Je huis winterklaar maken

Het is belangrijk je huis en tuin voor de winter winterklaar te maken. Hiermee voorkom je onaangename verrassingen in de koudere dagen. Dit artikel geeft een aantal tips om ervoor te zorgen dat je met een gerust hart de winter in kunt.

Je huis winterklaar maken

Verwarming

Zorg ervoor dat je de verwarming voor de winter goed nakijkt. Zijn er ergens beschadigingen of roestplekken te vinden op de buizen/radiator? Kijk ook of de verwarming het nog goed doet, ook bij hoge temperaturen. Niets is vervelender dan een verwarming die het midden in de winter begeeft!

Pijpen/buizen

Controleer of er geen barsten of scheuren in buizen of pijpen zitten. Als dit wel het geval is, gebruik dan speciale isolatie-tape om de barsten en scheuren te dichten.

Dakgoot

Verwijder bladeren, takken en ander afval uit de dakgoot. Als het in de winter gaat vriezen zou dit beschadiging van het dat kunnen geven. Daarnaast is het belangrijk dat alles goed door kan stromen, zodat er geen laag water op het dak kan gaan staan die kan bevriezen (bij platte daken kan dit schade veroorzaken, bovendien zou het dak onder het gewicht van het water/sneeuw/ijs kunnen bezwijken).

Dak, muren, ramen en deuren

Controleer dak, muren, ramen en deuren op beschadigingen. Als er beschadigingen zijn zorg er dan voor dat het wordt gerepareerd. Als er kapotte dakpannen op het dak liggen, vervang deze dan.

Je tuin winterklaar maken

Onkruid

Zorg ervoor dat je al het onkruid uit de tuin verwijderd. Als je dit niet doet bestaat de kans dat het in het voorjaar nog veel erger terugkomt. Gooi het afval niet op de composthoop, dan heb je namelijk nog steeds de kans dat het onkruid in het voorjaar weer terugkomt.

Opruimen

Ruim de gehele tuin op. Zorg ervoor dat er nergens meer afval, gereedschap en dergelijke ligt. Zorg ervoor dat metalen gereedschap goed droog is voordat u het opbergt. Op deze manier voorkom je roest. Ruim zo nodig ook het schuurtje op, Dan kun je in het nieuwe voorjaar weer fris van start.

Planten

Gevoelige planten kunnen tegen de kou beschermd worden door bijvoorbeeld stro over de bodem rondom de plant te strooien. Hierdoor komt er geen sneeuw op de bodem, en blijft het iets warmer. Het is verstandig planten water te blijven geven tot het gaat vriezen. Op die manier hebben ze voldoende kans om nog vocht op te zuigen voor de grond bevroren is.

Gras

Laat het gras iets langer groeien dan normaal. Op die manier ontstaat er een betere isolatie tegen de kou.
© 2010 - 2020 Jaspervg, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Je huis winterklaar maken"

Infoteur: Jaspervg
Gepubliceerd: November 2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!