InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Een tuin vol prachtige bloemen van februari tot november

Een tuin vol prachtige bloemen van februari tot november

Een tuin vol prachtige bloemen van februari tot november Een tuin moet tegenwoordig vooral vaak onderhoudsvriendelijk zijn. Veel partners hebben beiden een complete baan en vaak weinig tijd om een tuin te onderhouden. De aanleg van een dergelijke tuin wordt vaak door een tuinarchitect of door een hoveniersbedrijf gedaan, die de tuin volgens de wensen van de opdrachtgevers aanlegt. Daarbij worden vaak worteldoek, langzaam groeiende planten en veel bodembedekkers gebruikt, maar ook vaak grind in allerlei soorten en maten. De aanleg is op die manier meestal een dure bedoening. Daarnaast duikt na verloop van tijd toch weer op enkele plekken onkruid op. Door wind, regen en uitscheidingen van vogels komt er immers ook vuil van boven op en tussen de stenen terecht. Er is dus ook dan werk aan de winkel.

Geen enkele tuin is helemaal onderhoudsvrij

Veel eigenaars merken dat in de loop van een paar jaren ondanks alle voorzorgen toch het onkruid weer de kop opsteekt en er zo hier en daar ook gesnoeid moet worden. Helemaal onderhoudsvrij is dan ook geen enkele tuin. Onderhoudsarm zou daarom een betere term zijn. Met dezelfde inzet zou u echter ook een onderhoudsarme tuin kunnen maken die bijna het hele jaar vrolijk staat te bloeien in kleuren, waar u blij van wordt. Waarom zou u dan kiezen voor grijs en saai, in plaats van voor kleurig en fleurig, als beide vormen evenveel werk kosten?

De verzorging van de grond

De grond moet vooral los zijn en goed voorzien van voedingsstoffen. Bewerk haar daarom in maart met compost, turf, zand en koemest en spit daarmee de grond om. U kunt daar ook een drietand voor gebruiken, want het hoeft echt niet zo diep te gaan. Hark daarna het bed of de border goed fijn. De grond is nu startklaar om er viooltjes in te zetten en een paar vergeet-mij-nietjes. Vooral deze laatste zijn een eenmalige aankoop, want u kunt ze steeds weer opnieuw uitzaaien en er veel plezier van beleven.

Een tuin vol voorjaarsbloemen

Voorjaarsbloemen zijn vooral sneeuwklokjes, krokussen, hyacinten, lenteklokjes, viooltjes, vergeet-mij-nietjes, narcissen en tulpen, Behalve de viooltjes en de vergeet-mij-nietjes zijn het allemaal gewassen, waarvan de bollen ruim voor de bloei in de grond gepoot moeten worden.

Jarenlang plezier van dezelfde bloembollen

Veel mensen doen dat elk jaar opnieuw, maar dat is compleet overbodig. Goede bloembollen kunnen gewoon het hele jaar in de grond blijven zitten en komen het volgende voorjaar even mooi weer boven. U hoeft de meeste dus maar eenmaal te planten en hebt er dan jarenlang elk voorjaar plezier van, als u na de bloei maar meteen de zaadstengel afknipt en het loof opbindt tot het afgestorven is, zodat de bol voedsel uit de grond kan vergaren voor de bloei van het volgende jaar. Een gratis cadeautje van moeder natuur. Wordt de bloei na een paar jaar wat mager, dan poot u er gewoon een paar bloembollen bij.

Vergeet-mij-nietjes kunt u jarenlang in de tuin uitzaaien

In de winkel kost een vergeet-mij-nietje al snel €1,25. Hebt u echter vergeet-mij-nietjes in uw tuin staan, laat ze dan in het zaad komen. Dat gebeurt meestal al voordat de zomerbloeiers de grond in gaan, dus ze zitten de zomerplanten niet in de weg. Zijn ze eenmaal uitgebloeid, trek ze dan uit de grond en schudt het zaad eruit op de plaatsen waar u ze het volgende voorjaar wilt hebben staan.

Eventjes niet schoffelen

Natuurlijk moet u daar eventjes niet schoffelen, tot de plantjes boven de grond staan. Zijn ze eenmaal stevig genoeg, dan kunt u ze eventueel ook verplaatsen, maar dat dan wel met gebruik van veel water.

Vaste planten in de tuin zetten

Wie geen zin heeft om elk jaar opnieuw zomerbloeiers te planten, kan kiezen voor vaste planten, zoals de prachtige, diepblauwe lis, die zich vanzelf vermeerdert. Ook de hortensia is er in diverse kleuren en bloeit zelfs twee maanden lang. Oude tuinplanten, zoals lupine en duizendschoon zijn door zaad te vermeerderen en de plantjes breiden zich ook vanzelf elk jaar uit, zodat de bodem in de loop van enkele jaren compleet bedekt is. Ook hier is een eenmalige aankoop dus voldoende voor jarenlang plezier.

De grond goed indelen

Houdt bij het poten van de planten rekening met de hoogte ervan, zodat u niet de mooie, kleine bloeiers achteraan hebt staan, waar ze niet te zien zijn door de grotere planten aan de voorkant. Dat zou jammer zijn. Houdt ook rekening met de kleuren, maar maak het niet te saai. Ook een bonte bloemenzee kan enorm mooi zijn.

Voorbeeld

Een bloemenperkje van voorjaarsbloemen als narcissen, tulpen en viooltjes kan prachtig compleet gemaakt worden door daar vergeet-me-nietjes tussen te laten opkomen.

Een tuin hoeft niet veel werk op te leveren

Schoffel niet te vaak, maar strooi meteen begin mei bloemenzaad op de open plekken. Neem daarvoor bijvoorbeeld zaad van leeuwenbekken, ridderspoor of andere mooie bloemensoorten voor. Op die manier groeit alles mooi dicht en bloeit in de loop van de tijd ook nog. alyssum is eveneens een plantje dat groeit als onkruid, zichzelf uitzaait en het volgende jaar opnieuw voor een bloemenzee kan zorgen. Plant het echter niet te dicht bij uw terras of tuinpad, want voordat u er erg in hebt, bloeit het al tussen de tegels.

De hele zomer een tuin vol vrolijke bloemen, zoals geraniums en fuchsia's

Wie het niet erg vindt om na de ijsheiligen elk jaar zomerbloeiers te planten, kan die tussen de uitgebloeide bollen planten zetten. Op die manier groeit uw border of perk straks mooi dicht. Zomerbloeiers hebben vaak knallende kleuren en maken meestal een vrolijk geheel van uw tuin.

Geef wat tussenruimte, maar niet teveel

Zet ze niet te dicht, maar vooral ook niet te ver van elkaar af. Op die manier hoeft u straks niet meet te schoffelen en alleen zo hier en daar een stuk onkruid uit te trekken. Waar planten staan, groeit immers geen, of heel erg weinig, onkruid. Kies voor zomerbloemen die doorbloeien tot het gaat vriezen. Geschikt zijn geraniums, fuchsia’s, begonia’s, afrikaantjes, salvia’s, ageratums, vlijtige liesjes, petunia’s, lobelia’s, enzovoort.

De onderhoudsarme tuin

Zit alles eenmaal in de grond, dan is het alleen een kwestie van uitgebloeide bloemen eruit plukken en bij erge droogte water geven. Daar zijn echter ook systemen voor, waardoor u er zelf bijna geen omkijken meer naar hebt.

Viooltjes zijn heel sterke planten

Ook zijn er genoeg planten die met weinig water kunnen toekomen. Op die manier krijgt u met een of twee dagen voorjaarswerk een hele zomer vol tuinplezier. Vlak voordat het gaat vriezen, hoeft u alleen de zomerbloeiers uit de grond te trekken en winterviooltjes te planten. Die kunnen goed tegen de vorst en staan meteen te bloeien als het zachter weer wordt. De rest komt in het volgende voorjaar allemaal vanzelf boven kijken. U krijgt een prachtige, fleurige voorjaarstuin waar u niets voor hoeft te doen tot midden in mei.
© 2014 - 2017 Cornelissens, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geraniums: verschillende soortenGeraniums: verschillende soortenGeraniums zijn winterharde vaste planten. Er zijn vele soorten geraniums met mooie bloemen en bijzonder, soms wintergroe…
Viooltjes zijn de dankbaarste bloemen in winter en voorjaarViooltjes zijn de dankbaarste bloemen in winter en voorjaarWie zelf al jarenlang een tuin heeft, weet het vast al lang. Viooltjes zijn onmisbaar om een tuin niet alleen in het voo…
Geraniums en pelargoniumsGeraniums en pelargoniumsDe geranium is een makkelijke plant die het hele seizoen bloeit. Sommige soorten hebben hele grote bloemen. Helaas heeft…
Geranium kan geplaatst worden in de tuin of op het balkonGeranium kan geplaatst worden in de tuin of op het balkonGeraniums zijn planten die men zowel in de tuin kan planten als op een balkon. Er is altijd wel een plaatsje te vinden.…
Tuinklussen in mei: wat kun je doen?Tuinklussen in mei: wat kun je doen?De maand mei is een maand, waarin er nog kan worden genoten van tulpen. Veel bomen krijgen nu hun blad, en de tweede hel…

Reageer op het artikel "Een tuin vol prachtige bloemen van februari tot november"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 22-03-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!