InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Robotmaaier: zelfstandig werkende grasmaaier

Robotmaaier: zelfstandig werkende grasmaaier

Robotmaaier: zelfstandig werkende grasmaaier Een grasmaaier is een onmisbaar apparaat voor een tuin met een gazon. Bij groeizaam weer moet het gras immers minimaal één keer per week worden gemaaid. Maar dat karwei wordt niet door iedereen op prijs gesteld. Het kost naast tijd ook energie om met een eenvoudige grasmaaier een tamelijk groot grasveld te maaien. Bij gebrek aan tijd en kracht is een investering in een robotmaaier daarom aan te bevelen. Een robotmaaier neemt meteen alle bezwaren van het maaien van het gras weg omdat de machine geheel zelfstandig zijn werk doet.

Soorten grasmaaiers

Er bestaan diverse grasmaaiers waarvan de robotmaaier deel uitmaakt. De keuze van een maaier is van diverse factoren afhankelijk zoals de oppervlakte van het grasveld maar zeker ook de inzetmogelijkheden of beperkingen van de tuinliefhebbers.

Handmaaier

Voor een klein grasveld blijft uiteraard een handmaaier het aangewezen apparaat. Door dit meest eenvoudige model voort te duwen gaan de messen draaien en wordt het gras afgesneden. Doordat de handmaaier met de hand wordt bestuurd is hij erg wendbaar.

Elektrische maaiers

Voor een groter grasveld kan het maaien met een handmaaier echter een bezwaarlijk karwei zijn. Makkelijker is in dat geval een maaier waarbij de messen machinaal worden aangedreven. Er zijn machinale maaiers waarbij de messen door middel van elektriciteit worden aangedreven maar er zijn ook benzinemaaiers. Bij nog grotere grasvelden kan de te belopen afstand een bezwaar zijn en komt een zitmaaier in aanmerking.

Robotmaaier

Maar in veel gevallen worden alle problemen met betrekking tot het maaien van het gras weggenomen door de aanschaf van een robotmaaier.

Werking van robotmaaier

Bij een robotmaaier is er sprake van drie onderdelen. Ten eerste de maaier zelf, ten tweede het oplaadstation en ten derde de perimeterdraad.

Maaier

Dit onderdeel bestaat uit een elektrisch apparaat met meestal achter twee wieltjes die aangedreven kunnen worden door middel van een motor en voor een zwenkwiel om het apparaat van richting te laten veranderen. Het maaigedeelte met de messen, die zich onder het apparaat bevinden, werkt ook op de motor en millimetert het gras. Na het afsnijden wordt het gras meteen weer terug op het grasveld geblazen waardoor vanzelf compost ontstaat voor de grasmat.

Oplaadstation

Een volautomatische robotmaaier is volledig voorgeprogrammeerd en start zelf vanuit het laadstation. Het juiste moment daarvoor kan worden geprogrammeerd (eventueel midden in de nacht). Een volautomatisch apparaat moet op een geschikte plek in de tuin aan het laadstation worden bevestigd zodat hij het gras makkelijk kan bereiken. Als het werk klaar is, of als de batterij leeg is, zoekt de robotmaaier vanzelf weer het laadstation op. Overigens moet een halfautomatische robotmaaier door de eigenaar zelf worden gestart en na het werk weer worden aangesloten op het laadstation.

Perimenteerdraad

De afbakening van het terrein, dat de maaier moet afrijden, gebeurt door perimeterdraad dat langs de randen van het gazon en eventuele obstakels wordt gespannen. De draad kan ook vijf tot tien centimeter worden ingegraven. Bij onverwachte obstakels (per ongeluk achtergelaten spullen) stopt de maaier vanzelf en kiest een andere richting. De robotmaaier rijdt het gras af door zich door het afgebakende stuk tuin te bewegen en slaat daarbij geen plek over. Op het moment dat de maaier de perimeterdraad signaleert draait hij om en gaat verder in een andere richting. Het kan zelfs mogelijk gemaakt worden dat hij zonder tussenkomst van iemand van het ene grasveld in de tuin naar het andere rijdt. Maaiers die voorzien zijn van een regensensor rijden niet uit bij een bui ook al is de maaier op die uitrijdtijd geprogrammeerd.

Enkele voordelen van de zelfstandig werkende robotmaaier

  • Het gras wordt volledig automatisch gemaaid.
  • Het gras blijft bij regelmatige afrijden lekker kort.
  • Geen afhankelijkheid van een bepaalde tijd of weersomstandigheid.
  • Kan zelfs tijdens afwezigheid of vakanties werken.
  • Maaiafval is zeer fijn en werkt als compost.
  • Geen afval opruimen.
  • Verjaagt mollen.

Enkele tips bij het aanschaffen van een robotmaaier

  • Er zijn robotmaaiers die betrekkelijk veel lawaai maken. Als het werk ís nacht wordt gedaan kan daarom beter een fluisterstil apparaat worden gekozen.
  • Een maaier met enige overcapaciteit werkt sneller. Een gazon van 500 vierkante meter maait het best met een machine met een capaciteit van wel 1500.
  • Makkelijk is ook een model met een instelmogelijkheid om gevallen takjes te laten verpulveren.
  • Verder is het kiezen uiteraard afhankelijk van de portemonnee omdat robotmaaiers vrij prijzig zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vergelijking tussen benzine- en elektromaaiers voor gazonWelke grasmaaier je nodig hebt voor je gazon hangt van enkele factoren af. Zowel elektrische als benzinemaaiers hebben e…
Grasmaaier op benzine, voor- en nadelenGrasmaaier op benzine, voor- en nadelenAls je een tuin met groot gazon hebt, gaat er niets boven een grasmaaier op benzine. Daarmee kan je het gazon tot in all…
Robotgrasmaaiers voor een altijd groen en strak gazonRobotgrasmaaiers voor een altijd groen en strak gazonVoor veel tuineigenaren is gras een onmisbaar element in de tuin. Maar je haalt je daarmee wel veel extra werk op de hal…
Voor een gezond gazon: zo kiezen we de beste grasmaaierVoor een gezond gazon: zo kiezen we de beste grasmaaierOm zo lang mogelijk van een gezond en fleurig groen gazontapijt te kunnen genieten, is regelmatig en efficiënt onderhoud…
Grasmaaien, hoe pak je dat slim aan?Grasmaaien. Voor velen een vervelend klusje. Maar dat hoeft het helemaal niet te zijn. Zo pak je het slim aan!
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Niekverlaan, Pixabay
  • http://www.robotmaaien.nl/
  • http://www.kieskeurig.nl/grasmaaier/robotmaaier
  • http://www.tuinpedia.nl/robotmaaier
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Grasmaaier

Reageer op het artikel "Robotmaaier: zelfstandig werkende grasmaaier"

Infoteur: Rickandie
Gepubliceerd: 25-07-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Gazon
Schrijf mee!