InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Regels met betrekking tot de erfgrens

Regels met betrekking tot de erfgrens

Regels met betrekking tot de erfgrens Er zijn veel regels met betrekking tot de erfgrens. De erfgrens is de grens van iemand terrein, bijvoorbeeld van de tuin. Daar mag een afscheiding op worden gezet. Er zijn bepaalde regels omdat de buren aan de andere van de erfgrens ook tegen de afbakening moeten aankijken. Deze regels zijn vastgelegd in Woonwet, en gaan onder andere over de beplanting en als mensen toch over de erfgrens heen hebben gebouwd. Iedereen heeft de neiging om zijn tuin af te scheiden om aan te geven tot waar zijn bezit loopt. Zeker mensen die een huis kopen hebben sterk die drang. Het heeft te maken met een soort territoriumdrift om te laten zien wat je bezit is, maar ook om te voorkomen dat andere mensen ongewenst op jouw terrein komen. In Nederland wordt de grens van het terrein de erfgrens genoemd. Op de erfgrens wordt doorgaans een afbakening gebouwd of neergezet, zoals een hekje, planten of schutting. Het is daarbij wel belangrijk om rekening te houden met de buren die aan de andere kant van de erfgrens wonen.

Buren en de erfgrens

Er ontstaan regelmatig burenruzies juist omdat de buren niet blij zijn met de afscheiding. Voor een bepaald gezin kan een schutting bijvoorbeeld mooi zijn om aan te geven tot waar de tuin loopt, maar mogelijk houden zij er geen rekening mee dat de buren ook de hele dag tegen die schutting moeten aankijken of dat de schutting juist de zon wegneemt uit de tuin. Soms gebeurt het ook dat de buren denken dat de afbakening voor een deel op hun grond is neergezet. Om dit soort situaties te voorkomen zijn er allemaal regels rondom de erfscheiding en waar een afbakening aan moet voldoen.

Over de erfgrens heen gebouwd

Bij het neerzetten van de erfscheiding is het altijd belangrijk om op te letten dat deze precies op de juiste plek wordt neergezet. Het is belangrijk om daar geen fouten in te maken. U zou niet de eerste persoon zijn die de schutting net een paar centimeter op de verkeerde plek zet en vervolgens de hele schutting moet afbreken en verplaatsen omdat de buren geklaagd hebben dat de schutting op hun grondgebied staan. De meeste mensen hechten sterk aan hun eigen stuk grond. Bij twijfel is het altijd mogelijk om bij het Kadaster na te gaan waar de erfgrens precies ligt. Dit kan tot op de centimeter worden nagekeken. De rechter zal u altijd in het ongelijk stellen wanneer u de erfgrens hebt overschreden.

Regels en de erfgrens

Het is altijd toegestaan om pal tegen de grens aan een scheidsmuur te bouwen van twee meter hoog. Dit mag echter alleen als de erfgrens niet langs de openbare weg of het openbaar groen loopt. Als dat wel zo is, dan is de erfgrens maar een meter. Het is overigens mogelijk dat in uw gemeente de situatie anders is. Daar zou u het beste even naar kunnen informeren. Het maakt niet uit van wat voor soort materiaal de muur is gemaakt.

Beplanting en de erfgrens

De Woonwet zegt ook wat over de planten die u rond de erfgrens mag neerzetten. U mag bijvoorbeeld een boom planten, maar deze boom moet altijd 2 meter van de erfgrens vandaan staan. Dat is om te voorkomen dat de takken van de boom zomaar de erfgrens overschrijden. Ook is het niet de bedoeling dat de bladeren van de boom zomaar massaal bij uw buren in de tuin vallen. Voor een heg ligt de grens op 50 centimeter van de erfgrens. Wanneer uw buren zich niet aan de voorwaarden houden kunt u bij de rechter vragen om de beplanting om te kappen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Regels met betrekking tot de erfgrens"

Reacties

M. Azzougarh, 05-01-2017 23:19 #2
Ik heb een hoekhuis met een oprit naar de garage. Mijn buren hebben hetzelfde huis maar gespiegeld aan de mijne. Dat betekent dat de oprit naar de garage van de buren naast mijn oprit ligt. Mijn buren hebben enkel jaren geleden een muur gebouwd als erfscheiding en wel op hun eigen grond. Omdat ik mijn woonkamer vergroot heb door het naar de tuin uit te bouwen kijk ik constant tegen die muur aan. Ik heb de buren gevraagd op mijn kosten planten tegen de maar aan mijn zijde te laten groeien. Zij weigeren dit door te stellen dat het hun muur is. De muur is nu meer dan 10 jaar geleden gebouwd en onder tussen ben ik met pensioen en dus vaak thuis. Het tegen een blinde muur is dus constant. Is het wettelijk mogelijk tegen de muur aan te laten groeien zodat zicht vanuit mijn woonkamer te doen veranderen door groen? Alvast bedankt voor u reactie/advies

Emily Da Costagomez-Gijsbers, 26-03-2012 20:01 #1
Geachte heer/mevrouw,
Onze buren hebben een muur op hun terrein gezet (tenminste dat zeggen ze). Dat was ongeveer twee jaar voordat wij ons huis kochten. Tot die tijd woonde er niemand naast hen. Aan onze kant is de muur niet gepleisterd.
Nu zeggen ze ons dat wij de muur aan onze kant mogen pleisteren indien we de helft van de muur meebetalen. Wat zijn onze rechten? Wij hebben het budget niet voor een lange muur.
Hoe zit het als na een nieuwe meting blijkt dat de muur toch op de erfgrens staat? Mogen wij dan de muur pleisteren? Kunnen zij van ons eisen de muur te betalen of kunnen wij eisen de muur te verwijderen? Wij hebben namelijk geen toestemming gegeven voor die muur op de grens?
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Emily da Costa Gomez-Gijsbers

Infoteur: Simcha
Laatste update: 18-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 2
Schrijf mee!