet de paradijsvogelbloem "Strelitzia Reginae". Het is een plant afkomstig uit Zuid Afrika, maar komt u tegenwoordig in vrijwel alle tropische en sub-topische gebieden tegen. De bloemen kunt u als snijbloem kopen.

De Strelitzia behoort tot de familie van de bananen (Musaceae) en aan de bladeren is dat wel te zien. Toch zijn er verschillen. De bladeren van de banaan zijn vrij dun en hebben niet zulke lange stelen. Het bananenblad is meestal door de wind gescheurd. De bladeren van de Strelitzia zijn stevig, puntiger, hebben een lange steel en zijn ook donkerder van kleur. Alle bladeren lijken vanaf de grond te beginnen. Door de wind zullen deze stevige bladeren niet scheuren.

Kamerplant

De strelitzia is als kamerplant te houden. De donkere stevige bladeren maken het een fraaie, stakke plant voor in uw interieur.
Daarnaast zijn, indien de plant gaat bloeien, de bloemen een tropische verrassing. De plant gaat pas na 5 jaar bloeien. Maar de bloemen zijn het wachten waard. De bonte kleuren, blauw, oranje soms wat rood doen denken aan een paradijsvogel en aan deze vogel dankt de plant dan ook zijn naam. Mocht de plant gaan bloeien is dat meestal in de winterperiode (december, februari). Zet u de plant op een zonnige, lichte en luchtige plek in uw kamer. Zorg voor een hoge pot, net als bij palmen, zodat het water dat eventueel onder in de pot blijft staan niet de wortels raakt.

Kuipplant

De paradijsvogelbloem kan prima in een kuip in uw tuin staan. Houdt u de hoeveelheid water in de gaten, laat de plant niet uitdrogen. Op het terras of in uw tuin zullen door het vele licht de bloemen sneller ontstaan. Ze kunnen niet tegen vrieskou. U zult ze in de winter binnen in een kas moeten houden. Het is een sterke plant die niet gauw last heeft van ziektes en wellicht kunt u de plant in de winter ook op een koele slaapkamer zetten. Houdt de plant in de winter droger. Net als voor alle kuipplanten zijn er vaak kwekers waar u uw planten kunt laten overwinteren. Net als met andere kuipplanten heeft een strelitzia eigenlijk wel een rustperiode nodig om daarna weer volop te kunnen groeien en bloeien.

Verpotten

De plant kan vrij snel groeien, u kunt hem verpotten in een grotere pot, maar probeert u daarbij de wortels zo weinig mogelijk te verstoren omdat dit ten koste gaat van de bloemen. Verder kunt u gewone potgrond gebruiken, of grond speciaal voor palmen. April is een goede tijd voor het verpotten. Wees zuinig met mest.

Bloemen

Soms wacht u er vijf jaar op maar de bloemen zijn prachtig. Het zijn een soort bootjes met meerdere bloemen die, van het begin naar het uiteinde toe, omhoog zullen komen uit het bootje. De kleuren zijn voornamelijk blauw in combinatie met oranje. U kent ze vast wel, ze worden veel aangeboden als snijbloem en zijn ook lang houdbaar.
© 2008 - 2019 Ankeno, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Snijbloemen in verschillende kleurenSnijbloemen zijn er in veel verschillende kleuren en dat maakt het niet altijd even makkelijk kiezen. Stel men wil graag…
De vreemdste planten ter wereldDe vreemdste planten ter wereldEr bestaan een heleboel planten op deze wereld, de een wat mooier als de andere. Maar er bestaan ook veel vreemde plante…
Callistemon Citrinus: standplaats, verzorging, bloeiCallistemon Citrinus: standplaats, verzorging, bloeiDe Callistemon Citrinus of Lampenpoetser is een groenblijvende struik, die in Nederland voornamelijk als kuipplant gehou…
Sterke snijbloemenSterke snijbloemenSnijbloemen wie wordt er niet vrolijk van? Een mooie kleurrijke boeket op tafel of vensterbank is een lust voor het oog.…
Calla (Aronskelk, Zantedeschia): plant voor binnen en buitenCalla (Aronskelk, Zantedeschia): plant voor binnen en buitenDeze van oorsprong Zuid-Afrikaanse moerasplant is afkomstig van de familie Aronskelkachtigen. De Calla is een knol en st…

Reageer op het artikel "Paradijsvogelbloem, Strelitzia Reginae"

Reacties

Marlous, 31-07-2014 11:32 #2
Weet jij toevallig nog waar je die op La Palma hebt gekocht? Ben nu op La Palma maar weet niet waar ik ze kan kopen om mee te nemen naar Nederland.

Marjon Hage, 25-08-2008 07:31 #1
Ik heb van de vakantie op La Palma van deze mooie bloemen meegenomen. Ze waren verpakt als snijbloemen. Ik heb ze thuis in een vaas gezet met lauw water, maar ze doen niks, de bloemen drogen uit en toch zouden ze 3 weken moeten staan en volledig uitbloeien. Wat doe ik verkeerd?

Infoteur: Ankeno
Laatste update: 27-05-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 2
Schrijf mee!