InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Een nieuwe dakbedekking plaatsen

Een nieuwe dakbedekking plaatsen

Een nieuwe dakbedekking plaatsen Het kan dat uw woning toe is aan een nieuwe dakbedekking. Of dat u bijvoorbeeld een uitbouw gaat bouwen waarvoor u een dak nodig heeft. Waar moet u rekening mee houden. Er zijn veel verschillende soorten dakbedekkingen. Welke het meest geschikt is voor uw woning hangt van een aantal verschillende factoren af. Bij hellende daken wordt er bijvoorbeeld meestal gebruik gemaakt van dakpannen. Deze zijn meestal gebakken van klein. Daarnaast zijn er ook dakpannen die van beton zijn gemaakt. Over het algemeen zijn dit de nieuwere soort dakpannen. Ook zijn er keramische dakpannen. De kans op vervorming is groter dan bij betonnen dakpannen.

Dakbedekking

De bedekking voor platte daken is weer van een hele andere soort. De drie meest voorkomende dakbedekkingen zijn de bitumineuze, kunststof of de metalen dakbedekking. De eerste soort is makkelijk te bewerken en het voordeel is dat deze erg licht en sterk is. Het voordeel van kunststof is daarentegen dat deze weer een langere levensduur heeft en ook hoeft er bij installatie geen vuur gebruikt te worden. Dit maakt het dus veiliger om me mee te werken, omdat een huis makkelijk vlam zou kunnen vatten.

Renoveren of vernieuwen

Er zijn twee mogelijkheden die u heeft wanneer u het bestaande dak van uw woning wilt vernieuwen. Ten eerste kunt u het dak laten renoveren. Een nieuwe laag wordt hierbij op de oude laag aangebracht. Het is dan wel belangrijk om rekening te houden met de kwaliteit van de oude laag. Bij vernieuwing moet u wel eerste de oude laag verwijderen, maar dat spreekt voor zich.

Offerte

Bij het aanvragen van offertes is het handig om eerst meerder offertes aan te vragen, in plaats van met het eerste de beste dakbedekkingsbedrijf dat een redelijk goede offerte heeft in zee te gaan. Het kan namelijk veel geld schelen voor diegene die er iets meer tijd insteek om verschillende offertes aan te vragen bij verschillende bedrijven. Dit kan over het algemeen via internet. U hoeft maar een aantal gegevens te vermelden op basis waarvan een eerste prijsindicatie kan worden gegeven.Vraag wel goed na of dit de enige kosten zijn, of dat er nog meer bijkomt. Ook is belangrijk om naar de garantie te vragen. De meeste bedrijven geven een garantie van 10 tot 20 jaar, maar dit is ook afhankelijk van de soort dakbedekking die u gebruikt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een nieuwe dakbedekking plaatsen"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 23-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!