InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Onderhoud van tuinmeubelen

Onderhoud van tuinmeubelen

Tuinmeubelen kunnen best prijzig zijn. Gelukkig gaan ze jarenlang mee, mits u ze goed verzorgt. In dit artikel geven we tips om zo lang mogelijk te genieten van uw tuinmeubelen. Het onderhoud wat nodig is, is afhankelijk van het materiaal van de tuinmeubelen. Daarom lopen we de diverse materialen een voor een langs, maar niet voordat we ene algemene opmerking maken. De meest veilige optie om zo lang mogelijk de kwaliteit van de tuinmeubelen goed te houden, is de tuinmeubelen in het weekend binnen te zetten. Dit is niet altijd mogelijk, maar toch is de beste manier om uw tuinmeubels vrij te houden van de invloed van weer en wind.

Houten tuinmeubelen

Door de invloed van felle zon, kunnen er scheurtjes ontstaan in uw houten tuinmeubelen. Als u hier niets tegen doet, zal de scheur groter worden en kan er zelf houtrot ontstaan. Om dit te voorkomen, dient u twee keer per jaar een dun laagje olie op de tuinmeubelen te smeren. Als u echter alsnog scheurtjes ziet, dient u daar een klein beetje extra olie in te smeren.

Houten tuinmeubelen kunnen na enkele jaren van gebruik een grijzige tint krijgen. Sommige mensen vinden deze antiekachtige uitstraling mooi, maar als u er niet van houdt, dan zult u gebruik moeten maken van speciale teakolie.

Vlechtwerk of rotan tuinmeubelen

Loungemeubelen worden steeds populairder. Vaak zijn deze meubelen gemaakt van vlechtwerk. Dit vlechtwerk is zeer weergevoelig en het wordt dan ook van harte aanbevolen deze meubelen bij regen en kou binnen te zetten. Als dit niet tot de mogelijkheden behoort, is een beschermhoes een oplossing. Deze beschermhoezen voor tuinmeubelen kosten slechts enkele euro’s maar ze zorgen er wel voor dat de tuinmeubelen veel langer mee gaan.

Natuurstenen tuinmeubelen

Natuursteen is een zeer hard materiaal en is in feite niet kapot te krijgen. Uiteraard kunnen ze wel smerig worden. Er is speciaal schoonmaakmiddel op de markt om uw tafelblad weer schoon te krijgen. Gebruik geen normale schoonmaakmiddelen, want deze bevatten vaak te veel zuren wat uw tafel kan aantasten.

Onderhoudsarme tuinmeubelen

Er zijn ook enkele producten die niet veel onderhoud vergen. Hieronder vallen de kunststof en de metalen tuinmeubelen. Deze zijn dusdanig robuust dat ze vaak zelfs buiten kunnen blijven staan. Kunststof tuinmeubelen kunnen echter bij kou er al snel smerig uitzien, dus ook hierbij is toch beter ze binnen te zetten. Ontstaan er toch vlekken op uw tuinmeubelen, dan is dit vaak met een sopje op basis van groene zeep goed te verwijderen. Gebruik geen schuurmiddel, want deze kunnen kleine krasjes doen ontstaan wat een ideale plek voor vuil is om zich in te nestelen.

Metalen tuinmeubelen wilt u geregeld in de lak zetten om te voorkomen dat er roest optreedt.

Persoonlijk advies

Bij de betere tuinmeubelcentra kunt u terecht voor advies en alle producten.
© 2008 - 2019 Erik-jan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Onderhoud van tuinmeubelen"

Infoteur: Erik-jan
Gepubliceerd: 03-11-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!