InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Perzikboom in de moestuin

Perzikboom in de moestuin

Perzikboom in de moestuin Het is mogelijk om in ons klimaat zelf perziken te kweken. Wanneer je een beschut plekje hebt met veel zon, kan je een goede oogst krijgen. Er zijn echter twee problemen die je tegen kan komen als je zelf perziken wilt gaan kweken. Het eerste is dat de perzik al vroeg bloeit. Hierdoor is er een grote kans dat de bloesem door nachtvorst bevriest. Als tweede is de perzik erg bevattelijk voor verschillende ziektes. Door deze twee problemen zal de boom niet vaak in de Nederlandse tuin staan.

De geschiedenis van de perzik

De Latijnse naam voor de perzik is Prunus persica. Hierin is al de naam ‘Perzië’ te ontdekken. De perzik is dan ook via Perzië naar Nederland gekomen. Oorspronkelijk komt de vrucht echter uit China, al rond 2000 v.Chr. was de vrucht in China al bekend. Pas in 1616 werd er voor het eerst in Europa over een perzik gesproken.

De perzik

De perzik is een smakelijke vrucht die in Nederland populair is. De vrucht heeft een harde houten pit. Hierdoor valt de perzik onder de categorie steenvruchten, net als de kers en de abrikoos. De schil van een perzik hoort pluizig, stoffig aan te voelen. Wanneer de schil niet pluizig aanvoelt, mag de vrucht geen perzik heten, maar wordt hij nectarine genoemd. Het is een wijdverbreid misverstand dat een nectarine een kruising is tussen een perzik en een pruim.

Nachtvorst

Perziken die buiten staan, bloeien al vroeg in het jaar. Zeker wanneer er een warm voorjaar is zal de boom vroeg uitlopen. Dit betekent echter dat de bloesem door nachtvorst bevroren kan worden. De bloesem van de perzik is zeer gevoelig voor nachtvorst. Hierdoor zal de oogst tegen gaan vallen. Door de boom in het warme voorjaar te beschermen tegen het te vroeg uitlopen, kan de bevriezing door nachtvorst tegengegaan worden. Wanneer de boom in het vroeg voorjaar wordt bedekt door oude vitrage of en doek tegen de zon, zal de boom later gaan uitlopen.

Vruchtdunning

Wanneer de bloesem niet door de nachtvorst is aangetast, kunnen er veel vruchten gemaakt worden. Dit klinkt prettig, maar om ervoor te zorgen dat de vruchten uit kunnen groeien tot sappige perziken is het noodzakelijk om de vruchten te dunnen. Alleen dan zullen de perziken uitgroeien tot perziken met een goede kwaliteit.

Snoeien van de perzikboom

Er mag alleen gesnoeid worden in de groeiperiode van de boom. In de winter moet de boom met rust gelaten worden.

In de eerste drie jaar van de boom moet al het nieuwe hout verwijderd worden. In deze jaren zal de boom geen vruchten dragen. Na deze drie jaar zullen de twijgen van de boom gesnoeid moeten worden. Alle twijgen die langer zijn dan een halve meter moeten verwijderd worden. Wanneer men de perzikboom goed bijhoudt met snoeien, zal de boom ongeveer 15 jaar oud kunnen worden. Snoeit men de boom niet, zal hij slechts een jaar of 8 worden.

Krulziekte

De perzikboom is zeer vatbaar voor de krulziekte. Deze ziekte wordt veroorzaakt door de Taphrina deformans. De ziekte begint in het vroege voorjaar. Wanneer de blaadjes beginnen met groeien en de boom bloeit, slaat de ziekte toe. De groeiende blaadjes hebben ernstige misvormingen, worden rood en geelbruin en kunnen zelfs afvallen. Wanneer de boom ernstig is aangetast, kunnen zelfs hele takken en de vruchten afvallen. De sporen van de ziekte laten zich door regen en wind meenemen en nestelen zich eind mei weer in de knoppen om de boom het jaar erna weer aan te tasten.

De boom kan zich rond juni weer herstellen van de aantasting, maar dan is het kwaad al geschiet. Juist in de tijd dat de boom veel voedingsstoffen nodig heeft om knoppen en scheuten aan te maken vallen de bladeren af. Doordat het blad is afgevallen, kan de boom de benodigde voedingsstoffen niet aanmaken. Dit kan dan weer zorgen voor een mindere oogst.

De ziekte maakt de boom elk jaar zwakker. Het wordt voor de boom ieder jaar moeilijker om zich na de aantasting te herstellen. Op den duur kan de boom hierdoor afsterven.

Hoe warmer en beschutter de boom staat, hoe minder kans de boom heeft op de krulziekte. Ook schijnt het planten van knoflook, Oost-Indische kers en mierikswortel de ziekte te voorkomen. Wanneer de boom zichtbaar de krulziekte heeft, de blaadjes zijn al aangetast, is het al te laat om de aandoening te bestrijden. Het enige wat nog gedaan kan worden is het afplukken van de aangetaste blaadjes, zodat de boom zich niet verder kan infecteren. Daarnaast is het van belang om de boom niet te veel vruchten te laten dragen. Zo kan de boom de ziekte overgroeien.

Het jaar erna kan begonnen worden met chemische bestrijdingsmiddelen. Hier moet dan al in februari, voordat de knoppen aanwezig zijn, mee begonnen worden. Elke 10 tot 14 dagen zal de boom bespoten moeten worden, tot aan de bloei. Als de boom eenmaal bloeit, moet gestopt worden met spuiten.

Er zou gespoten kunnen worden met chemische middelen die een van de volgende werkzame stoffen hebben:
  • chloorthalonil,
  • ferbam,
  • thiram,
  • ziram,
  • metiram,
  • dithianon,
  • difenoconazol,
  • tolylfluanide,
  • dodine en middelen op basis van koper (zoals koperoxychloride en Bordeauxse pap).

Lees verder

© 2015 - 2019 4chevaux, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De moestuin voor beginners, eenvoudige moestuinDe moestuin voor beginners, eenvoudige moestuinDe basisprincipes van een moestuin. Welke locatie is het meest geschikt, in huis, buiten huis? Iedereen kan een moestuin…
Tuinieren op de vierkante meter: de VierkanteMeterTuinTuinieren op de vierkante meter: de VierkanteMeterTuinWie geen tuin heeft, of niet genoeg ruimte voor een moestuin kan toch zelf groenten kweken met de VierkanteMeterTuin. Di…
Een compacte moestuin: tuinieren op terras of balkonVeel groenten kan je kweken in potten. Zo kan je een compacte moestuin maken op je terras of balkon met weinig moeite. I…
Je eigen moestuin: potten en bakkenJe eigen moestuin: potten en bakkenVeel mensen denken dat je een grote tuin nodig hebt als je zelf groenten, fruit en kruiden wilt gaan kweken. Dit is echt…
Het Intratuintje: kindermoestuin uit het tuincentrumHet Intratuintje: kindermoestuin uit het tuincentrum'Klein' moestuinieren is een trend. Zowel qua oppervlak, als wat betreft het betrekken van de kinderen. Moestuinieren is…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • http://www.fruitpluktuin.nl/fruit/Perzik/perzik
  • http://www.waterwereld.nu/perzik.php
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Perzikkrulziekte

Reageer op het artikel "Perzikboom in de moestuin"

Reacties

Ingrid, 24-07-2017 10:11 #4
Beste lezer,
ik heb een perzikboom in de tuin staan (in het zuiden van Spanje) en die geeft prachtige vruchten. Echter onder de boom lijkt een soort hars neer te komen en daar komen erg veel bijen en wespen op af. Is hier iets tegen te doen?
Alvast bedankt voor de reactie!
Groeten,

Ilse, 11-06-2017 16:28 #3
Hallo,
Afgelopen najaar hebben wij fruitbomen in de tuin gezet. Deze bloeiden heel vroeg en zijn door de vorst in her voorjaar bevroren. Nu zijn ze bijna bladloos. Ik zou graag advies willen hoe ik de bomen nu moet verzorgen. Moeten ze nu bijvoorbeeld gesnoeid worden?

Alvast bedankt voor het advies.
Groeten

B. Woordes, 15-08-2016 21:23 #2
Geachte mijnheer/mevrouw,
Het is me gelukt een zaailing te verkrijgen van de Merketonse perzik. Deze is nu 3 jaar, en ik heb hem als leiboom opgekweekt. Deze staat ca. 25cm van de zuidmuur. Ik kreeg hierbij advies van een oude fruitkenner, die hem de eerste jaren ook zou snoeien. De gesteltakken zijn al ontwikkeld, afgelopen winter 1/3 ingesnoeid en aangebonden op ca. 30 cm afstand van elkaar. Er heeft nog geen vruchtzetting plaatsgevonden. Voor dit jaar kreeg ik van hem het advies om alle uitlopers op de gesteltakken te laten groeien zonder te snoeien. Hij zou dan in september komen om te snoeien. Helaas is de man overleden. Nu zit ik met een behoorlijke "bossage" van deze boom, en weet eigenlijk niet hoe nu verder. Vraag: moet ik in september alle uitlopers op de gesteltakken terugsnoeien tot op stomp? (1 cm. van de gesteltak)? En moet ik daarna nog iets doen?
Met belangstelling wacht ik uw antwoord af.
met vriendelijke groet,
Ben Woordes, Winterswijk

Rik Vanwalleghem, 03-03-2016 23:01 #1
Kan je een jonge perzikboom in een pot planten? Kan je deze boom bij dreigende vorst dan in een serre plaatsen? Heeft een jonge perzikboom meststof nodig in het voorjaar?
Met vriendelijke groet.
Rik Vanwalleghem Reactie infoteur, 07-03-2016
Een perzikboom kan in een pot gepland worden om in een serre geplaatst te worden. Houdt er echter rekening mee dat een volwassen perzikboom makkelijk 1.5m groot wordt. Een paar rassen die geschikt zijn voor een pot zijn: Crimson Rocket, SummerFest of Sweet-N-Up. Ook een jonge perzikboom heeft meststoffen nodig.

Infoteur: 4chevaux
Gepubliceerd: 20-04-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Fruitbomen
Reacties: 4
Schrijf mee!