InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Een tuin vol prachtige bloemen van februari tot november

Een tuin vol prachtige bloemen van februari tot november

Een tuin vol prachtige bloemen van februari tot november Een tuin vol bloemen komt u tegenwoordig steeds minder vaak tegen, terwijl de meeste mensen toch echt van bloemen houden en er vrolijk van worden. Een tuin moet tegenwoordig vooral vaak onderhoudsvriendelijk zijn. Veel partners hebben beiden een complete baan en vaak weinig tijd om een tuin te onderhouden. De aanleg van een dergelijke tuin wordt vaak door een tuinarchitect of door een hoveniersbedrijf gedaan, die de tuin volgens de wensen van de opdrachtgevers aanlegt. Daarbij worden vaak worteldoek, langzaam groeiende planten en veel bodembedekkers gebruikt. Die bodembedekkers bloeien soms wel, maar veel minder dan de bloeiende plantensoorten die men in volle pracht in de tuincentra ziet staan. Het is daarom goed om van tevoren goed na te denken over de tuin die u wenst.

Geen enkele tuin is helemaal onderhoudsvrij

Veel eigenaars merken dat in de loop van een paar jaren ondanks alle voorzorgen toch het onkruid weer de kop opsteekt en er zo hier en daar ook gesnoeid moet worden. Helemaal onderhoudsvrij is dan ook geen enkele tuin. Onderhoudsarm zou daarom een betere term zijn. Met dezelfde inzet zou u echter ook een onderhoudsarme tuin kunnen maken die bijna het hele jaar vrolijk staat te bloeien in kleuren, waar u blij van wordt. Waarom zou u dan kiezen voor grijs en saai, in plaats van voor kleurig en fleurig, als beide vormen evenveel werk kosten?

Een goede verzorging van de grond is de basis voor een tuin vol bloemen

De grond moet vooral los zijn en goed voorzien van voedingsstoffen. Bewerk haar daarom in maart met compost, turf, zand en koemest en spit daarmee de grond om. U kunt daar ook een drietand voor gebruiken, want het hoeft echt niet zo diep te gaan. Hark daarna het bed of de border goed fijn. De grond is nu startklaar om er viooltjes in te zetten en een paar vergeet-mij-nietjes. Vooral deze laatste zijn een eenmalige aankoop, want u kunt ze steeds weer opnieuw uitzaaien en er veel plezier van beleven.

Van februari tot november plezier van uw bloemen

Voorjaarsbloemen zijn vooral sneeuwklokjes, krokussen, hyacinten, lenteklokjes, viooltjes, vergeet-mij-nietjes, narcissen en tulpen, Behalve de viooltjes en de vergeet-mij-nietjes zijn het allemaal gewassen, waarvan de bollen ruim voor de bloei in de grond gepoot moeten worden. Ook later in het jaar kunnen bloembollen van dahlia's veel moois opleveren. Eenmaal in de grond, komen ze jarenlang elk voorjaar weer tevoorschijn, zonder dat u er maar iets aan hoeft te doen.

Jarenlang plezier van dezelfde bloembollen

Veel mensen halen elk jaar opnieuw de bollen uit de grond, maar dat is vaak overbodig. Goede bloembollen kunnen gewoon het hele jaar in de grond blijven zitten en komen het volgende voorjaar even mooi weer boven. Vaak breiden ze zich zelfs uit. Met een goede, verzorgde bodem kunnen sneeuwklokjes en narcissen steeds meer bollen krijgen. U hoeft de meeste dus maar eenmaal te planten en hebt er dan jarenlang elk voorjaar plezier van, als u na de bloei maar meteen de zaadstengel afknipt en het loof opbindt tot het afgestorven is, zodat de bol voedsel uit de grond kan vergaren voor de bloei van het volgende jaar. Een gratis cadeautje van moeder natuur. Wordt de bloei na een paar jaar wat mager, dan poot u er gewoon een paar bloembollen bij.

Vergeet-mij-nietjes kunt u jarenlang in de tuin uitzaaien

In de winkel kost een vergeet-mij-nietje al snel €1,25. Hebt u echter vergeet-mij-nietjes in uw tuin staan, laat ze dan in het zaad komen. Dat gebeurt meestal al voordat de zomerbloeiers de grond in gaan, dus ze zitten de zomerplanten niet in de weg. Zijn ze eenmaal uitgebloeid, trek ze dan uit de grond en schudt het zaad eruit op de plaatsen waar u ze het volgende voorjaar wilt hebben staan.

Eventjes niet schoffelen

Natuurlijk moet u daar eventjes niet schoffelen, tot de plantjes boven de grond staan. Zijn ze eenmaal stevig genoeg, dan kunt u ze eventueel ook verplaatsen, maar dat dan wel met gebruik van veel water.

Vaste planten in de tuin zetten

Wie geen zin heeft om elk jaar opnieuw zomerbloeiers te planten, kan kiezen voor vaste planten, zoals de prachtige, diepblauwe lis, die zich vanzelf vermeerdert. Ook de hortensia is er in diverse kleuren en bloeit zelfs twee maanden lang. Oude tuinplanten, zoals lupine en duizendschoon zijn door zaad te vermeerderen en de plantjes breiden zich ook vanzelf elk jaar uit, zodat de bodem in de loop van enkele jaren compleet bedekt is. Ook hier is een eenmalige aankoop dus voldoende voor jarenlang plezier.

De grond goed indelen

Houd bij het poten van de planten rekening met de hoogte ervan, zodat u niet de mooie, kleine bloeiers achteraan hebt staan, waar ze niet te zien zijn door de grotere planten aan de voorkant. Dat zou jammer zijn. Houd ook rekening met de kleuren, maar maak het niet te saai. Ook een bonte bloemenzee kan enorm mooi zijn.

Voorbeeld

Een bloemenperkje van voorjaarsbloemen als narcissen, tulpen en viooltjes kan prachtig compleet gemaakt worden door daar vergeet-me-nietjes tussen te laten opkomen.

Een tuin hoeft niet veel werk op te leveren

Schoffel niet te vaak, maar strooi meteen begin mei bloemenzaad op de open plekken. Neem daarvoor bijvoorbeeld zaad van leeuwenbekken, ridderspoor of andere mooie bloemensoorten voor. Op die manier groeit alles mooi dicht en bloeit in de loop van de tijd ook nog. alyssum is eveneens een plantje dat groeit als onkruid, zichzelf uitzaait en het volgende jaar opnieuw voor een bloemenzee kan zorgen. Plant het echter niet te dicht bij uw terras of tuinpad, want voordat u er erg in hebt, bloeit het al tussen de tegels.

De hele zomer een tuin vol prachtige bloemen, zoals geraniums en fuchsia's

Wie het niet erg vindt om na de ijsheiligen elk jaar zomerbloeiers te planten, kan die tussen de uitgebloeide bollen planten zetten. Op die manier groeit uw border of perk straks mooi dicht. Zomerbloeiers hebben vaak knallende kleuren en maken meestal een vrolijk geheel van uw tuin.

Geef wat tussenruimte, maar niet teveel

Zet ze niet te dicht, maar vooral ook niet te ver van elkaar af. Op die manier hoeft u straks niet meet te schoffelen en alleen zo hier en daar een stuk onkruid uit te trekken. Waar planten staan, groeit immers geen, of heel erg weinig, onkruid. Kies voor zomerbloemen die doorbloeien tot het gaat vriezen. Geschikt zijn geraniums, fuchsia’s, begonia’s, afrikaantjes, salvia’s, ageratums, vlijtige liesjes, petunia’s, lobelia’s, enzovoort.

De onderhoudsarme tuin

Zit alles eenmaal in de grond, dan is het alleen een kwestie van uitgebloeide bloemen eruit plukken en bij erge droogte water geven. Daar zijn echter ook systemen voor, waardoor u er zelf bijna geen omkijken meer naar hebt.

Viooltjes zijn heel sterke planten

Ook zijn er genoeg planten die met weinig water kunnen toekomen. Op die manier krijgt u met een of twee dagen voorjaarswerk een hele zomer vol tuinplezier. Vlak voordat het gaat vriezen, hoeft u alleen de zomerbloeiers uit de grond te trekken en winterviooltjes te planten. Die kunnen goed tegen de vorst en staan meteen te bloeien als het zachter weer wordt. De rest komt in het volgende voorjaar allemaal vanzelf boven kijken. U krijgt een prachtige, fleurige voorjaarstuin waar u niets voor hoeft te doen tot midden in mei.
Gerelateerde artikelen
Geraniums: verschillende soortenGeraniums: verschillende soortenGeraniums zijn winterharde vaste planten. Er zijn vele soorten geraniums met mooie bloemen en bijzonder, soms wintergroe…
Herfstbloeiende plantenHerfstbloeiende plantenDe dagen worden weer korter, de regen valt met bakken uit de lucht en de wind waait flink, het is weer herfst. De zomerb…
Geraniums en pelargoniumsGeraniums en pelargoniumsDe geranium is een makkelijke plant die het hele seizoen bloeit. Sommige soorten hebben hele grote bloemen. Helaas heeft…
Pioenrozen: standplaats, bloei, snoei en verzorgingPioenrozen: standplaats, bloei, snoei en verzorgingPioenrozen of Paeonia kennen wel 1000 verschillende soorten. De grote bloemen van de pioenroos kunnen wit, geel, roze of…
Planten die bloeien in de winterPlanten die bloeien in de winterDe meeste vaste planten bloeien vanaf het voorjaar of in de zomer. Wie ook in de winter graag kleur terug wil vinden in…

Reageer op het artikel "Een tuin vol prachtige bloemen van februari tot november"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 28-03-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!