InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Je eigen moestuin: potten en bakken

Je eigen moestuin: potten en bakken

Je eigen moestuin: potten en bakken Veel mensen denken dat je een grote tuin nodig hebt als je zelf groenten, fruit en kruiden wilt gaan kweken. Dit is echter helemaal niet waar. Er zijn veel manieren om, ook met weinig ruimte, je eigen moestuintje te beginnen. Hier vind je ideeën en tips voor het creëren van een moestuin in zowel grote als kleine ruimtes en met zowel een groot als kleind budget.

Potten

Het meest voor de hand liggende is het gebruik van terracotta potten, oftewel; bloempotten. Deze potten zijn in verschillende maten te verkrijgen en je kunt ze altijd wel ergens kwijt. Op een balkon kun je ze bijvoorbeeld op een rijtje kwijt langs een muur of langs het hek van je balkon. In een grotere tuin met een trap, kun je ze trapsgewijs in een rij van boven naar beneden zetten. Dit geeft een erg leuk effect. Je kunt natuurlijk ook ijzeren of kunststof potten gebruiken. Het is maar net wat er goed in je tuin of balkon past.

Kleine boompjes, zoals olijfbomen of perzikbomen kun je makkelijk kwijt in een mooie pot. Ze nemen niet veel ruimte in beslag en geven een leuk gezicht aan je tuin of balkon.

Als je plantjes of bomen in een pot hebt, moet je deze wel wat vaker water geven dan plantjes of bomen die in de volle grond staan, omdat je in een pot minder water kwijt kunt.

In de lucht

Hangbakken en hangmanden zijn een goed alternatief om in te kweken. Dit kan zowel aan de schutting als aan het “plafond” van een balkon. Zorg dat de bakken zo veel mogelijk uit de wind hangen.
Creatieve tip: Een oud vergiet voldoet ook prima als hangbak en geeft een leuk effect aan je tuin of balkon.

Er zijn ook bloempotjes van bijvoorbeeld terracotta of ijzer te vinden die je aan een schutting of muur kunt hangen. Verschillende kleine potjes geven een erg leuk effect en kunnen je tuin of balkon erg opvrolijken.

Tegenwoordig zijn er ook speciale zakken te koop om in de kunnen kweken. Deze zakken zijn gemakkelijk aan een muur of schutting bevestigen en zijn zeer ruimtebesparend.

Bakken voor het balkon

In tuincentra zijn bakken te vinden die speciaal gemaakt zijn om op de rand van een balkon te hangen. Deze bakken zijn ook ideaal om zelf dingen in te kweken!

Kweekkasje

Je zou ook een kweekkasje aan kunnen schaffen. Zeker als je buiten weinig plek hebt, is dit ideaal. Tenminste, als je er binnen ruimte voor hebt op een plek waar veel zonlicht valt.

Wees creatief!

In principe is alles waar potgrond in kan te gebruiken om dingen in te kweken. Zo lang je zorgt voor goede afwatering, bijvoorbeeld door gaatjes te maken, kan er bijna niks meer fout gaan. Veilingkistjes, emmers, oude wastafels.. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het gebruiken om je eigen moestuintje in te creëren. Zelfs plastic flessen kunnen prima voldoen als potten om in te kweken. Je hoeft alleen maar de bovenkant van de fles af te snijden en je hebt een mooie pot.

Haal alles uit de beschikbare ruimte

Heb je weinig plek om je eigen moestuin te creëren? Dan kun je ook kiezen om één grote bak te kiezen, waarin je verschillende dingen kweekt. Kweek in deze bak snelgroeiende gewassen en langzamer groeiende gewassen. Zo kun je de snelgroeiende gewassen snel oogsten en hebben de langzamer groeiende gewassen daarna alle ruimte om verder te groeien.

Al met al hoeft het helemaal niet moeilijk te zijn om zelf groenten, fruit of kruiden te kweken. Ook met weinig ruimte of een klein budget, kom je met een beetje creativiteit al een erg eind met het het creëren van je eigen moestuintje.
Gerelateerde artikelen
Aquaponics, een moestuin met een zelfreinigend aquariumSteeds meer mensen kweken hun eigen groente. De populariteit van de moestuin neemt dan ook toe. Een manier om je eigen g…
Plaatsgebrek: Zo realiseren we een moestuin op ons balkonPlaatsgebrek: Zo realiseren we een moestuin op ons balkonMeer en meer landgenoten geven de voorkeur aan het kweken van groenten in hun eigen moestuin. Vele anderen willen hetzel…
Vruchtwisselingsplan groentetuin voor maximale opbrengstVruchtwisselingsplan groentetuin voor maximale opbrengstHet biologisch kweken van groenten in eigen tuin spreekt steeds meer landgenoten aan. Met de lente in het verschiet, zij…
Zo realiseren we onze eigen makkelijke moestuinZo realiseren we onze eigen makkelijke moestuinMeer en meer landgenoten geven de voorkeur aan het kweken van groenten in hun eigen moestuin. Vele anderen willen hetzel…
Kruiden kweken in pottenOm kruiden te kweken heb je geen grote moestuin nodig. Vele kruiden kan je ook kweken in potten op je balkon of terras,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Anemone123, Pixabay
  • De kleine moestuin, tuinbasics voor iedereen - Jo Whittingham - ISBN: 978-90-215-4377-2

Reageer op het artikel "Je eigen moestuin: potten en bakken"

Infoteur: Mirjamsel
Gepubliceerd: 31-07-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!