InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tuinrenovatie is vaak beter dan vernieuwing van alle planten

Tuinrenovatie is vaak beter dan vernieuwing van alle planten

Tuinrenovatie is vaak beter dan vernieuwing van alle planten Tuinrenovatie wordt nog weinig toegepast, maar zit beslist in de lift. Tuincentra en hoveniersbedrijven hebben natuurlijk het liefst dat u de hele tuin vernieuwt, want daar verdienen ze het meeste aan. Er wordt dan meestal meteen een heel nieuw ontwerp voor gemaakt, waar ook een tuinarchitect of het hoveniersbedrijf eveneens flink aan kan verdienen. Vaak kost u dat hopen geld, terwijl achteraf blijkt dat soms een gedeelte van de planten niet aangeslagen is en de tuin er bovendien de eerste paar jaren er nogal kaal uitziet. Bij een tuinrenovatie gaat het echter om een gedeelte van oude, vaak zieke planten, struiken of bomen te verwijderen en te vervangen door nieuwe, die goed binnen het geheel passen.

Tuinrenovatie is goed voor het milieu

Waar er met tuinvernieuwing veel (nog vaak goede) planten bomen en struiken weggegooid worden, kunt u via tuinrenovatie uw tuin een mooie boost geven door de juiste keuzes te maken door bestaande mooie planten aan te vullen met nieuwe exemplaren, die bij de tuin en bij de bestaande planten passen. Na een jaar ziet men niets meer van de werkzaamheden en ziet de tuin er uit, alsof de nieuwe planten er al vanaf het begin in gepast hebben.

Bij tuinrenovatie hoeft u vaak alleen de lelijke planten te verwijderen

Verwijder bijvoorbeeld een oude, lelijk uitgegroeide hazelaar en vervang hem door een jonge, of zet er iets anders neer, maar laat een prachtige roos staan, of snoei die in het late najaar zover terug dat deze het volgend voorjaar weer goed kan uitgroeien en bloeien. Het snoeien kan planten meestal in vorm houden. Ze worden op die manier ook niet al te groot, wat vooral voor kleinere stadstuinen soms een probleem kan zijn.

De rododendron snoeien

De rododendron kan heel goed en heel ver teruggesnoeid worden, zodat die het volgend voorjaar weer als een mooie, kleine struik tevoorschijn komt. Ze zal een jaartje wat minder bloemen leveren, maar dat komt in het jaar daarna weer helemaal goed. Hetzelfde geldt voor veel andere struiken, zoals de sterke ribes, diverse bessenstruiken en de sering.

Woekerende bodemplanten uittrekken of inperken

Sommige vaste planten worden na verloop van tijd te groot en raken uit model. Die hoeven echter niet altijd verwijderd te worden. Neem de lavendel. Deze kan in het late najaar gerust flink teruggesnoeid en in vorm gebracht worden, zodat ze nog maar de helft van de plaats nodig heeft. Het volgend jaar ziet ze er dan weer normaal uit.

Potentilla, struikroosjes en laurier

Ook potentilla, struikroosjes en laurier kunnen op die manier heel oud worden, mits ze maar bijgehouden worden. De buxus is al helemaal een gemakkelijke plant. Wie hem elk jaar twee keer snoeit, blijft gewoon een mooi, compact struikje houden, in welke vorm dan ook. Het moet al heel hard vriezen, wil de buxus afsterven. U hebt er een altijd groen blijvende struik mee in uw tuin die niet snel aan vervanging toe is.

De bodem van de tuin verzorgen

Als u eenmaal de oude, lelijke planten die u niet meer wilt houden uitgedaan hebt, is er de mogelijkheid om de lege plaatsten eens goed om te spitten, oude wortels en eventuele stenen eruit te halen en de grond goed te verzorgen met compost, turf en eventueel wat koemest. Is de grond verzuurd, werk er dan in het voorjaar ook wat kalk onderdoor. Hebt u zware kleigrond, dan kan een mengsel met zand soms wonderen doen en zorgen voor een betere vochtverdeling.

Nieuwe planten horen ook bij tuinrenovatie

Natuurlijk wilt u de tuin tegen de zomer weer helemaal op orde hebben. Bekijk eerst in de tuin waar en wat u er wilt planten. Houd daarbij rekening met uw gezin. Zijn er kleine kinderen, kijk dan uit met giftige planten, zoals de taxus en vingerhoedskruid, en zorg voor een ruime plaats om te spelen.

Een moestuintje voor kinderen

Hebt u er de plaats voor, maak dan een klein stukje vrij, waar de kinderen een moestuintje kunnen maken en zelf wat sla, radijsjes, aardbeien, zonnebloemen en worteltjes kunnen optrekken. Op die manier krijgen ze al vroeg interesse in alles dat groeit en bloeit.

Rekening houden met de eigen wensen

Gaat u regelmatig op vakantie, neem dan vaste planten die niet al te veel vocht nodig hebben en het ook een tijd zonder u kunnen doen. Wilt u veel bloemen, zoek dan planten en struiken die bloeien op verschillende tijden van voorjaar tot najaar, zodat u het hele jaar door kunt genieten.

Tuinrenovatie past bij een milieuvriendelijk onderhoud

Tuinrenovatie levert minder afval op dan tuinvernieuwing en is daarom goed voor het milieu. Nu wordt het meeste groenafval wel tot compost verwerkt, maar dan nog is niet alles daarvoor te gebruiken. Daarnaast is tuinrenovatie vriendelijker voor uw portemonnee. Het kost veel minder geld. Zeker als u zich niet laat verleiden tot de aankoop van allerlei potten en versieringen die niet veel met de tuin en de planten te maken hebben. Tuincentra verkopen graag en verzinnen daarvoor immers elk jaar weer een nieuwe trend.

Bij tuinvernieuwing is er eerste jaren vaak weinig schaduw

Wie de tuin helemaal leeg maakt en een compleet nieuwe tuin aanlegt, heeft een paar jaar een vrij kale tuin, waar weinig plezier aan te beleven is. Dat betekent bijvoorbeeld ook op hete zomerdagen geen schaduw van struiken en bomen. Uw kinderen moeten dan onder de parasol of de zonnewering spelen om niet te verbranden. Daarnaast brengen bomen en struiken verkoeling in de tuin. Niet alleen door hun schaduw, maar ook door de verdamping van het vocht in de bladeren. Dat is ook de reden, waarom het in een bos altijd koeler is dan op het open veld.

Tuinrenovatie is ook beter voor alle vogels en andere dieren

Bij tuinrenovatie zijn ook de vogels en andere dieren blij met de bewaard gebleven schuil- en nestelplekken in uw tuin en met de bescherming van de grotere planten en struiken tegen sterke wind en regenval. Afgevallen blad van bomen en struiken biedt egels, muisjes, en andere kleine dieren bescherming tegen de kou in het najaar en de winter. Uw tuin blijft een levende tuin en moet op die manier niet helemaal opnieuw beginnen.

Ander huis, bestaande tuin

Hebt u een nieuw huis gekocht met een al jaren bestaande tuin, ga dan met overleg te werk. Hebt u de tijd, laat de tuin dan een jaartje haar gang gaan, zodat u weet, waar er eventueel narcissen en tulpen bovenkomen en waar er een eventuele hosta staat. Die ziet u in de winter immers niet staan. Als u weet waar alle planten staan, kunt u beginnen met de renovatie. Vaak kunt u met een paar kunstgrepen een bestaande tuin omvormen naar een tuin, waar u zich helemaal in thuis voelt. Daarvoor hoeft echter niet altijd alles eruit gehaald te worden. Renoveer dus met overleg.

Probeer niet te veel te schoffelen

Vaak krijgt u gratis nieuwe soorten planten in uw tuin via zaadjes die de vogels uitscheiden. Dat kunnen zaadjes van planten zijn die veel mensen als onkruid betitelen, zoals digitalis (vingerhoedskruid) en aronskelk, maar ook zaadjes van planten en bomen die u graag in uw tuin ziet, zoals van coniferen, taxussen, bosviooltjes, enzovoort. Het is soms goed om de natuur haar gang te laten gaan en alleen uit de tuin te halen, wat u er niet graag in ziet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Turf en compost laten de planten in uw tuin stralenTurf en compost laten de planten in uw tuin stralenTurf en compost geven voeding en bescherming aan uw planten en zijn goede grondverbeteraars in uw tuin. Het zijn allebei…
Een groene tuin is een oase van rust voor lichaam en geestEen groene tuin is een oase van rust voor lichaam en geestEen groene tuin geeft rust. Veel nieuwe tuinen van tegenwoordig vallen op door de afwezigheid van wat er eigenlijk in ee…
Waar naartoe met de afgevallen bladeren in de tuin?Wie een tuin heeft met bomen wordt elk jaar geconfronteerd met een massa bladeren die opgeruimd moeten worden, zeker als…
Tijd voor de tuin: zo kiezen we de juiste potgrondTijd voor de tuin: zo kiezen we de juiste potgrondBinnenkort starten we weer volop met het zaaien en planten van groenten, met het vullen van bloembakken, het stekken van…

Reageer op het artikel "Tuinrenovatie is vaak beter dan vernieuwing van alle planten"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 18-01-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!