InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tuin winterklaar maken: nodig of niet?

Tuin winterklaar maken: nodig of niet?

Tuin winterklaar maken: nodig of niet? Hoe moeten we de tuin klaar maken voor de winter? De een gaat grondig aan de slag en ruimt alles op. De ander geeft er de voorkeur aan om de natuur zijn gang te laten gaan. Maar wat is nu het beste voor uw bomen, struiken en vaste planten? En voor uw grond? Moet een tuin winterklaar gemaakt worden of niet? Het hangt ook een beetje af van de persoonlijke voorkeur. Maar er zijn wel een aantal activiteiten, waarvan het verstandig is om die voor het invallen van de winter uit te voeren. Dat heeft als bijkomend voordeel dat in de lente weer met een gezonde en frisse tuin gestart kan worden!
Bron: Petrus M Patings, Wikimedia Commons (GFDL)Bron: Petrus M Patings, Wikimedia Commons (GFDL)

Winterklare tuin

Verzorgen van de bomen

Beperk het snoeien in deze periode tot het weghalen van zieke takken en takken die hinderlijk in de weg hangen. Bomen worden bij voorkeur gesnoeid als ze in blad staan. De zogenaamde ABC-bomen (Acer (esdoorn), Betulus (berk) en Carpinus (haagbeuk)) mogen helemaal niet gesnoeid worden tussen december en mei. De sapstromen komen vroeg op gang en de boom kan door het snoeien doodbloeden.

Verzorgen van de struiken

Voor struiken geldt ook om in deze periode van het jaar alleen zieke of dode takken te verwijderen. De struik verjongen doen we bij voorkeur in de lente. Laat de struiken nu verder in tact. De structuur van de (kale) struik geeft een mooi wintersilhouet als er rijp of sneeuw is in de tuin.

Verzorgen van klim- en struikrozen

Lange losse takken van klimrozen aanbinden en kruisende takken bij de struikrozen verwijderen. Dit voorkomt schade die kan ontstaan bij storm of harde wind. Stel het echte snoeiwerk uit tot maart, om te voorkomen dat de snoeiwonden vorstschade oplopen. Bescherm de veelal geënte rozen tegen vorst door de struik aan te aarden tot boven het occulatiepunt. In de lente kan deze aarde weer verwijderd worden.

Verzorgen van de border

De border oogt in deze tijd van het jaar erg rommelig. Hier en daar bloeit misschien nog iets, maar het totaalbeeld laat al veel verval zien. Eenjarige kunnen worden verwijderd. Ze staan misschien nog mooi nu, maar de kans op nachtvorst neemt toe en na een beetje vorst veranderen ze in een vies hoopje. Knip vaste planten zo min mogelijk af. Stevige vaste planten als Verbena Bonariensis of Sedum bij voorkeur laten staan. Deze blijven de hele winter goed en zorgen zo voor een mooi lijnenspel in de border. In het voorjaar afknippen is vroeg genoeg! Vaste planten die wel snel afsterven (zoals bv. Hosta) bij voorkeur afknippen. Dit snel afstervende blad maakt de border te rommelig.

Verzorgen van het gazon

Belangrijk voor het gazon is dat er geen afgevallen blad op blijft liggen. Verwijder dus al het blad, zodat het gras niet verstikt. Als het gras lang is, maai het dan nog één keer, maar laat het gras niet al te kort de winter in gaan.

Bron: RococoNeko, PixabayBron: RococoNeko, Pixabay

Verzorgen van de kuipplanten

Alle potten met eenjarige planten kunnen worden leeggemaakt en vervolgens goed schoon worden gemaakt. Zet de potten vervolgens op zijn kop weg tot het voorjaar. De kuipplanten die binnen moeten overwinteren, mogen een beetje terug worden gesnoeid. Dit maakt het verplaatsen makkelijker en hierdoor nemen ze ook minder plek in beslag. Maak ook de potten van de kuipplanten, voor zover dit mogelijk is, goed schoon en controleer of er geen ongedierte mee naar binnen komt.

Verwijderen van afgevallen blad

Bomen in herfsttooi zijn prachtig. Maar al dat mooi verkleurde blad ligt na verloop van tijd in uw border, op het gras of op de bestrating. Verwijder al het blad van het gras, anders verstikt het. Ook de border moet zoveel mogelijk ontdaan worden van afgevallen bladeren. Bladblazers zijn hiervoor heel handige hulpmiddelen. Als er in uw tuin veel afgevallen blad aanwezig is, dan loont het misschien wel de moeite om hier zelf bladcompost van te maken.

Winterklaar maken van de tuin

De hierboven genoemde punten moeten toch wel uitgevoerd worden om de tuin goed voorbereid de winter in te laten gaan. Hoeveel u snoeit en hoe schoon de border wordt opgeruimd heeft veel te maken met de persoonlijke voorkeur. U kunt het doen als hierboven beschreven. Of u kunt alle vaste planten afknippen en de aarde in de kale border keurig aanharken. Voor veel mensen is dit het winterklaar maken van de tuin. Maar bedenk wel dat de afgestorven plantdelen voeding geven aan uw grond en zorgen voor een goed bodemleven. Daarnaast zijn afgeknipte planten kwetsbaarder bij vorst en gevoeliger voor "natte voeten".

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tuin winterklaar maken: hoe doe je dat?Tuin winterklaar maken: hoe doe je dat?Tuin winterklaar maken van de tuin: de een kiest hier bewust voor terwijl de ander de natuur zijn gang laat gaan. Waar m…
De tuin winterklaar makenDe tuin winterklaar makenWe hebben te weinig kunnen genieten van de tuin, wellicht komen er nog enkele mooie dagen aan, maar dan zit het er toch…
De snoeitabel, wanneer en hoe snoeien?De snoeitabel, wanneer en hoe snoeien?Wanneer en hoe je planten en struiken moet snoeien kun je vinden in de snoeitabel in dit artikel. Een snoeitabel wordt o…
Je tuin winterklaar makenRond novenber is het de periode om je tuin winterklaar te maken. Je tuin winterklaar maken is geen verplichting. Maar he…
Je huis winterklaar makenHet is belangrijk je huis en tuin voor de winter winterklaar te maken. Hiermee voorkom je onaangename verrassingen in de…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tuin winterklaar maken: nodig of niet?"

Infoteur: Martina
Laatste update: 20-06-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinklussen
Schrijf mee!